Espresso machine voor rond de €1000

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor Rosanne » do 21 okt 2021, 23:34

Hoi!

Heeft iemand een mooie espresso machine te koop staan voor rond de €1000? Molen heb ik al (niche zero)

Wensen: de machine hoeft alleen goede espresso te zetten. Ik drink graag cappuccino maar heb hiervoor een losse melkopschuimer. Een hx machine of dual boiler is dus geen must. Als het kan voor het budget is het leuk om mee te experimenteren natuurlijk, maar een single boiler zou ook gewoon kunnen.
Geen hevelmachine (sorry voor de liefhebbers)

Daarnaast het liefst rond midden Nederland. Ik woon zelf in Apeldoorn. Als ik naar Maastricht ofzo moet is dat dus niet ideaal 😊

Ik hoop dat iemand een mooi pareltje te koop heeft staan die ik over zou mogen nemen. Ik beloof goed voor haar te zorgen!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor fransg » do 28 okt 2021, 14:19

De afgelopen maanden heb je er, gezien je berichten, al een handvol (bijna) gekocht maar ben je nog steeds zoekende.

Hoe komt het dat je van die eerdere machines waarover je schreef, die je zou gaan uitproberen, o.a. een goeie waar alleen het LED lichtje het niet van deed, hebt afgezien?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor fransg » do 28 okt 2021, 14:20

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor Rosanne » wo 24 nov 2021, 17:40

De afgelopen maanden heb je er, gezien je berichten, al een handvol (bijna) gekocht maar ben je nog steeds zoekende.

Hoe komt het dat je van die eerdere machines waarover je schreef, die je zou gaan uitproberen, o.a. een goeie waar alleen het LED lichtje het niet van deed, hebt afgezien?
Ik ben zo'n enorme twijfelkont. Vind het zo moeilijk om een goede keuze te maken tussen al die mooie machines
Mijn zoektocht begon met veel lezen en mijzelf verdiepen. Toen kwam ik uit op een lelit mara X. Uiteindelijk een keer mijzelf laten informeren bij een casabarista. De verkoper vertelde mij dat een dual boiler machine hetgeen is wat je moet hebben als je veel cappuccino's drinkt. Dat zette mij weer aan het twijfelen. Ik woon nog thuis, schiet de energierekening niet enorm omhoog met een dual boiler machine, of valt dat mee? Toen dacht ik: tja ik ben en blijf wel een beginner? Waarom zou ik niet gewoon een goede HX machine kopen, is ook een stuk goedkoper. Maar daar zijn ook veel verschillende soorten machines in te krijgen. Met vibratiepomp, met rotatiepomp, temperatuur instelbaar ja of nee, RVS boiler of koper. Iedere verkoper heeft ook zijn eigen voorkeur waardoor ik niet meer goed weet wat ik moet gaan kopen.

Aan de ene kant heb ik zo iets van: ik koop gewoon een tweedehands single boiler óf HX machine, en ga gewoon eens uitproberen als beginner. Aan de andere kant ben ik ook wel weer zo'n iemand die liever 1x geld uit geeft aan iets goeds, ipv later moeten upgraden. Dan gaat er naar mijn idee geld verloren. Dus dan zit ik weer te denken aan een dual boiler machine. Ik sprak laatst iemand en die was van een Rocket appartamento naar een R58 geüpgraded. Hij zei echt duidelijk verschil te proeven in de espresso, alsof er meer smaak kwam uit de boon en het melkschuim van zijn R58 was ook foamier.

Ik zou zo graag een lekkere cappuccino thuis willen maken. Zo een die je ook geserveerd krijgt in een goede koffiebar. Maarja daar hebben ze wel zo'n mooie La Marzocco staan. Gaat het lukken om met bijvoorbeeld een profitec 700 zo'n cappuccino te evenaren? Ik heb werkelijk waar geen idee. Maaaaaar... de maler heb ik al! Een niche zero. :)

Hihi ooit komt er een mooi espressoapparaat hier thuis. Tot die tijd is de kant groot dat ik die eeuwige twijfelkont blijf
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor manduca » wo 24 nov 2021, 18:28

Als je melkdrankjes wil (en meer dan 1 per keer) vergeet dan ern single boiler. Maar verder maakt het allemaal niet zo uit. Het is allemaal stoom uit een pijpje, en de kwaliteit van het schuim ligt vooral aan jezelf.
Het zelfde geldt voor de machine; het is de minst belangrijke component. Wat je verder prettig/noodzakelijk vindt is persoonlijk en moet je toch zelf ontdekken. Maar een HX is eigenlijk voor bijna iedereen meer dan voldoende.

Ik zou zeggen koop een HX van een gangbaar merk (een beetje waardevastheid is fijn als je later eens wat anders wilt) en ga er gewoon van genieten.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor bobbee » wo 24 nov 2021, 18:38

Je kunt ons gewoon laten discussiëren over welke machine je moet kopen en welke maler en die kopen. Dan komt alles goed!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor Ypuh » wo 24 nov 2021, 19:04

Je maakt het jezelf zo te zien inderdaad wel lastig.

Laat ik vooropstellen dat niets 'moet'. Je zit per definitie al in het hogere segment koffiemachines, dus echt foute keuzes bestaan er nauwelijks. Verder valt het me op dat mensen in de koffie-wereld een vrij sterke mening hebben en zich genoodzaakt voelen om jou daarvan te overtuigen (druk ik het zo politiek correct genoeg uit?).

Volgens mij ben je met iedere HX-machine al in staat om 95% van de koffietentjes in jouw directe omgeving te overtreffen, en dan ben ik nog voorzichtig. Pas wanneer je specifieke eisen gaat hebben gaan andere factoren een rol spelen. Zet je je koffies bijvoorbeeld altijd per 2-3 tegelijk, dan kan het zijn dat een HX machine niet snel genoeg de temperatuur stabiliseert. Dat kun je oplossen door te flushen, maar daar heb je dan eigenlijk weer een thermometer voor nodig. Zet je een enkele koffie per keer en zit daar steeds een 5-tal minuten tussen, dan heeft een DB maar beperkte toegevoegde waarde. Een rotatiepomp heb je weinig aan als je geen vaste wateraansluiting hebt. Hetzelfde geldt deels voor een PID, grotere boiler, RVS vs. koper etc.

Uiteindelijk zijn er duidelijke verschillen tussen machines met ieder een eigen werkwijze, maar is het resultaat praktisch hetzelfde. De kunst is om het optimale uit jouw machine te halen en een machine te nemen die aansluit bij jouw gebruik (maak je veel merkdranken, neem dan geen SB, maak je veel espresso's, neem dan geen HX). Een dual boiler maakt het doorgaans wel iets makkelijker een goede espresso te zetten. Wat dat betreft klopt het verhaal van de Appartamento > R58 wel, maar als je je best doet de machine te leren kennen, zou je met een Appartamento ook consistent hetzelfde resultaat moeten kunnen behalen. Zou de winst dus eerder bij de barista zoeken dan bij de machine, tenzij je het prijsverschil gewoon kunt/wilt missen.

Ps. Het stroomverbruik van mijn machine is ongeveer €45-50 op jaarbasis ofwel zo'n €0.15 per dag. Dat is 10 uur per dag, 5-6 kopjes koffie, aangevuld met nog wat melkopschuimen en theewater, en 350~ dagen per jaar. Laat in een ongunstig geval een dual boiler het dubbele nemen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

royse
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 19:44

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor royse » wo 24 nov 2021, 20:33

Heb mijn HX machine net te koop gezet. E61 machines ontlopen elkaar weinig als op kwaliteit van de koffie aankomt. Eigen skills en goede bonen maken dat wel.

Is nette machine en prijs kunnen we over hebben als via dit forum loopt.

https://link.marktplaats.nl/m1774870772 ... nt=app_ios

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor manduca » wo 24 nov 2021, 20:36

Je maakt het jezelf zo te zien inderdaad wel lastig.

Laat ik vooropstellen dat niets 'moet'. Je zit per definitie al in het hogere segment koffiemachines, dus echt foute keuzes bestaan er nauwelijks. Verder valt het me op dat mensen in de koffie-wereld een vrij sterke mening hebben en zich genoodzaakt voelen om jou daarvan te overtuigen (druk ik het zo politiek correct genoeg uit?).

Volgens mij ben je met iedere HX-machine al in staat om 95% van de koffietentjes in jouw directe omgeving te overtreffen, en dan ben ik nog voorzichtig. Pas wanneer je specifieke eisen gaat hebben gaan andere factoren een rol spelen. Zet je je koffies bijvoorbeeld altijd per 2-3 tegelijk, dan kan het zijn dat een HX machine niet snel genoeg de temperatuur stabiliseert. Dat kun je oplossen door te flushen, maar daar heb je dan eigenlijk weer een thermometer voor nodig. Zet je een enkele koffie per keer en zit daar steeds een 5-tal minuten tussen, dan heeft een DB maar beperkte toegevoegde waarde. Een rotatiepomp heb je weinig aan als je geen vaste wateraansluiting hebt. Hetzelfde geldt deels voor een PID, grotere boiler, RVS vs. koper etc.

Uiteindelijk zijn er duidelijke verschillen tussen machines met ieder een eigen werkwijze, maar is het resultaat praktisch hetzelfde. De kunst is om het optimale uit jouw machine te halen en een machine te nemen die aansluit bij jouw gebruik (maak je veel merkdranken, neem dan geen SB, maak je veel espresso's, neem dan geen HX). Een dual boiler maakt het doorgaans wel iets makkelijker een goede espresso te zetten. Wat dat betreft klopt het verhaal van de Appartamento > R58 wel, maar als je je best doet de machine te leren kennen, zou je met een Appartamento ook consistent hetzelfde resultaat moeten kunnen behalen. Zou de winst dus eerder bij de barista zoeken dan bij de machine, tenzij je het prijsverschil gewoon kunt/wilt missen.

Ps. Het stroomverbruik van mijn machine is ongeveer €45-50 op jaarbasis ofwel zo'n €0.15 per dag. Dat is 10 uur per dag, 5-6 kopjes koffie, aangevuld met nog wat melkopschuimen en theewater, en 350~ dagen per jaar. Laat in een ongunstig geval een dual boiler het dubbele nemen.
Dit was min of meer het punt wat ik wou maken :).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso machine voor rond de €1000

Berichtdoor bobbee » do 25 nov 2021, 07:46

Ja, want wat wordt het ingewikkeld en spannend na de lange uitleg Als ik het zo lees zou ik denken, nou laat maar.
Gewoon een degelijke machine en goede maler en goede lekkere koffie kopen en gaan zetten.
Er is niks ingewikkeld aan, gewoon oefenen en lekker pielen met van alles. De weg naar goed resultaat en de misbaksels zijn leuk en horen bij de hobby.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron