La Pavoni M11 Pressure Gauge nut

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni M11 Pressure Gauge nut

Berichtdoor Marcje » wo 13 mar 2019, 11:30

Thanks Frans.
Eerste kopje is voor m’n gevoel te koud (kan ik zo opdrinken), daarna zijn ze te warm en neemt de tegendruk af... Zal eerst maar eens wat meer tutorials bestuderen, vooraleer ik aan vanalles begin te draaien! :-o
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni M11 Pressure Gauge nut

Berichtdoor fransg » wo 13 mar 2019, 13:22

Eerste kopje is voor m’n gevoel te koud (kan ik zo opdrinken)
Hoe lang was de opwarmtijd van de machine?
daarna zijn ze te warm
Dan zou de boilerdruk aan de hoge kant kunnen wezen. Maar hoe was de doorloop, hoeveel gram in het kopje in hoeveel tijd, hoe lang pre-infusie?
en neemt de tegendruk af
Wat bedoel je, gaat de hefboom te makkelijk naar benee en stroomt de espresso te hard uit?

Heb je een 'naked' portafilter zodat je kunt zien of het er gelijkmatig uitkomt of via channeling eruit spuit?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni M11 Pressure Gauge nut

Berichtdoor Marcje » ma 18 mar 2019, 18:01

Hoe lang was de opwarmtijd van de machine?

Iets van een half uurtje

Dan zou de boilerdruk aan de hoge kant kunnen wezen. Maar hoe was de doorloop, hoeveel gram in het kopje in hoeveel tijd, hoe lang pre-infusie?

Ik zag later op youtube dat de kop eerst even werd 'voor geflusht' en dat het portafilter werd ingeklikt met de hevel omhoog, vlak voordat het water begint te lopen. Heb dat ook gedaan. Met 14 maalsel en een pre-infusie van plm 10 sec kon ik een shot maken van 30 gram. Die was goed op temperatuur en ook erg lekker!

Wat bedoel je, gaat de hefboom te makkelijk naar benee en stroomt de espresso te hard uit?
Heb je een 'naked' portafilter zodat je kunt zien of het er gelijkmatig uitkomt of via channeling eruit spuit?

Bij een volgend shot met dezelfde handelingen (minus het 'voorspoelen') voel ik bijna geen tegendruk meer in de hevel. Ik kan hem dus zonder veel moeite naar benden drukken en komt er amper nog een straaltje espresso uit. Weer 14gram gedoseerd, maar kreeg met moeite 15 gram espresso in het kopje.
Als je dan een koude natte handdoek op de kop legt heb je weer druk. Ik kan de druk iets lager zetten, maar vraag me af of ik bv 4 shots achter elkaar geproduceerd krijg...
dus...

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: La Pavoni M11 Pressure Gauge nut

Berichtdoor GuidovW » ma 18 mar 2019, 21:57

Kan het zijn dat de zuiger los is gekomen? :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: La Pavoni M11 Pressure Gauge nut

Berichtdoor Marcje » za 21 sep 2019, 23:29

Weer even een update...
Ik kon hem niet openen omdat ik geen 'torx sleutel met een gaatje' had, en had hem maar 'even' in de kast gezet. Maar het sleuteltje is binnen en heb vanavond de druk meer eens terug geschroefd naar (schakelen bij) 0.5-0.7bar. En.... ik kon zowaar 4 shots achter elkaar zetten!
Vond het smaakverschil met m'n Strega ook wel duidelijk waarneembaar moet ik zeggen. Meer zoet voor m'n gevoel.
Komende tijd weer even verder spelen :D
dus...


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron