Espresso kopjes

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Marcje » vr 15 feb 2019, 22:40

Ik wissel regelmatig af met de kopjes. Zit nu in de 'mini duralex' fase, maar gebruik ook regelmatig dikwandige kopjes van Ionia.
Past net een doppio in, dan zit hij wel echt vol. Geeft weer een andere 'beleving' dan een groter kopje. Is bijvoorbeeld te koop bij SBKoffie
Ik drink overigens het liefst een espresso die nog flink warm is en gebruik ook altijd warme kopjes.

fullsizeoutput_5c59.jpeg
dus...

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Erik82 » za 16 feb 2019, 13:21

Dan hou je waarschijnlijk van een wat meer gesloten smaak. In het verleden werd altijd aangeraden om de kopjes te verwarmen en de espresso warm te dinken. Met donkere branding of middelmatige bonen verberg je dan het hele bittere en wrange waardoor ze bij afkoelen ondrinkbaar werden. Daar komt het vandaan.

Met de huidige kwaliteit van de speciality koffie merk je dat juist na het afkoelen alle complexe smaaklagen goed naar boven komen en de koffie veel mooier wordt. Zelfde geldt voor het roeren van de koffie omdat koffie niet goed mengt. Dat zijn 2 hele eenvoudige tips om je koffie beter te maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Marcje » za 16 feb 2019, 17:00

Ik heb een vrij algemene smaak denk ik, maar zou m'n boontjes niet als donker of middelmatig omschrijven.
Vind het gewoon lekkerder uit een warm kopje. Misschien een gevoelskwestie. En smaken verschillen nu eenmaal.
dus...

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Erik82 » za 16 feb 2019, 19:05

Ik zeg ook nergens dat je bonen middelmatig of donker gebrand zijn. Ik geef alleen een algemeen stuk achtergrond bij de theorie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Pti » za 16 feb 2019, 19:19

Als je afgekoelde espresso nog steeds goed smaakt is een teken dat het geen slechte espresso was. Als je hem graag heet drinkt maakt dat je gelukkig geen zondaar ;) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Marcje » za 16 feb 2019, 19:49

Ik zeg ook nergens dat je bonen middelmatig of donker gebrand zijn. Ik geef alleen een algemeen stuk achtergrond bij de theorie.

Dan is het goed! ;)
En ik waardeer je bijdragen altijd ten zeerste hoor, ik steek er altijd weer wat van op!
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor bobbee » za 16 feb 2019, 23:21

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Nelus » zo 17 feb 2019, 00:52

Ik wissel regelmatig af met de kopjes. Zit nu in de 'mini duralex' fase, maar gebruik ook regelmatig dikwandige kopjes van Ionia.
Past net een doppio in, dan zit hij wel echt vol. Geeft weer een andere 'beleving' dan een groter kopje. Is bijvoorbeeld te koop bij SBKoffie
Ik drink overigens het liefst een espresso die nog flink warm is en gebruik ook altijd warme kopjes.


fullsizeoutput_5c59.jpeg
Lekker dikwandig inderdaad, ik zoek ook al een tijdje zulke kopjes. Van die hele dikwandige dingen.

Zelf heb ik nu horeca kopjes van piazza d'oro, duralex glaasjes en nog wat her en der gevonden spul.
Faema Lambro - Mazzer Major E

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor tohenk2 » ma 18 feb 2019, 15:42

Als Wijmaar ze niet wil hebben (ik wil niet voordringen of zo) dan lijken de cappucino Live HappIlly kopjes in dit plaatje me wel wat Afbeelding

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Wijmaar » ma 18 feb 2019, 16:49

Als Wijmaar ze niet wil hebben (ik wil niet voordringen of zo) dan lijken de cappucino Live HappIlly kopjes in dit plaatje me wel wat [img]https://up.picr.de/35086922yo.jpg[/img]
Thanks voor het niet voordringen ;). Ik heb bobbee een PB gestuurd en zal het even laten weten als het onverhoopt toch niet doorgaat.


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron