Even voorstellen (en meteen een vraag)

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor thedude » wo 05 aug 2020, 10:27

Hallo allemaal,

Ik ben sinds gisteren lid geworden van dit mooie / informatieve forum. Ik ben vrij laat begonnen met kofie drinken (pas op mijn 30e!) maar ik kan nu niet meer zonder ;)

Ik heb onlangs mijn Delonghi Autentica verkocht omdat ik de koffie, ondanks alle aangepaste instellingen, niet zo lekker vond als op een gemiddeld terras / koffiebar. Sindsdien ben ik even aangewezen op een caffetiere om mijn koffie te zetten.

Na wat leeswerk ben ik van plan om een Lelit MaraX aan te schaffen. Ik hoop hiermee lekkere koffie te gaan zetten.
Nu lees ik dat ik 1/3 van het budget moet vrijhouden voor een koffiebonen maler.

Ik lees dat de Eureka Mignon Specialita goed is, maar ook de Niche Zero Grinder. Ik zit zwaar te twijfelen of ik een van deze 2 moet aanschaffen.

Ik ben de enige koffiedrinker in huis (mijn vriendin drinkt heel af en toe een latte machiatto mee). Tips zijn zeker welkom! Uiteraard lees ik de verschillende topics goed door.

Christof.DHondt
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 11:55
Locatie: Brugge

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor Christof.DHondt » wo 05 aug 2020, 15:23

Welkom, ik zelf ben ook laat begonnen met koffie ☕ drinken. Ongeveer een 2 a3 jaar geleden en ben nu 36 jaar.

Een goeie maler en vers bonen anders maakt je machine geen bal uit, als die nu duur was of goedkoop.

Ik zelf heb de Eureka Mignon Specialita mat zwart en hij maalt heel stil. ( voor de rest kan ik niks zeggen want een machine heb ik niet)

Bezzera BB005MN is ook een goede maler komt ook veel voor hier, als maler voor beginners.

En tweedehands horeca malers is ook een optie en krijgt hier soms meer de voorkeur.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor mr Blanc » do 06 aug 2020, 08:02

Lekker voor de eureka gaan. Ik heb hem zelf ook en zeer tevreden, de timer is een echte must. Niche is ook goed maar voornamelijk single dosen, ook is de levertijd van Niche vrij lang en duurt t dan ook even voor je aan de slag kan! Specialita is stil en kan ook zeer fijn, heeft een handige draaiknop en staat ook erg mooi bij de machine! Je kan er niet fout mee gaan
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor Keyser » do 06 aug 2020, 09:13

Welkom!

Met beide molens eindig je als een tevreden espresso drinker. Ze leveren beiden goed maalsel.

Zoals je op het forum kan lezen zit het verschil hem in het type gebruiker en de prijs. Even alles op een rijtje en vul vooral aan Afbeelding

Eureka Mignon Specialita
- 55mm vlakke maal schijven.
- Traploos instelbaar.
- Molen met hopper. Boontjes erin, de timer instellen. Filter drager eronder en je hebt ongeveer de juiste hoeveelheid koffie erin.
- Dient het gemak wanneer je niet meerdere bonen naast elkaar gebruikt.
- Naar mijn weten een goede espresso maler. Geen idee hoe hij het voor filter doet. Wellicht kan een ander lid dit beantwoorden.
- Iets voordeliger dan de Niche en hier in de winkel te koop. Kleur kan ook op bestelling. Sneller geleverd dan de Niche.

Niche Zero
- 63mm conische schijf.
- Traploos instelbaar.
- Single dose molen. Boontjes voor één espresso of bijv. V60 afwegen op een weegschaal. Dat malen en dezelfde hoeveelheid komt eruit. Handig wanneer je graag tegelijkertijd verschillende bonen wil gebruiken.
- Een goede espresso molen en prima filtermolen.
- Iets duurder dan de Eureka. Momenteel i.v.m. Corona en blijvende populariteit een lange levertijd. Wel goede service vanuit Niche. Je wordt bij problemen snel geholpen.

Ik heb ze beiden gezien. De Niche heb ik zelf en ben er zeer tevreden mee. Zie geen reden voor een upgrade. Maar dat komt omdat ik ook graag afwissel met bonen.
De Eureka geeft ook mooi maalsel. Ik heb hem bij een ander alleen nooit voor filter geprobeerd.
Wanneer hij daarvoor minder geschikt zou zijn. Dan heeft de Niche nog een extra boven de Eureka. Maar wellicht kan een ander daar wat over zeggen.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor mr Blanc » do 06 aug 2020, 10:19

Eureka volgens mij ook goed voor filter koffie, echter het wisselen tussen filter en espresso is niet gemakkelijk. Dit voornamelijk omdat je met bonen in de hopper zit ga je dan van grof naar fijn dan moet er geen maalsel en bonen inzitten. Als je veel wisselt is niche misschien beter. Ook schijn je best veel te moeten draaien op de Eureka om op filter uit te komen (volgens mij meer dan 360 graden).
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor Fisherman » do 06 aug 2020, 11:20

Tja, wat is "goed" voor filter? Ik zou nooit weer iets anders dan een filter dedicated molen kopen voor mijn opschenkkoffies. De vertanding die nodig is voor filterschijven is gewoon anders dan voor espresso. Daarmee niet zeggende dat er geen espressomolens zijn die in een acceptabele range malen, maar er zitten toch vaak meer fines en boulders in het maalsel dan je zou willen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor bvds » do 06 aug 2020, 16:47

De Eureka is voor filter geen goede keuze.
Het is een uitstekende espressomaler.

De Niche is ook vooral geschikt voor espresso maar doet het ook heel redelijk voor filter. Maar een Comandante of Vario met steel burrs doet dit beter. Het single dosen en het type maalgraadverstelling maken dat wisselen tussen espresso en filter maling heel simpel gaat.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

thedude
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 16:22

Re: Even voorstellen (en meteen een vraag)

Berichtdoor thedude » wo 12 aug 2020, 08:23

Wow, wat een leuk welkom met al die tips!

Ik heb het volgende inmiddels besteld:

Eureka Mignon Specialita (mat zwart) (de chroom versie is mooier, maar weer 100 euro duurder)
Lelit MaraX

Ik ben benieuwd!


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron