Even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Wigo
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 11:05

Even voorstellen

Berichtdoor Wigo » wo 22 mei 2024, 15:01

Beste forumleden,

Hierbij wil ik mij even voorstellen. Ik ben Henk e ben gek op de eerste filterkoffiezetapparaten die in Nederland zijn verkocht uit de periode 1963-1975.De kwaliteit van zowel de koffiezetapparaten als het uiteindelijke resultaat in je kopje zijn fantastisch !! Bij ons dan ook geen snelfilter, maar rondfilter ... :-)

De foto is van het eerste Philips koffiezetapparaat uit 1966. Wigomat had de patenten voor de ' infusiemethode ' en daardoor was Philips genoodzaakt een ander zetsysteem ( sifon in dit geval ) te gebruiken. Populair werd het apparaat niet, maat daardoor is hij nu extra leuk vind ik :-)
Bijlagen
Philips sifon keuken.jpg
Philips sifon kleur.jpg

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13337
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » wo 22 mei 2024, 15:19

Welkom! Heel leuk interessant apparaat. Kun je iets zeggen over het verschil in smaak tussen deze en metnde hand op gieten met een V60 of een aeropress?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wigo
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 11:05

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wigo » wo 22 mei 2024, 23:56

Beste Bobbee,

De smaak kun je vergelijken met koffie gezet uit de Wigomat, goed heet, lekker pittig en smaakvol. De Philips sifon is echter een stuk bewerkelijker wat schoonmaken betreft vergeleken bij bijvoorbeeld koffiezetapparaten met een filterzakje. Daarbij is de glazen bol, waar ook nog een glazen stijgpijp aan vast zit, bijzonder kwetsbaar. Ik heb zelfs een exemplaar nieuw in de verpakking. De mensen zullen wel bang geweest zijn om hem te gebruiken :-)
Bijlagen
sifon doos 1.jpg

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13337
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » do 23 mei 2024, 07:30

Ok, dus de Hollandse bak filterkoffie, suiker erin naar wens?
Ik heb alleen ervaring met zelf opgieten en de andere manuele zetmethoden, jouw apparaten zijn zeer mooi maar ik denk niet voor mij op smaak geschikt. Ik kijk wel naar jouw foto's.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wigo
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 11:05

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wigo » do 23 mei 2024, 08:40

Hallo Bobbee,

De sifon zetmethode moet je eigenlijk zien als het koffiezetten met een cona. Zo'n mooi cona koffiezetapparaatje waarmee je een speciaal kopje koffie zet en wat ook op een leuke manier koffie zetten is om naar te kijken. Philips heeft geprobeerd met een elektrische variant hierop een ' standaard koffiezetapparaat voor huishoudelijk gebruik ' te introduceren, omdat het merk ' Wigomat ' de patenten voor de infusie zetmethode hadden. Ik denk eerlijk gezegd dat je de koffie uit de Philips sifon zéker weet te waarderen, de sifonmethode is een zetmethode waarbij veel aroma's uit de koffie vrijkomen, zeer smaakvol. Eén probleem : Als je een Philips sifon wil aanschaffen heb je een uitdaging, ze zijn inmiddels namelijk behoorlijk zeldzaam.
Bijlagen
Philips syphon gebruiks 2.jpg


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten