Even voorstellen + advies?

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Peter Boon
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 19:24

Even voorstellen + advies?

Berichtdoor Peter Boon » di 01 okt 2019, 09:54

Al jaren gek op goede koffie en eigenlijk nooit tevreden geweest met mijn vol automaat espresso.

Ben kook fanaat en het perfectioneren van de koffie lijkt mijn volgende project te worden.
Heb in verschillende zaken advies ingewonnen en overweeg een baristo cursus te volgen.

Ik wil gelijktijdig melk kunnen opschuimen en espresso's maken. We drinken ongeveer 5-8 per dag, weekend wat meer.

Ik ben op zoek naar een set halfautomaat + bonenmaler. Espresso machine liefst (jong) gebruikt.
Bonenmaler overweeg ik nieuw aan te schaffen, Eureka Specialita.
Budget 1000 euro als ik gebruikt een half automaat kan vinden of 1750 als ik voor nieuw moet gaan.

Wie heeft wat tips naar welke machine ik op zoek zou moeten gaan?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen + advies?

Berichtdoor Keyser » di 01 okt 2019, 11:17

Welkom!

Ik ben nog niet degene die jou naar je juiste beslissing kan brengen. Daarvoor zijn er hier veel meer ervaren mensen. Alleen roept je bericht bij mij wel wat vragen op:
Heb je zelf bijvoorbeeld al rond gekeken welke machine je mooi vind en goed lijkt?
Wat voor een eigenschappen moet je machine hebben? Je geeft aan dat je graag wil experimenteren, dus het kunnen instellen van temperatuur lijkt mij dan ook wel handig.
Wil je een lever machine of een "gewone"?
Verder zijn er hier recent nog twee topics geweest waar iemand hulp kreeg voor de keuze. Mogelijk niet geheel op maat, maar je leert er wel van en het zet je aan het denken over je eigen keuze.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Even voorstellen + advies?

Berichtdoor Pti » di 01 okt 2019, 11:56

Mignon specialita is een solide keuze als instapper en laat je nog redelijk wat budget voor een machine zoals een expobar brewtus. Dat is een prijs/kwaliteit topper met voldoende instelmogelijkheden en redelijk vergevingsgezind met dual boiler en e61. Ook het onderhoud is iets dat je zelf zou kunnen doen.

Je zit dan aan het bovenste randje van je budget maar hebt dan wel een splinternieuwe set, het voorkomt dure reparaties omdat je niet de "ellende van een ander" aankoopt op marktplaats e.d.

Peter Boon
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 19:24

Re: Even voorstellen + advies?

Berichtdoor Peter Boon » di 01 okt 2019, 19:43

Dank voor de reacties.

Waar kan ik die 2 vergelijkbare advies reacties vinden?

Ik heb naar de Bezzera Magica, Z07 en Z10 gekeken. Deze spraken maken mij aan qua uiterlijk en functionaliteit.
In combinatie met een goede maler en goede koffie natuurlijk kan ik daar een flinke stap mee maken ten opzichte van wat ik gewend ben verwacht ik.
Ik vind het inderdaad leuk om, door te experimenteren/leren, naar een perfecte kop koffie toe te werken maar verwacht niet dat ik tot de maximale perfectie ga. Als ik op een gegeven moment een goed niveau heb bereikt dan is het prima.
Nog genoeg andere uitdagingen op culinair vlak die nog liggen te wachten.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Even voorstellen + advies?

Berichtdoor Keyser » di 01 okt 2019, 22:34

Nou nog eens naar gekeken. Niet helemaal vergelijkbaar. Maar vond het zelf wel twee leuke topics waar ik zelf ook wat info uit heb gehaald voor mijn toekomstige upgrade.

Topic 1 (hoe het forum je een lever machine laat kopen zonder dat je dat van tevoren wist Afbeelding).
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 65#p104365

Topic 2
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten