Nieuw en gelijk al wat vragen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor Pti » vr 17 jan 2020, 18:21

Nu nog even over het invriezen van bonen, is dit aan te raden.Stel ik koop 1 kilo verse bonen
Koop rustig 1kg en vries die niet in, maar geniet van de ontwikkeling van de smaak en de doorloop, van wanneer ze nog net te vers zijn, tot de espresso heel mooi begint te smaken, de ontplooiing van de mooie smaken als het te-verse eraf is en de extractie niet meer lastig is maar zonder moeite mooi loopt, en dan gedurende de weken daarna dat de bonen, als het goed is, wel milder worden van smaak maar toch rijk van complexiteit, tot ze uiteindelijk nog wel plezierig eindigen maar ook wat afvlakken. Sommige bonen zijn juist na een maand nog wonderbaarlijk en het zou zonde zijn dat mis te lopen door allerlei rare invries-fratsen.
Dit advies is goud! Een kilo koffie is helemaal niet veel, zeker wanneer je net begint en nog niet heel vaardig bent in het afstellen van de espresso.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor bobbee » vr 17 jan 2020, 18:23

Ja, sluit ik mij ook bij aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » vr 17 jan 2020, 18:36

Fair enough! En je moet t zeker een keer proberen om idd alle facetten te proberen! Thanks idd goed advies!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor mr Blanc » zo 19 jan 2020, 15:38

Nu nog even over het invriezen van bonen, is dit aan te raden.Stel ik koop 1 kilo verse bonen
Koop rustig 1kg en vries die niet in, maar geniet van de ontwikkeling van de smaak en de doorloop, van wanneer ze nog net te vers zijn, tot de espresso heel mooi begint te smaken, de ontplooiing van de mooie smaken als het te-verse eraf is en de extractie niet meer lastig is maar zonder moeite mooi loopt, en dan gedurende de weken daarna dat de bonen, als het goed is, wel milder worden van smaak maar toch rijk van complexiteit, tot ze uiteindelijk nog wel plezierig eindigen maar ook wat afvlakken. Sommige bonen zijn juist na een maand nog wonderbaarlijk en het zou zonde zijn dat mis te lopen door allerlei rare invries-fratsen.
Jullie advies opgevolgd. Begonnen met een halve kilo Brazillia Dulce van Schot (rotterdam) is een bourbon boon en ziet er erg licht gebrand uit!

Eerste shot begint mooi meer crema etc maar shot blijft er erg waterig uitzien (ben donker gebrand gewend dusver) ook smaakt t totaal niet! :shock: heb al meerdere settings van de molen geprobeerd van minder grof (totaal 20sec) word t echt waterig en zuur tot stuk fijner (totaal 50sec) maar krijg een rare bittere/zure smaak maar niets in de buurt van wat ik gewend ben van espresso’s!

Wat doe ik fout en hoe kan ik t beste starten en wat moet ik verwachten. De smaak zou walnoten/chocola zijn maar zowel de bonen ruiken niet zo en wat ik er dus uitkrijg ook verre van!

Zal zeker aan mij liggen maar snap niet hoe ik t goed kan krijgen. Bedankt voor de hulp!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuw en gelijk al wat vragen

Berichtdoor Pti » zo 19 jan 2020, 17:29

Gooi je temperatuur eens een graad of twee naar boven. Mik -als de brander geen recept meegeeft- op 1:2 a 1:2.5 met 18 in en 36 tot 42 gram uit.

Oh en check op YouTube de laatste 3 filmpjes uit de serie dialing in your espresso gemaakt door door James Hoffman


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron