Eindelijk even netjes voorstellen. Quick 3000 en binnenkort ECM

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Eindelijk even netjes voorstellen. Quick 3000 en binnenkort ECM

Berichtdoor RexManning » di 14 jul 2020, 09:40

Dag allemaal!

Een lange, trage ontdekkingsreis is het geweest de afgelopen jaren. Omdat ik me graag heel lang en gedegen oriënteer (ik lees stiekem al wat jaartjes mee hier), maar ook omdat ik veel in buitenlanden heb gewoond met ander voltages etc, waardoor goedkope Nespresso apparaatjes beter uit kwamen om aan te schaffen en weer te verkopen en niet te hoeven zoeken naar goede bonen.

Ik ben bijna 44, even geleden verhuisd van Amsterdam naar net onder Groningen en ben op mijn 32e overgestapt van filterkoffie naar een andere manier van koffie maken.

2008 - Siemens s20 volautomaat 2e hands
2010 - Quick Mill 3000 2e hands 230€ uit 2006 met goedkoop Krups molentje.
2015 - Nespresso Aeroc no4. De Quick schuimt zelf te lastig en als het dan toch anders moet, deze schuimer is beter dan een aantal andere schuimers die ik heb gehad. Goed koud houden, hij koekt niet aan en heeft verschillende standen die prima werken.
2016:
- Quamar q50e
- Tamper van Reg Barber
- Filterdragers upgrade Quick Mill
2019
- Quick Mill ook geschikt gemaakt voor ESE voor decafé
- Ancap Verona espresso kopjes
2020
- Acme Cappuccino kopjes
- ECM Synchronika… Status; besteld!

De volautomaat was ik in het begin eigenlijk best blij mee en trots op. De koffie was nooit echt op temperatuur, maar ik dacht dat de crema heerlijk was. Hij ging stuk na 2 jaar en ik had eens iemand Illy pads in een Quick Mill 810 zien doen. Dat wilde ik ook! Dus op zoek naar een Quick Mill en op marktplaats gevonden. Blijkbaar moest er gemalen koffie in, maar de verkoopster had er nog een "handig klein malertje" bij..plastic. De 3000 zonder drukmeter was wat groter dan gepland, dus het klein formaat malertje kon er nog wel bij thuis.

Mijn Quick Mill, vriend en harde leermeester, dat zal een afscheid worden als de ECM blinkend op het keukenblad komt te staan, want wat heb ik veel van dat apparaat geleerd over de jaren. Vanaf het eerste moment wist ik eigenlijk al dat ik het allemaal verkeerd doe en dat ik genoegen nam met minder dan wat het me te bieden had. Heeft te maken met ervaring, zeker weten gebrek aan geld en of prioriteiten om essentiële accessoires in huis te halen.

Ik heb dus 6 jaar gewacht (3 in Nederland, dus valt misschien wel mee) om een fatsoenlijke maler en tamper te kopen. Het plastic tamper/maatschepje wat lijkt op een SporK was inmiddels al lang gebroken en we dronken eigenlijk gewoon lungo’s…soort van. Na de maler, gekocht bij uiterst vriendelijke mensen van Casa Barista Amsterdam, waar ik toen woonde, werd alles beter. In ieder geval de consistentie. De Quick, die elke ochtend aan gaat op de timer van de Hue stekker, houd ik nu altijd goed schoon. De stuiver voor de (inmiddels nieuw model platte) kopsproeier wordt elke week gebruikt, maalsel van de timer op de Quamar wordt af en toe gewogen en de 2 nieuwe filterhouders die de bakjes beter vast houden zorgen voor acceptabele espresso's. Dubbele meestal, de enkele filterhouder ligt al tijden in de la.

Twee kopjes worden zelden links en rechts even vol (dat ligt vermoedelijk aan de filterhouder). Ik vind dat ik nu wel klaar ben om naar een hoger niveau te gaan. Warmte en druk wil ik kunnen reguleren, ik wil betere melk kunnen schuimen en zeker weten dat fouten aan mij liggen en niet aan de lichte grillen van de Quick, waarbij het heel soms lijkt dat zelfs regenbuien effect hebben op de doorlooptijden. Ik heb al mijn ervaring uit de Quick gehaald en de beste les is consistentie!

Enige wat me nog soms bezig houdt met de Quick is het doseren. 14 gram wordt aangeraden en ik maak met 18 gram (onderstaande foto) kop met verse bonen. Niet te bitter, zeker niet zuur, seconde of 29. Brewratio zal dan niet goed zijn (ik heb niet gewogen) en de zeef- en schroefafdruk zie ik terug in de puck, wat ook niet schijnt te mogen, maar de kop is volgens mij goed, of is daar iets mis mee? De Quick heeft de neiging om te snel door te lopen dus maal ik nogal fijn en zonder drukmeter kan ik ook niet echt monitoren wat er gebeurt. Ach, ik heb nog 2 weken, dan gaat de Quick weg naar een andere eigenaar (interesse?) of wordt opgeborgen voor je weet maar nooit…

De blinkende ECM Synchronika mag me hopelijk ook 10 jaar gaan opleiden, ik zal hier vast en zeker vaker om raad gaan vragen!

RexCoffee.jpg
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Eindelijk even netjes voorstellen. Quick 3000 en binnenkort ECM

Berichtdoor GuidovW » di 14 jul 2020, 13:50

Welkom Rex (neem ik aan), :D

Mooie leerschool heb je al gehad, zeg.
Enne, het gaat uiteindelijk om de smaak, niet of je de procedure wel goed gevolgd hebt. ;)
Hopelijk ontvang je de ECM snel en kun je weer aan een nieuwe boost beginnen.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Timo1979
Berichten: 34
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 10:36

Re: Eindelijk even netjes voorstellen. Quick 3000 en binnenkort ECM

Berichtdoor Timo1979 » di 14 jul 2020, 20:42

Welkom!! Ik heb ook een ECM. Leuk merk en blijft tot nu toe prima bakkies produceren. Veel succes in de wondere wereld van de koffie!

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk


Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: Eindelijk even netjes voorstellen. Quick 3000 en binnenkort ECM

Berichtdoor RexManning » wo 15 jul 2020, 10:49

Dank! Kan niet wachten op het nieuwe apparaat, voelt wel een beetje als veel te veel gekkigheid, maar mag wel soms :)
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: Eindelijk even netjes voorstellen. Quick 3000 en binnenkort ECM

Berichtdoor RexManning » wo 29 jul 2020, 13:46

Zo, de ECM staat op de plek (en daaromheen :D ) van de Quick. Na 10 jaar waren we nogal vergroeid samen merk ik, want een rotatiepomp dual boiler is van een compleet andere orde, het lijkt wel of ik er helemaal niets meer van kan.

Het tampen in een ander filter is heel vreemd, een natte puck is vreemd (en mega onhandig), het instellen van mijn Quamar lukt me voor geen meter, het is 19 gram in en rommel er uit, dan weer een choke, dan weer 19 in en 60+ uit, dan weer een redelijk shot maar oei wat zuur. Het komt vast allemaal goed! Het huis riekt naar veel maalpogingen en ik kan geen proefsessie meer verdragen :shock:

Ook niet handig, mijn bonen van koffiestation waren op en ik wilde wel eens wat anders proberen, dus had een proefpakket gekocht en dan ook nog meedoen met de brute bonen actie...domdomdom, nu kan ik niet meer vergelijken met mijn bekende recept en zijn alle variabelen op een grote hoop gegooid en moet ik op zoek naar een basis waarmee te beginnen. Morgen dan, vandaag trekt mijn maag dat niet meer. Een basis, afwegen (ga maar beginnen met 19), zelfde tampdruk (ik denk maar even een leveler te gebruiken, dan is dat in ieder geval altijd hetzelfde) en gaan met die...boon (?). En dan hopen dat niet uiteindelijk gewoon de vintage huismelange niet mijn smaak is, dat kan natuurlijk ook. Die is nu bijna op en dan weer helaas naar een andere boon. Dommertje :lol:
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron