Voorstellen & Mijn setup!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Livonias
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 11:01

Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor Livonias » do 01 okt 2020, 09:28

Hey all,

Ik ben Justin, 27 jaar en sinds gisteren (trotse) bezitter van deze mooie setup;

IMG_0135.jpeg

Het is een Bezzera Mitica in combinatie met een Mazzer Mini Electronic B maler.

Mijn koffieverleden (klinkt als een soort crimineel circuit... :lol: ) is begonnen met een Senseo, in hoeverre je dat koffie kunt noemen met de kennis van nu, daarna overgestapt op een instap Nespressomachine met zo'n melkopschuimertje die magnetisch je melk schuimt. Na ongeveer 2 jaar die machine geüpgraded naar de Nespresso Creatista Plus; daarbij werd de melk geschuimd met een (stoom)pijpje. Was al een wereld van verschil. En nu, zo'n 2,5 jaar later, over op het echte werk!

Ik moet zeggen dat het énorm zoeken is naar de afstelling van de bonenmaler, hoe fijn, hoe grof, hoeveel :roll: je hebt er bijna een opleiding voor nodig. En het opschuimen van de melk is ook trial en error. De allereerste bak koffie ging super goed, de 12 bakken koffie daarna nog geen een keer echt goeie melk gehad.

Ik wil heel graag op (korte)termijn nog een basis workshop volgen voor latte-art, afstellen maler en opschuimen melk. Ik denk als je 2 of 3 uurtjes met iemand oefent die er bedreven in is, dat dat enorm kan helpen. Tot die tijd klooi ik gewoon lekker wat aan en zien we het wel!

Ik heb ongetwijfeld nog wel wat vragen in de toekomst, hoop ze hier te mogen stellen en wie weet over een tijdje ook andere liefhebbers te kunnen helpen :mrgreen:

Groeten! Justin

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor Dirk Jan » do 01 okt 2020, 18:29

Welkom op het forum.
Aardige start setup voor het echte werk!
Mijn advies: Vooral veel lezen en heel veel zelf uitproberen. En dat nog leuk vinden ook ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor GuidovW » do 01 okt 2020, 22:07

Welkom Justin,

Zoals Dirk Jan al schrijft: uitproberen, oefenen, oefenen!
Dan komt het vanzelf.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor bobbee » vr 02 okt 2020, 23:43

Hey all,

Ik ben Justin, 27 jaar en sinds gisteren (trotse) bezitter van deze mooie setup;

IMG_0135.jpeg

Het is een Bezzera Mitica in combinatie met een Mazzer Mini Electronic B maler.

Mijn koffieverleden (klinkt als een soort crimineel circuit... Afbeelding ) is begonnen met een Senseo, in hoeverre je dat koffie kunt noemen met de kennis van nu, daarna overgestapt op een instap Nespressomachine met zo'n melkopschuimertje die magnetisch je melk schuimt. Na ongeveer 2 jaar die machine geüpgraded naar de Nespresso Creatista Plus; daarbij werd de melk geschuimd met een (stoom)pijpje. Was al een wereld van verschil. En nu, zo'n 2,5 jaar later, over op het echte werk!

Ik moet zeggen dat het énorm zoeken is naar de afstelling van de bonenmaler, hoe fijn, hoe grof, hoeveel :roll: je hebt er bijna een opleiding voor nodig. En het opschuimen van de melk is ook trial en error. De allereerste bak koffie ging super goed, de 12 bakken koffie daarna nog geen een keer echt goeie melk gehad.

Ik wil heel graag op (korte)termijn nog een basis workshop volgen voor latte-art, afstellen maler en opschuimen melk. Ik denk als je 2 of 3 uurtjes met iemand oefent die er bedreven in is, dat dat enorm kan helpen. Tot die tijd klooi ik gewoon lekker wat aan en zien we het wel!

Ik heb ongetwijfeld nog wel wat vragen in de toekomst, hoop ze hier te mogen stellen en wie weet over een tijdje ook andere liefhebbers te kunnen helpen :mrgreen:

Groeten! Justin
Welkom Justin. Het lijkt moeilijk maar dat is het niet. De workshop heb je niet perse nodig. Melk opschuimen is heel makkelijk. Jre blaast de stoompijp even vrij van condens in doekje of zoiets. Je zet dan je melkkan 1/3 gevuld met melk op de drip tray met de stoompijp punt net in de melk. Even beetje passen en meten. Dan zet je de stoom aan en hoort het bekende slurpende geluid wat langzaam wegvalt. Dat gaat vanzelf. Enige wat je moet doen is voelen aan de kan tot hij heet wordt. Je stopt de stoom net voordat hij te heet wordt om aan te raken. Melkkan weghalen, stoompijp schoon vegen en weer even schoon blazen door hem aan te zetten. Dan je melkkan walsen tot de melk begint te glanzen en uitschenken in de espresso. Kan eigenlijk niet misgaan. Neem volle melk.

Succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Livonias
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 11:01

Re: Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor Livonias » za 03 okt 2020, 22:15

Leuk, bedankt voor de reacties! Het is echt een kwestie van veel doen en oefenen idd.
We gaan ook met jouw tips aan de slag Bobbee, goeie!

Vandaag een kleiner melkkannetje binnen gekregen, 350ml. Werkt gevoelsmatig fijner omdat je beter kunt doseren. Andere kannetje is 590ml en vind ik behoorlijk groot. Deze creaties vandaag gemaakt. Verre van perfect, maar echt leuk om mee te klooien :mrgreen:

Moet zeggen dat het kannetje die we vandaag binnen hebben gekregen ook een stuk dikker aanvoelt. Is de Motta Europa Melkkan RVS 35 cl. Denk dat ik daar de 50cl ook nog van wil tzt. Of een jibbijug, die zien er zo onwijs tof uit!! 8-)

De laatste moet een blaadje zijn, maar lijkt meer op het logo van de Politie haha


2020-10-03 22.12.08.jpg
2020-10-03 22.12.04.jpg

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor omeCo » zo 04 okt 2020, 11:13

Welkom Justin, ik ‘loop’ hier nog maar net rond en het bevalt me wel. Mooie set heb je bij elkaar gezocht! Veel plezier en vergeet niet te genieten van je brouwsels!!

Livonias
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 11:01

Re: Voorstellen & Mijn setup!

Berichtdoor Livonias » zo 04 okt 2020, 20:55

Welkom Justin, ik ‘loop’ hier nog maar net rond en het bevalt me wel. Mooie set heb je bij elkaar gezocht! Veel plezier en vergeet niet te genieten van je brouwsels!!
Dankjewel! Het is nog iedere dag genieten! Zowel het maken als het drinken :D


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron