Ook maar even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » wo 21 okt 2020, 15:56

Hallo allemaal,

Marc hier, uit het fraaie Tilburg. Nadat ca. 4 jaar geleden onze Seaco automaat de geest gaf, dachten we een hele goede aanschaf te doen met een Siemens EQ6. Nu is dat op zich een prima apparaat dat ons nog nooit in de steek heeft gelaten en (volgens onze smaakbeleving) ook een prima kopje koffie zet, zeker met de boontjes van Hoofdkwartier. Maar inmiddels vind ik wel dat we toe zijn aan een upgrade. Gelukkig denkt vrouwlief daar net zo over :)

De nieuwe aanschaf zal een halfautomaat zijn, en uiteraard vergezeld worden van een goede bonenmaler. Ik denk dat ik voor beide items inmiddels een keuze heb kunnen maken: Een Bezzera Mitica resp. een Eureka Mignon Specialita. Van beiden heb ik inmiddels zo'n beetje alle beschikbare Youtube filmpjes bekeken en ook de diverse fora doorgespit op handige info. Ik denk dat ik aan geen van beide een miskoop zal doen. Vrouwlief vond de stijl van zo'n halfautomaat in eerste instantie spuuglelijk en wilde eigenlijk een volautomatische Jura, maar na wat meekijken en meelezen heb ik haar ervan kunnen overtuigen dat zo'n halfautomaat toch echt wel betere koffie zet. Het moest dan wel een stoere Mitica zijn, want de wat smallere BZ10 was toch echt wel wat 'te ieletjes'. Prima, want dan ook meteen de befaamde E61 zetgroep :D

Voor wat betreft de Mitica heb ik overwogen om deze 'gebruikt' op bijv. Marktplaats te kopen. Daar staan er enkele voor interessante bedragen, maar vrouwlief heeft liever dat we gewoon een nieuwe kopen. Wie ben ik dan om dat goedbedoelde advies te negeren? Bovendien, je weet niet hoe zorgvuldig de vorige eigenaar bijv. is geweest met zaken als het gebruiken van zacht water of schoonblazen van de stoompijp na het opschuimen van melk.

Lang verhaal kort: Ik hoop binnenkort wat foto's van de aanwinsten te kunnen tonen en de Siemens te koop te zetten :)
Laatst gewijzigd door Marc O. op wo 21 okt 2020, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor fransg » wo 21 okt 2020, 16:11

Welkom!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor GuidovW » wo 21 okt 2020, 17:50

Welkom Marc. :D
Je gaat gelijk voor een goeie uitzet, zeg! Top. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » wo 21 okt 2020, 18:56

Welkom, mooi setje denk ik ook.
Met mijn kennis nu zou ik iets meer geld uitgeven aan een molen, iets met schijven van 64 mm of meer. En iets minder aan de koffiemachine.

Maar je zal van jouw keuze ook veel plezier hebben!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » wo 21 okt 2020, 21:58

Dank allen!
Welkom, mooi setje denk ik ook.
Met mijn kennis nu zou ik iets meer geld uitgeven aan een molen, iets met schijven van 64 mm of meer. En iets minder aan de koffiemachine.

Mijn persoonlijke voorkeur ging in eerste instantie idd ook uit naar de wat goedkopere BZ10 en een wat duurdere molen, maar omdat de vrouw des huizes liever een wat duurdere Bezzera Mitica wilde heb ik het budget voor de molen wat verlaagd. Voor zover ik begreep is een Specialita echter nog steeds een bovengemiddeld goede molen, maar als jullie als kenners daar anders over denken dan laat ik me graag adviseren. Veel méér uitgeven is echter niet direct de bedoeling, denk ik, en het hoeft ook niet het duurste van het duurste te zijn :)
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor fransg » wo 21 okt 2020, 22:03

Voor zover ik begreep is een Specialita echter nog steeds een bovengemiddeld goede molen
Zeker. Zeer goede "value for money".

En als je op later moment iets veel duurders wil kopen (je moet een smak méér uitgeven wil je merkbaar beter maalsel krijgen) krijg je nog redelijk wat terug voor de gewilde specialita.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

DavidJ
Berichten: 25
Lid geworden op: do 02 nov 2017, 20:08
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor DavidJ » do 22 okt 2020, 10:06

Ik heb zelf ook een langere periode de Specialita gebruikt. Echt een hele goede molen voor zijn geld. Als je niet heel veel wisselt in koffie dan werkt het i.c.m. met de timer echt heel consistent. Het is dat ik zelf veel wissel tussen koffies (espresso en filter) anders had ik deze zeker gehouden.
Bezzera Strega PSM | Niche Zero | V60

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » do 22 okt 2020, 13:58

We wisselen eigenlijk nooit bonen en gebruiken ook geen verschillende zetmethoden, dus dan zal ik toch maar bij die Specialita blijven :)
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor Marc O. » wo 28 okt 2020, 18:07

Ben nog even aan het kijken naar waar ik de set het beste kan kopen. Koffiewarenhuis en Casabarista lijken me bekende winkels waar je prima op kunt vertrouwen, al levert Casabarista volgens mij geen Eureka molens. Of zijn er nog andere winkels waar ik beter kan kopen? Liever geen dozenschuiver maar een zaak die weet wat ie verkoopt en waar ik ook na de garantieperiode zonder 'gedoe' terecht kan zonder het vel over de oren getrokken te krijgen. Hoeft ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar wil ook niet heel veel meer uitgeven dan nodig. Iemand nog tips?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ook maar even voorstellen

Berichtdoor fransg » wo 28 okt 2020, 18:22

Ik heb om weg te geven enkele Eureka's gekocht bij Van Pommeren https://www.vanpommeren.nl/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron