Voorstellen...

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » wo 24 mar 2021, 13:29

De apparatuur zal er niet voor zorgen dat de koffie veel lekkerder wordt. Wel voorspelbaarder misschien.
In mijn ervaring wel. Met de Pavoni na een tijdje een prachtig shot van de vijf, twee matige, een kan ermee door en een mislukking. Met de Rocket allemaal vrij goed. Met de Londinium bijna altijd met kinderlijk gemak verrukkelijk.

Uitgaande van prima boontjes van voortreffelijke brander uit een hele goede maler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » di 06 apr 2021, 16:44

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en de Londinium R24 besteld. Volgens mij zou deze donderdag aanstaande verscheept moeten worden maar het was druk dus even kijken. Ik ben heel erg benieuwd. Ook wel spannend, grote uitgave. De Lagom zou ergens in april maar waarschijnlijk begin mei binnen moeten komen.

Wat is het beste om te gebruiken voor water in de boiler? Zal vast wat staan al in forum, had even gezocht, misschien/waarschijnlijk niet goed genoeg. Simpele vraag maar waarschijn geen simpel antwoord.
Laatst gewijzigd door mwv op di 06 apr 2021, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » di 06 apr 2021, 16:51

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en de Londinium L24 besteld.
Gefeliciteerd! Mooi dat er intussen best wat Londinium eigenaars op het forum zitten.
Wat is het beste om te gebruiken voor water in de boiler? Zal vast wat staan al in forum, had even gezocht, misschien/waarschijnlijk niet goed genoeg. Simpele vraag maar waarschijn geen simpel antwoord.
Ik gebruikte eerst een Brita kan, nu heb ik een BWT waterfilter in de keuken aangesloten maar er zijn ook BWT filters voor de kan waar ook Brita inpast.
https://www.bol.com/nl/p/bwt-vida-water ... 074386194/

https://www.bol.com/nl/p/bwt-waterfilte ... 008137601/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » do 08 apr 2021, 12:24

Dank voor de info.

De BWT kan van 2,6 liter kan dan ongeveer de Londinium boiler vullen.

Is dan met gebruik van gefilterd water uit BWT kan het ontkalken van machine niet meer nodig? Ik heb mij voorgenomen om de Londinium beter te verzorgen dan Rancilio vroeger.

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » do 08 apr 2021, 13:33

Ik was altijd in de veronderstelling dat we hard water in Amsterdam hadden. Als ik kalkaanslag in douche en zo zie lijkt dat ook zo.

Maar waternet zegt dat dat helemaal niet zo is:

https://www.waternet.nl/service-en-cont ... 20hardheid.

Ik las nu net ook dat in de R24 ook een BWT cartridge geplaatst kan worden. Weet niet of dat handiger is dan van zelf er al onthard water in te doen met kan. Laatste lijkt me op een of andere manier handiger nu.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » do 08 apr 2021, 15:16

Je krijgt er mogelijk zo'n klein BWT cartridge bijgeleverd, maar ik zou toch echt de kan aanbevelen.

Wanneer je die kleine cartridge onderin het reservoir plaatst, zitten daar in mijn ogen drie nadelen aan

1) de pomp moet het water eerst door de cartridge heen slurpen, krijgt dus minder makkelijk water binnen

2) je gaat de neiging krijgen te denken 'er zit een cartridge in dus het water zal wel goed zijn' zonder precies te berekenen hoe vaak je die kleine neus moet vervangen. Het schiet er dan op den duur bij in, tot het eens te laat is.

3) de cartridge is zeer poreus, dat is ook de bedoeling, maar deze is om te beginnen gevuld met lucht. Je moet die dan eerst in een glas of kom water laten zitten tot de laatste luchtbelletjes eruit zijn en de cartridge vol water zit. Doe je dat een keertje niet, dan slurpt de pomp eerst lucht in plaats van water. Zulke mooie dure kleine rotatiepompen smeren zich met water, dus als je die laat draaien op lucht, doe je je best de pomp stuk te krijgen wat best kan lukken en dan heerst er dure droefenis in de woning.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » do 08 apr 2021, 15:19

Ik was altijd in de veronderstelling dat we hard water in Amsterdam hadden. Als ik kalkaanslag in douche en zo zie lijkt dat ook zo.
Het kalk zoals je douchekop krijg je ook in je machine als je niks doet.

Ik heb een BWT filter in de waterleiding-aansluiting:
https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... ilter.html

Wanneer element van waterkan vervangen?

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... ridge.html

(mijn advies is gewoon elke eerste van de maand, daarmee voorkom je tevens bacteriegroei)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » do 08 apr 2021, 15:22

Is dan met gebruik van gefilterd water uit BWT kan het ontkalken van machine niet meer nodig?
Ligt eraan wat je met 'ontkalken' bedoelt. Als het is, zuur in de waterbak, door de machine laten stromen: nooit doen, dat is de zekerste manier om heel veel narigheid te veroorzaken.

Voorkomen is beter dan op slechte manier genezen.

Na een aantal jaren kun je 'm eens bij een geschikte onderhoudsdeskundige langs brengen, maar ik heb met mijn Londiniums in al die jaren nog nooit zo'n Groot Onderhoud nodig gehad. Het klein onderhoud kon nog steeds zelf worden gedaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » wo 14 apr 2021, 20:31

Helder. Ik ga aan de waterkan. De wondere wereld van de waterkannen. Draag ik misschien weer bij aan de hobbies van de waterkan mensen.
23399AA0-BDC3-4C44-B234-BBB45545ACF9.jpeg
15DC92BA-5A27-4A1F-8398-D25018821F16.jpeg
Laatst gewijzigd door mwv op wo 14 apr 2021, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » wo 14 apr 2021, 20:33

En nu is het dus wachten op de waterkan. Want nu denk ik: ik ga niet gewoon water in de machine doen. En het kleine bijgeleverde filter is inderdaad onhandig.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron