Voorstellen...

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Voorstellen...

Berichtdoor mwv » di 23 mar 2021, 18:09

Hoi (koffie) mensen,

Ik ben Maarten uit Amsterdam.

Hier al veel informatie kunnen halen en veel interessants kunnen lezen.

Heel lang geleden begonnen met tweede hands opgeknapte Rancilio Silvia (meer dan 20 jaar terug) samen met iets wat lijkt op een demoka koffiemolen maar waar geen merk op stond. Beide zijn inmiddels overleden (niet meer door mij nog een keer tot leven gewekt), de Rancilio espressomachine al wat langer. Sindsdien filter koffie gemaakt via V60/Aeropress/Clever/Koffiefilterhouder etc. Ook heel lekker.

Nu hebben we een Robot met een 1zpresso JX pro maler voor espresso. Heel leuk en eigenlijk verbaasd hoe snel daar lekkere espresso mee te maken is. Een cappuccino maak ik met cafetière en melk opwarmen. Zelf ben ik niet echt een hele grote melkkoffie liefhebber maar anderen wel. Voor filter hebben we nu een commandante maler en een Fellow Ode.

Ik heb plezier met robot en handmaler maar ben nu op zoek naar iets erbij (nou ja meer als hoofdmachine) en dan gaat Robot naar andere locatie en voor vakantie misschien. We willen een machine en maler die ook door vriendin makkelijker gebruikt kan worden maar toch hele lekkere koffie oplevert. Makkelijk herhaalbaarder maar met voldoende mogelijkheden maar niet teveel. En die niet aangesloten hoeft te worden op vast water. Een soort automaat maar dan anders.

Het plan nu is om een Londinium R24 te gaan aanschaffen (onnodig misschien, maar dat is heel veel). Lijkt me een hele mooie machine en gemaakt/bedacht door 1 iemand wat ik ook leuk vind. Dacht eerst geen plek te hebben maar die is toch te vinden. Een machine met eigenlijk 1 variabele en de rest door maler/bonen etc laten bepalen spreekt me erg aan. Was ook beetje aan het wachten op de compact/vectis omdat dat me mooie kleine machine lijkt tegen stuk lagere prijs vermoedelijk maar mis dan toch waarschijnlijk die enige variabele. Misschien is die machine er voorlopig nog niet, Reiss zei hopelijk over paar maanden maar wie weet. Heb ook Lelit Bianca overwogen(nog steeds lichte twijfel, lijkt me erg leuke machine). En ook de Decent zelfs overwogen. Concept vind ik wel interessant (is het niet uiteindelijk vergelijkbaar met hoe artisan branden van koffie kan analyseren en branders aansturen) en uitvoering zal misschien ook wel goed zijn maar niet mooi en wil het eigenlijk niet als machine hebben. Het gaat uiteindelijk niet alleen maar om resultaat.

Hopelijk worden de espressomachines geen onderdeel van de vaccins strijd met het UK.

Malers ben ik me nog verder op aan het orienteren. Voor een deel dan. Heb een Lagom 64 in bestelling staan. Van voor dat de g-iota bij mij bekend was die er misschien wel heel veel op lijkt. Uiteindelijk vermoed ik dat ik nog een niet single dose maler erbij wil. Een Compak E8, EtzMax, Eureka Atom Speciality 75 of wat anders.

Daarnaast bak ik ook brood (als thuis bezigheid). Net als koffie een bezigheid waar zonder alles precies te snappen het resultaat toch heel goed kan zijn. En er wel veel te begrijpen is maar ook een heleboel (nog) niet. Maar goed van koffie weet ik nog weinig (maar een lekkere koffie zetten lukt dus wel af en toe) van broodbakken iets meer.

Het lijkt me ook leuk om zelf koffie te gaan branden om dat proces te snappen/eindresultaat te maken etc. Maar weet nog niet helemaal hoe dat te doen is in (ons) appartement. Dus of dat er ooit van komt weet ik nog niet. Wie weet.

Groet,
Maarten

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen...

Berichtdoor Dirk Jan » di 23 mar 2021, 18:57

Iemand met redelijk wat ervaring erbij, dat is mooi, dus welkom!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen...

Berichtdoor gilleko B. » di 23 mar 2021, 19:35

Veel plezier hier, ik denk dat ik een hoop van jou kan leren.




mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » di 23 mar 2021, 20:18

Veel plezier hier, ik denk dat ik een hoop van jou kan leren.

Afbeelding
Dan heb ik misschien de verkeerde indruk gewekt. Ik denk dat ik hier veel juist veel kan leren. Ik drink zeker lang koffie maar waarvan heel veel jaren ook zonder heel veel kennis of kunde.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Voorstellen...

Berichtdoor gilleko B. » di 23 mar 2021, 20:21

komt goed. Je hebt c.q. krijgt in ieder geval kneitermooie spullen.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » di 23 mar 2021, 20:23

Welkom! Goed verhaal, mooie plannen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellen...

Berichtdoor Keyser » wo 24 mar 2021, 09:57

Welkom! Prachtige apparatuur allemaal! Welke keuze je ook maakt, daar zal het in ieder geval nooit aan liggen

Ik heb zelf niet de middelen om dergelijke apparatuur aan te schaffen. Daarom kan ik er altijd erg van genieten om een hobbyist te treffen met dergelijke high-end apparatuur. Vergelijkbaar met het jongetje dat zich vergaapt aan een sportauto Dus deel vooral wat je meemaakt in je hobby.

Even een klein associatief plagerijtje: toevallig niet de zoon van Frans?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen...

Berichtdoor fransg » wo 24 mar 2021, 10:04

Even een klein associatief plagerijtje: toevallig niet de zoon van Frans?
Ik heb twee dochters, een heeft een Londinium-R en E8 maler, de andere heeft een Pavoni en de E5 maler ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » wo 24 mar 2021, 11:44

Welkom! Prachtige apparatuur allemaal! Welke keuze je ook maakt, daar zal het in ieder geval nooit aan liggenAfbeelding

Ik heb zelf niet de middelen om dergelijke apparatuur aan te schaffen. Daarom kan ik er altijd erg van genieten om een hobbyist te treffen met dergelijke high-end apparatuur. Vergelijkbaar met het jongetje dat zich vergaapt aan een sportautoAfbeelding Dus deel vooral wat je meemaakt in je hobby.

Even een klein associatief plagerijtje: toevallig niet de zoon van Frans?
Dat is natuurlijk ook wel een gevaar. De apparatuur zal er niet voor zorgen dat de koffie veel lekkerder wordt. Wel voorspelbaarder misschien. En als de koffie dan niet lekker wordt wie dan de schuld nog te geven. Nog duidelijker dat het dan alleen aan mezelf ligt.

mwv
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 mar 2021, 10:37

Re: Voorstellen...

Berichtdoor mwv » wo 24 mar 2021, 11:45

Even een klein associatief plagerijtje: toevallig niet de zoon van Frans?
Ik heb twee dochters, een heeft een Londinium-R en E8 maler, de andere heeft een Pavoni en de E5 maler ;-)
Ik wel/ook twee dochters maar die zijn nog niet toe aan koffie drinken


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten