Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Free2be
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 08:04

Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor Free2be » ma 21 jun 2021, 22:35

Mijn eerste tussenkomst op dit forum! Ik ben helaas ook een koffie slurper..filterkoffie, 1liter/dag, 2 personen, waarbij ik het hoofdaandeel van neem. Verder 2 espresso's, als ik namiddag thuis ben en s'avonds.
Mijn espresso avontuur aangevat zoals velen..met 'n Nespresso, what else..
Over een kleine maand, had ik me laten verleiden tot de aanschaf van een Vertuo Nespresso..Was me dit even schrikken..toen ik thuis het onding aan de praat trapte..kwam er brol uit gelopen..dras op de koop toe.
Contact op genomen met Nespresso, en ze zouden me een nieuwe Vertuo toesturen..en de andere mee nemen..ok.
Ook dit toestel leverde echt triest spul af..Opnieuw contact met Nespresso en toen kwamen de tongen los..De vriendelijke assistente had er ook eentje van de firma gekregen..en dit stond nog steeds in de verpakking, omwille van het slappe koffie gedoe..

Mijn besluit stond vast..Ik moest van dit onding af, en ben er terug mee naar de winkel gestapt waar ik het had aangeschaft..
Nu me verdiepen via YT en ander medium..De aankoop stond vast..De SAGE SES875 incl. bogenmaler, bekend onder nog enkele andere benamingen..Made in...sjiena..de know-how van de EU buren..

Na een uitvoerige bestudering, instelling, maling, bonen, enz..enz..lukte het niet om de gewenste druk van 9 bar te realiseren met een enkele portafilter cup. Gefrustreerd, contact opgenomen met het 0800 nummer voor België: Het nummer was niet meer in bedrijf...Dan maar op naar de Duitse vrienden..die me aanmaanden om hun tijd niet telefonisch te verkwanselen maar alles netjes per email te melden..Zo gevraagd, zo gedaan..
Na enkele dagen kwam het antwoord van een frisse bij de pinken dame: Ik moest het dubbelwandige portafilter cupje gebruiken..
En laat ik nu net op alles wat met espresso kunde te maken heeft, gelezen hebben, dat het het eerste wat je moet in de trash dumpen...juist, ja, dit dubbelwandig onding..

Mijn besluit stond opnieuw vast..De zooi ging retour..

Nu was mijn espresso kunde al zodanig in stijgende lijn, dat er enkel nog naar semi professionele toestellen gekeken ging worden..
Ik merkte meteen dat de espresso kundige spoeling niet zo dik was..verkopers en dozen schuivers ten overvloed.

Na wijs beraad en voldoende overtuigd van de kennis en professioneel advies, me laten overhalen tot de aanschaf van de CREM One 4. En bijbehorende spullen..Man, man, wat 'n machine! Eveneens overtuigd dat het bonen spul door een goede molen moest..Werd hier voor de Quamar 50S gekozen...zonder echt digitale toeters en bellen..

Ja..jaaa, ik weet het..Spaanse now-how espresso machine met jarenlange ervaring, made in sjiena!

De levering vond plaats vanuit NL, een gerenommeerde zaak met verschillende bijhuizen. Eveneens regelmatig een espresso kransje organiserend met de nodige kennis verschaffing. En alles werd tot in de puntjes verzorgd, volgens afspraak aan de deur afgeleverd. Nu is het nog enkel het mannetje dat de zaak kan verprutsen door z'n onkunde!
Ziezo, mijn eerste zet is gegeven tijdens het nuttigen van een eigen espresso brouwsel!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor fransg » ma 21 jun 2021, 22:47

welkom!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Free2be
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 08:04

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor Free2be » ma 21 jun 2021, 22:49

Dank voor de verwelkoming..Ik ga hier nog veel hangen! ;)

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor Keyser » ma 21 jun 2021, 22:52

Welkom en veel hang plezier alvast!

Een reis van de Nespresso naar een Crem one, dan weet je wat afzien is En nu lekker gaan genieten, maar dat doe je al lees ik.


Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor Marc O. » di 22 jun 2021, 07:20

Mooie intro, welkom!
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor bobbee » di 22 jun 2021, 10:48

Welkom!

Goed verhaal!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor mr Blanc » di 22 jun 2021, 11:37

welkom je past hier goed tussen al deze verhalen vertellers
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Free2be
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 jun 2021, 08:04

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor Free2be » di 22 jun 2021, 11:56

Ach, het is een erg nadelige (financiële) eigenschap, perfecte dingen wensen... ;)

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellende beginner in het espresso wereldje, zonder de "N".

Berichtdoor GuidovW » di 22 jun 2021, 22:31

Welkom hier!
Mooi verhaal idd, snelle leerling! :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron