Oeps, rijkelijk te laat

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 23 jun 2021, 22:25

Hoi,

Sorry, heb dit kennelijk vroeger rats vergeten in te vullen, bij deze probeer ik dit goed te maken.

Ben ondertussen een 47-jarige Belg woonachtig te Gent en werk ondertussen 26 jaar voor dezelfde werkgever in de voedingsindustrie, nu als business analyst in de verkoop- en aankoopafdeling.

Koffie was me professioneel bekend, we hebben een breed gamma en zodoende importeren en traden we groene koffie en laten deze branden bij anderen om daarna te verkopen in zowel België als in export markten (niet Nederland, wel Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Polen ed). Op het werk hebben we een klein koffielabo met oa een Probat samplerooster maar heb me daar nooit echt in geïnteresseerd. Excel met zijn cijfers en grafieken spraken me steeds meer aan.

Ergens in 2018 kreeg ik ineens het zot in mijn kop/ik zag het licht en besloot mijn aandacht ook te vestigen op koffie, zowel het zetten als het branden. Deels om mijn Pepsi Max-verslaving beter te counteren en deels om mezelf uit te dagen en mijn leven zodoende iets meer zin te geven.

Op 1 of andere manier was ik op de filmpjes van Frans gestoten van het koffiebranden en zijn espresso zetten en dat sprak me wel aan als uitdaging, het klinkt ongetwijfeld dom maar de grafieken via artisan qua brandproces gaven me de bevestiging dat dit een pad was voor mij in tegenstelling tot het samplerooster op het werk.

Na wat zoekwerk en filmpjes van Frans zijn blog had ik besloten om te gaan naast mijn Baratza Encore en V60 te gaan voor enerzijds de opkomende cormorant brander en een lever, heb getwijfeld tussen een Londinium en een profitec pro 800 en die laatste is het geworden, dealer dichtbij en een goede deal gaven de doorslag. Was wel wat blind kiezen want ik vond hier geen koffieshop met zo'n machine. Dit soort lever sprak me aan vanwege het eenvoudige karakter met een aantal vaste parameters en dus geen puur manuele of 1 met thermo-issues.

Besloten om te combineren met een Eureka Olympus 75E hs met Mythos schijven. Dan wist ik tenminste dat als ik geen goede espresso kreeg het aan mij lag.

Nodeloos te zeggen dat deze combi van een brander-espressomachine-maler garant stond voor niet mijn goedkoopste maand van mijn leven maar ik zag het als een investering in mezelf.

De Decent sprak me ook aan vanwege de gedurfde richting en de veelheid van data maar ik besefte dat ik daar absoluut niet klaar voor was. Ben ook heel blij met mijn keuze, een lekkere "romige" espresso. Ben later ook eens die Decent gaan bekijken en die spreekt me nog steeds aan maar niet voor thuis maar eerder voor op kantoor, kleiner model, te beveiligen en zodoende geen gevaar voor mens en materiaal welke de pro 800 wel zou zijn voor mensen die met hun fikken er niet kunnen afblijven.

Door Corona werk ik sinds februari 2020 puur van thuis en dat heeft me in staat gesteld om een aantal mooie stappen voorwaarts te zetten in tenminste het zetten van espresso. Af en toe krijg ik mijn momenten dat ik eerder cappuccino's prefereer al dan niet in combi met wat kaneel en agavesiroop of honing.

In het branden van koffie heb ik nog een weg af te leggen. Daar is er zeker nog ruimte voor verbetering om de koffie echt te laten zingen. Meestal brand ik per week een 3 of 4-tal batches van 275g groene koffie voor mezelf en mijn moeder, de groene koffie koop ik bij het Hoofdkwartier. Een paar mensen naast mijn moeder krijgen soms eens een staal en die zijn eigenlijk steeds positief maar ik ben echter overtuigd dat het zeker nog beter kan.

Mijn espressomaler heeft zeker vele kwaliteiten maar een lage retentie is er niet 1 van en daar ik wel eens wil wisselen zonder telkenmale een deep clean te doen had ik gedacht aan een Niche als 2de maler, conisch vs mijn platte schijven en gemakkelijk switchen tussen filtermaling en espresso spraken me aan. Maar ik heb er geen kunnen scoren met gegarandeerde levering voor Brexit en toen kwam dat hele dubbele btw-issue en toen was het kalf verdronken voor mij en mijn verdomde principes. Dacht daarna aan de Eureka XL maar sprak me niet volledig aan wegens wel lage retentie maar ook platte schijven en terug een espressomaler. Had dan hoop op de df64 maar leek me ook niet de juiste te zijn voor mij. De Kopi Deva leek me een leuk idee maar onduidelijk traject en fabrikant. Ik zie niet direct in wat het werk als F1-medewerker garant staat voor een goede maker. De Weber Key sprak me dan meer aan door het feit van een gekende fabrikant, conisch en switchen tussen drip en espresso maar vraag me af hoe goed je kan indialen want lijkt me een stepped grinder te zijn en ik had liever een maler via een plaatselijke dealer. Uiteindelijk toch maar besteld maar nog niet overtuigd van dat gebrek van een plaatselijke dealer. Voor de volledigheid, het vermelden als ex-designer van Apple lijkt me ook naast de kwestie maar is tenminste een gewaardeerde bestaande fabrikant van enkele espressomalers, ook al zijn het eerder niche-malers zonder een Niche maler te zijn

Het counteren van mijn Pepsi Max- verslaving gaat nog steeds niet zo super, ondanks de koffie.

Naast dit hierboven reisde ik voor Corona graag en hoop dat snel weer te kunnen doen. En ik heb een zwak voor vulpennen. Enerzijds de klassieke Japanse technieken als bvb het Belgische Conid met zijn eerder ingenieurs-invalshoek.
De pen die nu het hoogst op mijn verlanglijstje staat is er één van Hakase die ik daar wil laten opmeten zodat die me perfect ligt
Laatst gewijzigd door De B. Cormorant op wo 23 jun 2021, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor fransg » wo 23 jun 2021, 22:31

wat een geweldig leuk en herkenbaar verhaal!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 23 jun 2021, 22:41

Thx, je hebt een grote impact gehad in dit traject, bedankt hiervoor

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor we tigers » wo 23 jun 2021, 23:18

Tof verhaal; erg leuk om te lezen. Hier trouwens ik ik een vulpennen liefhebber. Een Conid is begerenswaardig maar inmiddels alweer een tijdje niet meer te verkrijgen. Hakase ken ik niet maar daar ga ik eens naar kijken.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Weber Key

Berichtdoor bobbee » wo 23 jun 2021, 23:26

Wat leuk! Dank voor je voorstelling.
Je pakt bij de Kopi en Weber de 2 dingen eruit die ook mij een onzinnig gevoel gaven! Grappig. De F1 link en de Apple Designer notitie.
Heb je cormorant nu nog? Er was laatst iemand die hem verkocht, ik dacht dat jij dat was?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 23 jun 2021, 23:33

Ik heb het geluk dat ik de trotse eigenaar ben van 3 conids, een minimalistica pi, een regular cappuccino en een kingsize antwerppen. Ik wacht op een heropstarten voor een demonstrator van de minimalistica, is mijn favoriet model. Ik hoop ooit nog mijn handen te kunnen leggen op een flanders fields.
Conid is een zijproject van Werner, de baas van Komec en zij werken vooral voor de farma industrie met oa Janssens ed. Werner had me vorig jaar gezegd dat ze al redelijk wat stukken hadden om terug op te starten maar toen kwam de volgende Corona golf en dan nog 1,...

Hakase zeker eens checken is een minder gekende hier maar mooi handwerk. Oa de clip en de stopper in combi met de buffalo hoorn. De versie in schildpad of de combi heeft iets maar is hier veeboden

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor fransg » wo 23 jun 2021, 23:35

Hier trouwens ook een vulpennen liefhebber.
Veel gehad, op een na allemaal weggedaan
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 23 jun 2021, 23:38

Nog eens sorry voor het laattijdige karakter.

Ik heb de cormorant nog, was iemand anders die hem verkocht. Ik heb gewoon gemeld dat het naar mijn mening een goede brander was.
De mijne is de versie met de kleinere brander maar heb wel de groter brander apart, is eerder voor mocht ik switchen naar grotere batches.
Ben nog steeds heel tevreden vd brander en het contact met de fabrikant Johan.



De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor De B. Cormorant » wo 23 jun 2021, 23:40

Hier trouwens ook een vulpennen liefhebber.
Veel gehad, op een na allemaal weggedaan
Ik denk dat ik eens een artikel gezien had toen je je collectie tentoonstelde, kan dat? Ik ben niet meer 100% zeker.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Oeps, rijkelijk te laat

Berichtdoor bobbee » wo 23 jun 2021, 23:55

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron