Voorstellen en vraag over maler/retentie

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Florian
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 nov 2022, 16:19

Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor Florian » zo 09 apr 2023, 17:30

Hoi allemaal,


Mijn naam is Florian. Aangezien ik espresso heb leren drinken van klassieke E61 halfautomaat, was ik (als eigenlijk net iets te kieskeurig persoon) niet tevreden met een Senseo, Nespresso of dergelijke. Het was toch wel zwaar om zonder koffie te zitten, waardoor ik uiteindelijk, na veel gezoek en getwijfel (en gelees op onder andere dit forum), een tweedehands Vibiemme Domobar Super HX gekocht heb.

Alleen mist dan natuurlijk nog de maler. Dat wordt misschien nog wel even zoeken. Waar ik momenteel vooral over twijfel is de onduidelijkheid over hoe belangrijk retentie nu is. Veel oud maalsel in m'n espresso lijkt me zeker minder lekker, maar het lijkt me ook suboptimaal om elke keer voor het maken van een enkel kopje koffie een grote purge te doen waardoor je veel van je bonen kunt weggooien. Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is!

Nu heb ik onder andere interesse in een Eureka Mignon. De Manuale lijkt me bijvoorbeeld interessant omdat deze, zeker voor de prijs, schijnbaar goed maalt en weinig retentie heeft. Op dit forum heb ik echter ook gelezen dat een Specialita toch net een upgrade is op eerdergenoemde maler, onder andere omdat deze grotere maalschijven heeft (55mm ipv 50mm). Helaas is laatstgenoemde tweedehands niet voordelig te krijgen en bijna even duur als nieuw. Single dosers zoals de Niche Zero zijn natuurlijk ook mooi, maar helaas te duur voor m'n huidige budget: het liefst besteed ik niet veel meer dan 200 euro aan een maler, wat eventueel rond de 300 euro kan worden als maler wat waardevast is (en ik hem dus niet met al te veel verlies door zou kunnen verkopen).

Ik ben daarom aan het kijken naar tweedehands malers op marktplaats. Ik vind hier alleen nog weinig wat een beetje binnen budget is en niet al te veel retentie heeft. Ik ben ook de optie aan het overwegen om een maler met doser om te bouwen tot doserless maler. Deze zijn vaak namelijk goedkoper op marktplaats, aangezien er minder vraag naar is. Ik blijf in ieder geval nog even zoeken en hak binnenkort hopelijk de knoop door. Advies is uiteraard welkom...  ;)

Nog een fijn paasweekend gewenst!
Laatst gewijzigd door Florian op zo 09 apr 2023, 19:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor Dirk Jan » zo 09 apr 2023, 18:49

Zelf gebruik ik de Mazzer Mini ook nog naast de Major. Eén of twee keer per dag. Ik veeg de flute en de schijven schoon met een kwastje na iedere maling. Dat is met deze aantallen best te doen. Mini heeft 58 mm schijven en is een degelijke maler.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor mr Blanc » zo 09 apr 2023, 19:30

Als je je budget iets oprekt naar +/- 300 dan kan je echt een leuke tweedehands op de kop tikken hier op t forum. Weinig retentie is fijn en dan zit je met de eurekas wel goed. Specialita is vooral beter dan de gewone mignon vanwege het scherm met tijd die je kan instellen dit is de makkelijkste manier (in die prijsrange) als je niet wil single dosen. Ook is de specialita aardig waarde vast zoals je hebt ervaren. Ook zou je de timemore sculptor 064s kunnen backen op kickstarter (zie ander topic) die komt rond de 300€ uit en is zo goed als geen retentie en nieuw maar dan moet je zeker nog 2 tot 3 maanden wachten tot hij binnen is. Ga niet teveel consessies maken want dan ga je te snel weer wisselen en komt de ontwikkeling ook niet ten goede! Succes iig als je paar maandjes kan wachten zou ik voor de sculptor gaan of anders voor mijn specialita 😬
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor manduca » zo 09 apr 2023, 20:03

Hou ook dit forum goed in de gaten (en wees actief hier). Er komen soms pareltjes van aanbiedingen langs (vaak specifiek voor actieve leden).

Succes met de zoektocht.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor ErikvW » ma 10 apr 2023, 20:34

Beste Florian,

Welkom op het forum. Retentie is er in twee vormen: de koffie die de hoekjes en gaatjes van je maler afvult, daarin vastzit tot je eerstvolgende grote schoonmaakbeurt en niet "meedoet" in je maalsel. De hoeveelheid varieert per maler maar zal in de orde van 5 gram zijn.
Dan is er de doorschuif retentie: niet je volledige portie bonen verlaat de molen en staat "achterin de rij" maar gaat mee met de volgende shot. In de meeste horeca malers is dat 2-3 gram. Het lastige is dat deze hoeveelheid slecht te voorspellen is en dat het van invloed is op de hoeveelheid koffie in je mandje. Los natuurlijk van het feit dat het oude koffie is.

Specifieke Single Dose (SD) malers hebben het tweede probleem in veel mindere mate, tot zeg maar een halve gram.

De gouden tip voor je maler zou wel eens kunnen zijn om een tijdelijke oplossing te vinden, misschien heeft iemand wel een handmalertje te leen tot juni. Als de Sculptor los komt dan verwacht ik veel nieuw aanbod van mensen die door gaan schuiven.

Daarnaast zijn de horeca malers ook met wat meer inspanning prima te gebruiken als single dosers: zonder hopper gebruiken en alleen de bonen voor het ene shot er in doen. Ook zorgen dat maler helemaal leeg is. Wel is het nu opvallend dat de redelijke tweedhandsjes op het moment wat duurder zijn dan ik zou betalen. Zowel de Mazzers als de Fiorenzato DF64EVO gaan over de 300 euro op het moment. Ook dan is wachten op de Sculptor slimmer.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor Douwetje » di 11 apr 2023, 09:37

Ongeveer een halfjaar geleden had ik dezelfde twijfels die jij nu hebt. Ik denk dat de timemore sculptor 064s een erg goede optie is, als je zo lang kunt wachten.

Verder heb je misschien iets aan wat ik destijds gedaan heb. Er zijn heel veel verschillende soorten Mignon molens en eerst zag ik door de bomen het bos niet meer. Maar eigenlijk zijn veel van de molens aan de binnenkant hetzelfde als duurdere varianten, maar met wat minder technische snufjes aan de buitenkant (de enige verschillen aan de binnenkant zijn de burr diameters en geluidsdemping).
Ik ben toen gaan kijken welke Mignon molens wel mijn wensen had, maar niet te duur was. Ik heb toen een Eureka Mignon Crono gekocht, dit is eigenlijk een filter molen met speciale 'filtro pro' burrs, volgens mij is deze goedkoper omdat er minder vraag is naar molens voor filterkoffie. Je kunt echter de 'normale' espresso burrs voor ongeveer €30 kopen en die heb ik in mijn molen geplaatst. Hierdoor had ik een soort van Mignon Manuele, maar dan met timer functie erbij (ik mis alleen een portafilter houder, volgens mij kun je die ook nog wel plaatsen, maar ik mis hem niet). Als ik even snel zoek, dan vind ik een soortgelijke deal die ik ook had https://www.espressocoffeeshop.com/en/b ... inder.html.

Wellicht dat je hier wat aan hebt, succes met je keuze!

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Voorstellen en vraag over maler/retentie

Berichtdoor Ypuh » di 11 apr 2023, 10:37

Welkom Florian!

ErikvW geeft al een mooie omschrijving van 2 soorten retentie. Hetgeen dat vastzit in de hoekjes en kiertjes (niet zo storend) en de retentie die blijft hangen in het uitwerpkanaal (wel storend). Voor thuisgebruik zou ik die laatste proberen te minimaliseren, omdat met 3-5 espresso's per dag de geplette bonen dan best lang blijven hangen en hun smaak verliezen.

Single dosing is een oplossing, maar er zijn ook genoeg grind-on-demand (GOD) malers die weinig retentie hebben, waaronder vrijwel alle Eureka's. Om nou een maler te adviseren die nog niet bestaat als dé oplossing, lijkt me niet helemaal juist.

Met een budget van €200-300 zit je eigenlijk net een prijscategorie te laag en is er weinig keuze zonder concessies te maken. De beste oplossing is in dat geval een handmaler (1Zpresso JX Pro, of de Comandante C40). Die vallen binnen budget, hebben geen retentie en leveren topkwaliteit maalsel. Desnoods kun je zo'n handmaler aanschaffen om de periode te overbruggen tot je een Specialita/XL/Niche kunt veroorloven of weet dat de Timemore doet wat het belooft.

Al deze malers behouden hun waarde redelijk goed, dus kun je vrij risicoloos uitproberen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron