Een heel goede morgen!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor fransg » do 31 aug 2023, 13:18

gaat de goeie kant op!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor fob » do 31 aug 2023, 21:37

Het verschil tussen vers en 'niet zo vers' is echt bizar... maakt enerzijds dat je heel snel meent te vinden dat er 'geen koffie zo goed is', anderzijds... moet 't allemaal maar net betaalbaar blijven en in huis zijn. Als mijn koffie op is, haal ik echt wel gewone bonen op de hoek (ik vind wel/geen koffie belangrijker dan wel/niet beneden mijn stand). Maar als 't even kán.... dan zou ik het wel weten. 8-)
Verse koffie vind ik de beste waar voor je geld, en daar zou ik minder op bezuinigen dan op apparatuur. Heel belangrijk dus dat je nooit zonder komt te zitten, want dat is echt beneden je stand.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor bobbee » do 31 aug 2023, 21:45

Een pondje verse koffie in de vriezer als backup! Of verdeeld in zakjes van 20 gram.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor omeCo » vr 01 sep 2023, 17:42

Een pondje verse koffie in de vriezer als backup! Of verdeeld in zakjes van 20 gram.
En die backup, gaat ie dan fifo? Dan is het eigenlijk een buffer. Nieuwe koffie in de vriezer en de zak uit de vriezer in gebruik nemen.

Of vormt de zak in de vriezer je ijzeren voorraad, die je dus in principe niet aanspreekt?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor gilleko B. » zo 03 sep 2023, 10:01

aan Bob(bee). Ik denk er nog steeds over na om een vacumeermachine te kopen opdat ik kleine batches bonen ingepakt kan invriezen. Na hoeveel tijd ontgassen kan je de boontjes invriezen? Uit vriezer, bonen op kamertemperatuur laten komen of gelijk door de bonenpletter gooien? Kan je ook kleine pakketjes sealen?

En dat allemaal op de vroege zondagochtend





Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Frup » zo 03 sep 2023, 10:39

aan Bob(bee). Ik denk er nog steeds over na om een vacumeermachine te kopen opdat ik kleine batches bonen ingepakt kan invriezen. Na hoeveel tijd ontgassen kan je de boontjes invriezen? Uit vriezer, bonen op kamertemperatuur laten komen of gelijk door de bonenpletter gooien? Kan je ook kleine pakketjes sealen?

En dat allemaal op de vroege zondagochtend AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Ik meen dat je bonen beter niet kan vacumeren. Dan zuig je de geuren en smaken er uit? De kaasboer raadde vacumeren om die reden ook af.
Dicht sealen kan wél makkelijk met zo’n machine.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor gilleko B. » zo 03 sep 2023, 10:44

aan Bob(bee). Ik denk er nog steeds over na om een vacumeermachine te kopen opdat ik kleine batches bonen ingepakt kan invriezen. Na hoeveel tijd ontgassen kan je de boontjes invriezen? Uit vriezer, bonen op kamertemperatuur laten komen of gelijk door de bonenpletter gooien? Kan je ook kleine pakketjes sealen?

En dat allemaal op de vroege zondagochtend AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Ik meen dat je bonen beter niet kan vacumeren. Dan zuig je de geuren en smaken er uit? De kaasboer raadde vacumeren om die reden ook af.
Dicht sealen kan wél makkelijk met zo’n machine.
Amai, dacht dat juist zuurstof onttrekking zou leiden tot vertraging van een ongewenst verouderingsproces.


Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor bobbee » zo 03 sep 2023, 11:03

Er zijn wilde ideeën. Vacumeren kan maar zakjes dichtknopen, potjes gevuld in de vriezer etc ook....
Ik pak een dosis uit de vriezer en doe ze koud in de maler. Tot noch toe erg lekkere koffie gemaakt en het verschil van wel of niet vacumeren is voor mij enkel waarneembaar geweest door het extra werk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor gilleko B. » zo 03 sep 2023, 12:55

Ahaa dus gewoon in de vriezer in een zakske of pottekke en klaar is kees = Bob is your uncle spaart weer centen uit




Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Een heel goede morgen!

Berichtdoor Lemmy » do 07 sep 2023, 09:30

Wow, wat een wending ineens :D Ga vooral zo door, ik lees en maak aantekeningen ;)


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten