Nieuw op et forum

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor HanR » do 24 aug 2023, 12:12

Voor de afdichting geef ik de voorkeur aan Loxeal 53-14.
De 18-10 is dikker en blijft vloeibaar.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » za 26 aug 2023, 20:42

Nou de manometer zit er eindelijk in. Uiteindelijk gekozen voor de figuurzaag (ijzerzaag) en een dremel om het gat precies op maat te maken. Het beste kun je het gat eerst wat te klein uitzagen vervolgens de boven en onderkant weer vast schroeven en dan de manometer er in proberen te drukken terwijl je dus net zo lang "dremelt" tot het past. Ik heb de fout gemaakt de manometer eerst alleen in het onderste gedeelte te drukken en vervolgens het bovenste gedeelte bij te werken met de dremel maar doordat het plastic bovenop het onderste gedeeltelijk dan iets verbogen is gaat het dus mis. Boven dus net iets te veel weggehaald maar dat is gelukkig nauwelijks te zien. De druk loopt nu op tot maximaal 10 bar volgens de manometer. Toevallig ging ook nog m'n stoomdruk thermostaat kapot (had niets met de opv en mano te maken) gelukkig had ik nog een oud thermostaatje liggen dus e.e.a. loopt nu weer top! Nu dus maar es uitproberen hoe mij dit bevalt.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EdwinB op zo 27 aug 2023, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fob » za 26 aug 2023, 21:43

Goed gewerkt! Zo'n upgrade vind ik eigenlijk veel leuker dan de aanschaf van een nieuwe machine.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » za 26 aug 2023, 21:54

Goed gewerkt! Zo'n upgrade vind ik eigenlijk veel leuker dan de aanschaf van een nieuwe machine.

Dat vind ik dus ook. Nog bedankt voor deze leuke tip en duidelijke uitleg van jou!
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 08:59

Ik heb nu een goede week koffie gezet met de opv ertussen en dus 9-10 bar druk maar eerlijk gezegd beviel het mij ronduit slecht. Allerlei malingen geprobeerd, fijn-grof en vice versa maar geen fatsoenlijke cremelaag meer op de koffie, een beetje vlokkerige smurrie zat er soms op of helemaal geen cremelaag en de koffie smaakte slap.

Dus gisteren de opv er weer tussen weg gehaald. Manometer wel ertussen gehouden en nu zet tie weer een echt prima bakkie. Welliswaar dus met ± 15-16 bar druk. Ben wel blij dat m'n oude apparaatje het weer doet zoals daarvoor. Prachtige cremelaag, sterkere, mischien iets bittere espresso maar het smaakt mij weer prima!

Enig idee hoe dit nu kan? Want ik begrijp toch van dit forum en andere fora dat diegenie die deze opv er op gezet hadden vol lof waren over de koffie die daarna uit de Quickmill kwam. Bovendien kun je inderdaad overal lezen dat ± 9 bar de optimale druk zou moeten zijn en dus niet 15-16 bar.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » ma 04 sep 2023, 09:03

Ik heb nu een goede week koffie gezet met de opv ertussen en dus 9-10 bar druk maar eerlijk gezegd beviel het mij ronduit slecht. Allerlei malingen geprobeerd, fijn-grof en vice versa maar geen fatsoenlijke cremelaag meer op de koffie, een beetje vlokkerige smurrie zat er soms op of helemaal geen cremelaag en de koffie smaakte slap.

Dus gisteren de opv er weer tussen weg gehaald. Manometer wel ertussen gehouden en nu zet tie weer een echt prima bakkie. Welliswaar dus met ± 15-16 bar druk. Ben wel blij dat m'n oude apparaatje het weer doet zoals daarvoor. Prachtige cremelaag, sterkere, mischien iets bittere espresso maar het smaakt mij weer prima!

Enig idee hoe dit nu kan? Want ik begrijp toch van dit forum en andere fora dat diegenie die deze opv er op gezet hadden vol lof waren over de koffie die daarna uit de Quickmill kwam. Bovendien kun je inderdaad overal lezen dat ± 9 bar de optimale druk zou moeten zijn en dus niet 15-16 bar.
Welke koffie gebruik je precies?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 09:19

Welke koffie gebruik je precies?

Ik heb de koffie van de hema gebruikt, Dark Roast. Een mix van arabica met een beetje robusta bonen erin dus.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fransg » ma 04 sep 2023, 09:41

Da's (in mijn ogen!) troep. Dan kun je inderdaad beter de machine zonder 'advanced options' gebruiken.

Als je het lekker vindt: niks veranderen! Gewoon van genieten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 09:42

Zo ziet dan de espresso eruit met 16 bar en Hema bonen

Afbeelding
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » ma 04 sep 2023, 09:49

Da's (in mijn ogen!) troep. Dan kun je inderdaad beter de machine zonder 'advanced options' gebruiken.

Als je het lekker vindt: niks veranderen! Gewoon van genieten.

Nou ja dat is het beetje. Smaak en de hoeveelheid geld die je over hebt voor wellicht weer net een wat lekkerder bakkie is toch een persoonlijk iets. Ik kan wel een zak koffie kopen die 3 tot 5 keer zo duur is maar voor dagelijks gebruik wordt mij dat wel wat te gek en dit is inderdaad voor mij een heel acceptabel bakkie koffie van de Hema.

Ik probeer de opv ook nog wel een keer met de duurdere variant bonen. Eens kijken wat er dan uit komt. Maar ik blijf het dus vreemd vinden dat 9 bar van een Hema boon echt alleen maar bagger weet te produceren en 16 bar dus dit.

NB: misschien moet ik zeggen "eye-opener" ipv "vreemd" want voor mij betekent dit dus (vooralsnog) dat ik niet dagelijks koffie ga zetten met een apparaat dat tot max 9-10 bar gaat. Want dat betekent simpelweg dat zo'n apparaat alleen goede koffie kan maken met een (veel) duurdere boon.
Laatst gewijzigd door EdwinB op ma 04 sep 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron