Een grote ontdekking

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
jordib
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 jan 2024, 20:42

Een grote ontdekking

Berichtdoor jordib » vr 19 jan 2024, 19:49

Hallo, mijn naam is Jordi en heb sinds begin 2024 samen met mijn vriendin een sage barista touch. Hiervoor een latte go maar vonden het steeds minder lekker worden.
Hierdoor dus gezocht en gevonden waar we nu lekker mee aan het experimenteren zijn.
We hebben nog bonen van de Lidle omdat deze in de vorige machine zaten & die gaan we nu snel opmaken want we hebben al nieuwe liggen die vers gebrand zijn.

De koffie smaakt al prima ondanks deze bonen. Wel is het zoeken qua maalstand en hoeveelheid, maar vooral wat ik zoek is de tijd van doorlopen.want er staat in het boekje dat het pas na 8 sec. Moet doorlopen maar helaas is me dit nog niet gelukt. Elke keer rond de 6 seconden. Zie weinig creme op de koffie dus hopelijk gaat dat met de andere bonen beter. Want ondanks het spelen van maalgraad & hoeveelheid & kracht van tampen is dit nog echt zoeken.

Wellicht hebben jullie nog tips :)

Wat inmiddels wel goed lukt is de micro schuim, dus dat is wel erg prettig alleen een figuurtje in de koffie is nog niet mogelijk, vermoedelijk ook door de creme die ik mis.

Ik zal vooral mee lezen en wellicht een topic openen maar daar leer ik ook van

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Een grote ontdekking

Berichtdoor omeCo » vr 19 jan 2024, 20:17

Hallo, mijn naam is Jordi en heb sinds begin 2024 samen met mijn vriendin een sage barista touch. Hiervoor een latte go maar vonden het steeds minder lekker worden.
Hierdoor dus gezocht en gevonden waar we nu lekker mee aan het experimenteren zijn.
We hebben nog bonen van de Lidle omdat deze in de vorige machine zaten & die gaan we nu snel opmaken want we hebben al nieuwe liggen die vers gebrand zijn.

De koffie smaakt al prima ondanks deze bonen. Wel is het zoeken qua maalstand en hoeveelheid, maar vooral wat ik zoek is de tijd van doorlopen.want er staat in het boekje dat het pas na 8 sec. Moet doorlopen maar helaas is me dit nog niet gelukt. Elke keer rond de 6 seconden. Zie weinig creme op de koffie dus hopelijk gaat dat met de andere bonen beter. Want ondanks het spelen van maalgraad & hoeveelheid & kracht van tampen is dit nog echt zoeken.

Wellicht hebben jullie nog tips :)

Wat inmiddels wel goed lukt is de micro schuim, dus dat is wel erg prettig alleen een figuurtje in de koffie is nog niet mogelijk, vermoedelijk ook door de creme die ik mis.

Ik zal vooral mee lezen en wellicht een topic openen maar daar leer ik ook van
Welkom Jordib. Ik denk dat je ‘problemen’ met het overstappen naar verse bonen snel tot het verleden behoren! Houd ons op de hoogte!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Een grote ontdekking

Berichtdoor Dirk Jan » vr 19 jan 2024, 22:17

Welkom, ach je moet gewoon veel oefenen en veel verkeerd doen. Dat hielp mij met het begrijpen van hoe het werkt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Een grote ontdekking

Berichtdoor bobbee » vr 19 jan 2024, 22:36

Welkom! Geniet van jullie avontuur!

Ik heb laatst ook 2 zakken van de lidl aanbieding gekocht, dat was perfecte koffie om de nieuwe koffiemolen en schijven mee in te malen! 2x 1,2 kg, ik heb een zak gemalen aan mijn moeder gegeven en die heeft het in de bijkeuken gezet, open. Ze vind de geur zo lekker en als je nu binnenkomt daar, ruik je koffie! De rest heb ik in de tuin uitgestrooid, tegen katten en goede voeding voor de planten!

Jouw problemen met de koffie nu zullen verdwijnen met vers gebrande koffie. Daarom gebruik ik supermarkt koffie niet om te drinken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Een grote ontdekking

Berichtdoor mr Blanc » za 20 jan 2024, 07:29

Welkom en met verse bonen zal t n stuk beter gaan! Qua melk schuim je waarschijnlijk te veel waardoor t te dik is om figuurtjes te schenken. Veel youtube kijken en dan kom je er snel! Je kan ook oefenen met water en n drupje zeep om n goede microfoam te krijgen! Succes
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron