Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor bvds » vr 11 jan 2019, 20:54

Denk dat vooral het gebrek aan herrie lonkt. En nog een flink stuk sneller ook...
Laatst gewijzigd door bvds op vr 11 jan 2019, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor bjansen » vr 11 jan 2019, 21:43

Qua maalkwaliteit/smaak moet ik nog een vergelijking doen. Dat scheelt waarschijnlijk niet veel maar minder retentie/hogere snelheid en geluid staan me meer aan bij de Atom. Nu moet ik zeggen dat de SSP schijven veel beter klinken dan de originele.

Qua ontwerp is de Mazzer veel mooier maar de Atom vind ik slimmer in elkaar zitten. Stukje gemak ook.

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor bjansen » za 19 jan 2019, 23:39

Mazzer eruit en Atom Specialty 75E erin. Nu de maler nog goed instellen en erachter zien te komen waarom hij zo’n enorme bende maakt... lijkt iets niet helemaal goed te gaan.

17gr in 3,45 seconden zal er iets mee te maken hebben. Wat een geweld...
Bijlagen
A19C792E-0DC8-4798-B105-F0A58FF89CDB.jpeg

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor @3aan » zo 20 jan 2019, 01:44

Statisch of er zit geen flapje oid in de uitloop, het lijkt er op dat het maalsel een vrije val uit de maalkamer maakt, ik weet niet hoe dat bij deze molen gaat, maar meestal zit er iets van een siliconen flapje om de boel af te remmen en of een metaalgrid om de statische lading weg te nemen of in ieder geval te verminderen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor fransg » zo 20 jan 2019, 03:44

Je kunt als dat onder de uitloop van de maler past ook een ring op het filterbakje plaatsen waardoor er minder ruimte is om te sproeien.



(kan tijdens rijden ook in een bocht bekeken worden op http://curvetube.com/Dirossi_Dosing_fun ... HR7U.video)

(bij http://www.dirossi.nl/ te bestellen)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor bjansen » zo 20 jan 2019, 08:12

Ik ga het vandaag nog even kijken of iets niet goed zit bij dat flapje. Een van de redenen dat ik deze maler wilde is het feit dat hij zo mooi doseert in je filterbakje. Wat ik nu heb lijkt niet te kloppen. Het is niet de bedoeling een dosing Funnel nodig te hebben.

Bij van Pommeren gaven ze wel aan dat Eureka bij dit model weer een andere weg ik gegaan is met de clumb crusher waardoor het maalsel iets scheef in het bakje komt ivm de normale Atom. Als goed is komt er nog een andere oplossing die nagestuurd wordt. Wat de mijne nu doet is echter het andere uiterste :)

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor Erik82 » zo 20 jan 2019, 08:18

Gewoon een funnel kopen dat maakt alles zoveel fijner. Dat sproeien zal ook vooral komen door de nieuwe schijven die nog in moeten lopen aangezien die veel meer statische lading geven dan na inlopen. Daarnaast kun je met een funnel veel makkelijker WDT toepassen wat de extractie nog beter zal maken en aan het begin ook de inconsistenties in het inlopen op zal vangen. Over 15kg zal dat allemaal weg zijn. Geduld is een schone zaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor bvds » zo 20 jan 2019, 08:26

Funnel is altijd fijn. Zeker als maalsel luchtig is...

Echter dit is niet normaal. Denk dat er iets in de chute niet goed zit. Even zelf checken of navragen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor Marcje » zo 20 jan 2019, 08:35

Ik heb dit ook zeker niet met mijn Atom, maar ik heb er alleen nog maar 'normale' bonen mee gemalen.
Zijn dit toevallig Malabars?

Volgens mij gaat een funnel niet passen vanwege het 'nokje' van het ophangmechanisme, wat op de bovenkant van het portafilter drukt.

tNHPaH9eSN2B3W+wN4cO6g.jpg
dus...

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Nieuwe setup compleet: Rocket + Mazzer met SSP schijven

Berichtdoor Wijmaar » zo 20 jan 2019, 08:42

Funnel is bij de atom voor mij echt nog niet nodig geweest. Hij heeft bij mij vanaf dag 1 echt niets gesproeid. Zelfs de baas was onder de indruk van de geringe hoeveelheid koffie die er op het aanrecht belandt nu . Ik zal nog even een filmpje maken zo!


Nu de Atom ook op timer steeds consistenter wordt is naast het niet meer gebruiken van garde, funnel nu ook de weegschaal puur nog voor het wegen van het shot. Ik weeg nog 1 in de 10 keer ter controle, en de Atom zit er niet vaak meer naast. Precies de combi van supershots en gemak waarvoor ik de Atom had gekocht!


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron