Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » di 24 jul 2018, 11:54

Goeiedag iedereen,

Graag wil ik me in het kort aan jullie voorstellen omdat ik, zoals velen, al enige tijd op dit forum mee aan het kijken ben. Ik heb al een schat aan informatie kunnen vinden, waardoor mijn koffie-game flink aangescherpt is. Toch wil ik e.e.a. op een hoger plateau brengen op de korte termijn.

Rond 2015 het virus te pakken gekregen, en na een overheerlijke cappuccino al snel een La Pavoni Europiccola aangeschaft. Voor een fortuin uitgegeven aan voorgemalen koffie bij Simon, want de maler vond ik te duur. De vlam was dus snel gedoofd. :roll: Herkenbaar voor velen?

De vraag wat ik voor mijn verjaardag wil hebben vind ik nooit een lastige. Daardoor had ik al snel een Hario Skerton (Voor Bialetti) en het jaar daarop een Aeropress in mijn bezit. Sindsdien het virus weer te pakken gekregen, en een Bezzera BB005 maler, French-press en filterkan + RVS filter aangeschaft. Thuis is dus mijn go-to koffie een lekkere filter/aeropress, waarbij ik streef naar een bloemig/fruitig bakkie, neigend naar een klein zuurtje.

Dit is waar ik nu vast ben komen te zitten, en mijn koffie-game wil verbeteren. Ik krijg namelijk wel nuances van bloem en fruit uit mijn bonen (vaak Kenya of Ethiopia <2 wk. gebrand), maar nooit een mond vol met die smaken waarnaar ik zoek. Ik weet dat ze bestaan in de bonen die ik gebruik, want ik gebruik dezelfde bonen als de barista die de koffie wél goed kan zetten. Hier begint dus mijn speurtocht, en daarvoor zal ik uiteraard een andere thread openen wanneer nodig ;) .

Qua persoon ben ik sterk proces gericht, heb veel respect voor de wetenschap in koffieland (en daarbuiten) en ik word altijd erg enthousiast van een mooie learning-curve. Van mij kan je verwachten dat ik niet alles voor de waarheid aanneem, en zeer open sta voor tips/feedback en daar ook écht iets mee doe.

Mijn wenslijst bestaat uit een gemodificeerde Fiorenzato T80, een Bonavita variabele temp ketel, een nieuwe weegschaal en een Gene Cafe Bonenbrander (ooit :lol: ). Uiteraard open voor suggesties.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor Pti » di 24 jul 2018, 12:10

Welkom!

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » di 24 jul 2018, 13:42

welkom!

leuk om te lezen.

je bezzera maler is prima geschikt als espresso
maler voor je pavoni. gebruik je die nog?

voor filter is die maler echter niet geschikt. ik zou zeggen koop een goede handmaler voor je slow coffee wensen. de Comandante MK3 Nitroblade vind ik voor filter de beste keuze. maar ook met een iets goedkopere Feld2 van Knock of de duurdere Kinu M47 ben je uitstekend bediend. Elektrisch kun je denken aan een Baratza virtuoso (nieuwer model met Preciso burrs! en niet de Encore) of (iets beter maar een stuk duurder) een MK vario met steel burrs i.p.v. ceramic. Evt. de Wilfa svart maler.

zelf branden voor filter met een Gene zou ik niet aan beginnen. je gaat lang niet het resultaat halen van branders die goed voor filter branden. en Simon Levelt hoort daar zeker NIET bij. ook voor espresso kun je beter bij een goede brander kopen. branden is echt een vak. en als je het zelf goed wil doen dan heb je veel betere equipment nodig. en kennis, kunde en ervaring! een Gene koop je vooral voor de lol en als je niet te kritisch bent.

de Bonavita ketel is lastig te krijgen. de Fellow Staggs komt eerdaags met een elektrische. de handversie is erg fijn kan ik zeggen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » di 24 jul 2018, 17:23

Welkom Fisherman.
Leuk je post te lezen.
Succes met vissen. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » di 24 jul 2018, 19:15

Mensen,

Bedankt voor de hartelijke reacties, erg fijn!

BVDS,

Wat een snelle en grondige analyse en advies, geweldig!

De Pavoni is (achteraf) met spijt de deur uit gegaan. Voorlopig ben ik ook niet voornemens te investeren in een espresso setup. Na veel lezen en onderzoek (en advies) ben ik momenteel van mening dat gezien het verwachte gebruik van 1 á 2 koppen de investering niet kan worden verantwoord. Gezien het frequente afstellen van e.e.a. aan apparatuur, het onderhoud en de initiële investering, voel ik me momenteel fijner bij het betalen van €2,50 voor een goede espresso.

Voor wat betreft de Bezzera moet ik je (helaas) gelijk geven. Het bereik zou tussen espresso en medium/grof moeten liggen. Maar bij grovere malingen zitten er erg veel fines tussen het maalsel. Toch is het een erg fijn en degelijk apparaat. Zou hij wellicht met wat conversies nog goed kunnen fungeren als filtermaler, of moet ik dan toch echt platte schijven hebben?

Ik zal in ieder geval gaan kijken naar je tips. Voor mij is een goede prijs/kwaliteit ratio in ieder geval erg belangrijk, gezien ik nog meer dure hobbies heb. Zo nu en dan een investering in een modificatie of upgrade vind ik aan de andere kant niet zo heel erg, dus wellicht dat ik de bb005 wel wil omruilen.

Vooralsnog ligt mijn focus op de Aeropress. Vreemd genoeg zijn mijn French-press en mijn Hario Skerton (met stabilisatie-mod) een erg goed team. Daarna komt de Chemex of V60 aan de beurt.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Voorstellen

Berichtdoor Tekork » di 24 jul 2018, 19:20

Welkom! Koffiestation zit in Groningen, die bezorgen volgens mij gratis op bepaalde postcodes. Investeer ook in een goede weegschaal, Acaia (Pearl / lunar)of Brewista ll ga je geen spijt van krijgen.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Voorstellen

Berichtdoor Capulus » di 24 jul 2018, 20:02

Welkom! Koffiestation zit in Groningen, die bezorgen volgens mij gratis op bepaalde postcodes. Investeer ook in een goede weegschaal, Acaia (Pearl / lunar)of Brewista ll ga je geen spijt van krijgen.
Bevalt hij al goed? ;)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstellen

Berichtdoor bvds » di 24 jul 2018, 23:33

nee de bezzera valt niet te modden ;)

lkkr houden voor als je tzt weer espresso gaat zetten.

goedkoopste goede optie is voor ca 150 euro is de Wilfa. wel de zwarte kopen! die goedkopere met zilveren behuizing is minder goed. deze moet je hebben:

http://www.blommers.coffee/nl/wilfa-sva ... thuis.html

goedkoopste goede handmaler de Feld2 of Lido. Dan blijf je dik onder de 200 euro. De Baratza Virtuoso komt op 225 a 250 euro. idem voor de Comandante MK3 nitro blade. Een MK vario 2e hands ca. 250 euro en dan nog pakweg 100 euro voor stalen schijven. ofwel minimaal 350 euro en nieuw pakweg 500 euro.

de Hario met mod is redelijk. zeker i.c.m. een Aeropress wel te doen. met een V60 en zeker Chemex kom je tekort vind ik. Kalita wellicht wel. maar voor de smaak zou ik echt voor een andere maler gaan.

balansje zo te lezen gelukt?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen

Berichtdoor Fisherman » wo 25 jul 2018, 09:22

Welkom! Koffiestation zit in Groningen, die bezorgen volgens mij gratis op bepaalde postcodes. Investeer ook in een goede weegschaal, Acaia (Pearl / lunar)of Brewista ll ga je geen spijt van krijgen.
Tekork,

Hartelijk dank voor de tip. Ik ken deze partij nog niet, terwijl ik stad en land heb afgezocht naar goede koffie in Groningen. Ga ze meteen eens uitproberen, gezien mijn "stash" nét op is! :D
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Voorstellen

Berichtdoor Capulus » wo 25 jul 2018, 09:29

In de oude kijk in t jatstraat heb je black&bloom. Schijnt ook het proberen waard te zijn. Verder zit er tussen de Subway en het Groningermuseum ook een bar waar ze koffie van het Koffielab uit Utrecht schenken.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron