Voorstellen _Garu_

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » vr 21 sep 2018, 18:11

Na een bezoekje aan Frans vanmorgen heb ik de Etzmax in combi met de Londiniums van Frans en mijn eigen High Tech Aeropress kunnen proberen met een diversiteit aan bonen. Zowel door Frans zelf gebrand als door mijzelf elders gekocht. Veel nieuwe inzichten opgedaan, verder aangestoken door het koffievirus en enigszins over caffeinated ging ik de deur uit naar mijn volgende afspraak..

Frans, super gastvrij en behulpzaam heeft me zeker geholpen om verdere keuzes te maken! Dank Frans! :)

Mijn tweede afspraak van de dag was bij de mannen van Vintage Espresso Machines, waar Arnoud mij onder zijn hoede nam en mij kennis liet maken met Lelit Bianca. De zoete smaak van Aeropress in een Espresso straal van zwarte zaligheid.... Ik was op slag verliefd..

Laat ik nu net de pakketbezorger tegenkomen die bij hen wat doosjes kwam afleveren.. Doosjes Beautiful Bianca :shock:

Eerste doos die van de pallets afkwam was van mij.. eh voor mijn vrouw..

Net uitgepakt en ik smacht ernaar om de eerste shot te trekken.

Bijzonder prettig geholpen door Arnoud was super ook hun mooie 15 kg brander en vintage machines te zien. 100 x mooier in het echt. Foto's geven ze onvoldoende eer. Nog mooie bonen gescoord ook hier. De vrouw is er voordat ze ze in koffie omgezet heeft gezien al blij mee. Dank mannen, was ook top bij jullie!

Eerste stap is gezet.. op naar de molen.
Als koffie meer wordt dan een praatje..

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor bobbee » vr 21 sep 2018, 18:39

Leuk zeg! Laat ons maar lekker meebeleven hier op het forum!

Wat bedoel je met aeropress espresso? Vergelijk je het met een aeropress?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Pti » vr 21 sep 2018, 18:55

Leuk zeg! Laat ons maar lekker meebeleven hier op het forum!

Wat bedoel je met aeropress espresso? Vergelijk je het met een aeropress?
Garu was vooral opzoek naar de zeer fijne smaaknuances zoals hij deze met de aeropress uit de meegebrachte natural yirga weet te halen.
Met Bianca was het een koud kunstje. Als eerste probeerde we een Slayer style extractie welke bij de eerste poging al dicht bij kwam maar nog wat hard was van smaak. Daarna een meer klassiek profiel met aflopende flow en kleinere brew ratio waarmee het een mooi gebalenceerd en fruitig geheel werd maar wel met de "oempfh" van een echte espresso.

_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » vr 21 sep 2018, 18:57

Bobbee, daar bedoelde ik mee dat ik met de Aeropress wel een lekker zoetje had, maar niet die mooie dikke straal van espresso. Dat mondgevoel.

Ik had licht gebrande bonen mee die we bij Arnoud iets grover dan espresso maalden. Vervolgens de flow rate van de Bianca met de paddle so beïnvloeden alsof dat het debiet gelijk was aan een normale espresso en je kreeg mooie dikke flow op ca 5 bar. Van 9 naar 1 bar dichttrekken en shot stoppen.. even afkoelen en echt super.. best of Both worlds.

Hoop dat dat iets meer helderheid geeft over wat ik bedoelde ;). Lol nog steeds beetje euforisch.
Laatst gewijzigd door _Garu_ op vr 21 sep 2018, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Als koffie meer wordt dan een praatje..

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor bobbee » vr 21 sep 2018, 18:57

Leuk zeg! Laat ons maar lekker meebeleven hier op het forum!

Wat bedoel je met aeropress espresso? Vergelijk je het met een aeropress?
Garu was vooral opzoek naar de zeer fijne smaaknuances zoals hij deze met de aeropress uit de meegebrachte natural yirga weet te halen.
Met Bianca was het een koud kunstje. Als eerste probeerde we een Slayer style extractie welke bij de eerste poging al dicht bij kwam maar nog wat hard was van smaak. Daarna een meer klassiek profiel met aflopende flow en kleinere brew ratio waarmee het een mooi gebalenceerd en fruitig geheel werd maar wel met de "oempfh" van een echte espresso.

Bobbee, daar bedoelde ik mee dat ik met de Aeropress wel een lekker zoetje had, maar niet die mooie dikke straal van espresso. Dat mondgevoel.

Ik had licht gebrande bonen mee die we bij Arnoud iets groter dan espresso naalden. Vervolgens de flow rate van de Bianca met de paddle so beïnvloeden alsof dat het debiet gelijk was aan een normale espresso en je kreeg mooie dikke flow op ca 5 bar. Van 9 naar 1 bar dichttrekken en shot stoppen.. even afkoelen en echt super.. best of Both worlds.

Hoop dat dat iets meer helderheid geeft over wat ik bedoelde ;). Lol nog steeds beetje euforisch.


Kappuh hiemee. Ik wil GEEN bianca. Echt niet!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

_Garu_
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 10 sep 2018, 06:55

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor _Garu_ » vr 21 sep 2018, 18:59

Lol ga maar proeven
Als koffie meer wordt dan een praatje..

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstellen _Garu_

Berichtdoor Erik82 » vr 21 sep 2018, 21:33

Leuk om te lezen. Die lange pre-infusie doet wonderen bij licht gebrande bonen. Veel plezier.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron