Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Voorstellen

Berichtdoor mmjb » wo 24 okt 2018, 20:25

Goedenavond, zoals gebruikelijk bij deze mijzelf even voorstellen.

Ik ben Marcel, 45 jaar en koffie liefhebber. Al jaren best wel tevreden gebruiker van diverse Nespresso apparaten ben ik vorig jaar in de wereld van de slow coffee beland. Ik heb hiervoor een V60 setje en een LIDO E handmaler.

Maar nu heb ik mij gestort op espresso. Hiervoor een Rancilio Silvia met PID aangeschaft en ik moet zeggen dat langzaam ik begin te ontdekken hoe eea werkt.

Ik maal me alleen nu wel een tennisarm met de handmaler. Op zich prima resultaat, maar wel de beslissing genomen om een goede elektrische maler aan te schaffen. Daarover al flink ingelezen op oa dit forum. En zoveel mensen zoveel meningen ;-). Ik snap dat een goede maler vele malen belangrijker is dan het espresso apparaat. Ik wil daarom ook echt iets goeds aanschaffen. Ik snap ook de argumentatie voor een tweede hands horeca apparaat, maar ik wil niet zo'n groot apparaat in mijn keuken. Of valt dat mee? Ik ben dus op zoek en advies is welkom. Ik ben gecharmeerd van de Eureka Mignon Specialita (grootte en maalkwaliteit). Maar ik zie ook goede berichten over de Niche Zero. Ik moet zeggen dat het verhaal erachter (geen retentie, echte single dose maler, geen gedoe met tijden, klokjes, maar gewoon wat je erin kiepert, komt er gemalen uit) mij wel bevalt.

Anyway, voorlopig maar even verder oriënteren.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » wo 24 okt 2018, 20:36

De Niche is nu inderdaad en mooie mogelijkheid: prima maalsel, klein, niet al te duur.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen

Berichtdoor bobbee » wo 24 okt 2018, 20:39

Hallo Marcel, welkom!

Ja, de niche is erg uniek met wat hij kan en voor die prijs. Voor thuis de ideale maler denk ik. De mijne komt in November.
Mocht je nou echt alleen op espresso focussen dan zijn er wel een aantal persoonlijke overwegingen om toch te kiezen voor platte schijven ipv de conische schijven die in de niche zitten maar eigenlijk ook weer niet zo dat er maar 1 ding goed is. De malers die hier worden aangeraden zullen je allemaal kunnen voorzien van maalsel voor bijzonder goede espresso's mits je de rest ook goed voorelkaar hebt. Je weet vast wel al welke dingen dat zijn.

Succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor Pti » wo 24 okt 2018, 22:17

Welkom!

De mignon specialata is ook echt wel indrukwekkend hoor. Het lijkt een kleine herriemaker maar het is een behoorlijk zwaar uitgevoerd malertje met zeer degelijk maalsel. Lekker stil en de interface met touchscreen is ook nog eens super eenvoudig en doeltreffend. Eureka is wat dat betreft flink op dreef de laatste tijd, verklaar ook wel die achterlijk lange levertijden :roll:

Over de niche is verder ook weinig op te merken. Dat beetje speling op het deksel is iets waar ik me persoonlijk erg aan kan storen, maar misschien zeg ik dat enkel om mezelf ervan te weerhouden er één aan te schaffen. Eigenaar Peter (kilo) gaf immers een goed argument waarom doe de makers die tolerantie/speling aangehouden zouden kunnen hebben.

Hoe dan ook, tussen de Niche en de Mignon zit eigenlijk geen slechte keuze. Het is even belangrijk of je wil gaan single dosen of kiest voor het kleine beetje extra gemak dat de grind on demand mignon met zich mee brengt.

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Voorstellen

Berichtdoor mmjb » vr 26 okt 2018, 16:02

De knoop doorgehakt. Ik heb een zwarte Eureka Mignon Specialita besteld. Volgende week ophalen. Ben benieuwd.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron