Even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Boozzz
Berichten: 10
Lid geworden op: do 06 dec 2018, 10:37

Even voorstellen

Berichtdoor Boozzz » vr 07 dec 2018, 09:22

Lees af en toe wat mee op het forum, gister geregistreerd, en gelijk van commerciele zaken beticht :D Dus tijd om mezelf voor te stellen.

Ben sinds een jaar of 6 fanatiek bezig met koffie, en dan eigenlijk vooral espresso. Ik begon met een Rancilio Silvia, en kocht daar gelijk een grote maler bij, een Fiorenzato Doge. De Silvia heb ik met een vriend samen, die ook koffiemaniak is, enorm lopen verbouwen. We hebben met een Arduino een PID controller gebouwd, op de Silvia aangesloten, flink lopen programmeren en aangesloten op internet. Ik heb er toen een iOS app voor geschreven, zodat we de PID altijd en overal konden besturen vanaf onze telefoon, status konden aflezen en ook de machine aan en uit konden zetten. Vet handig :)

Een jaar of drie geleden heb ik de Silvia vervangen voor een Bezzera Strega. Vroeger thuis hadden we altijd zo'n klassieke Pavoni hendelmachine. Die was lang uit de running, maar toen vers gereviceerd aan een tweede leven begonnen. Daar wist ik wonderbaarlijk genoeg, met wat meer koffie ervaring, opeens een heel goede bak mee te zetten. Dus zo'n hendelapparaat leek me wel wat. Uiteindelijk ging het tussen de Strega en Londinium. De Strega won omdat ie een stuk goedkoper was. Vind het een erg fijn apparaat, hoewel wel lekker Italiaans van alles scheef zit. Heb hem voorzien van een drukmeter voor het water dat in de piston komt, kan je ook eens pre infusen stoppen op 3 bar.

Die Doge maler heb ik trouwens ook onder handen genomen, soort single dose systeem erop gebouwd, met minimale retentie. En een mini koffiebrander gefixt door een popcornmachine om te bouwen. Anyway, dat verbouwen allemaal tot daar aan toe, ik vind het vooral fijn om elke dag gewoon megagoede espresso te zetten, zoals de meeste hier denk ik :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » vr 07 dec 2018, 09:35

Welkom! Dat klinkt geweldig allemaal!
Ik ben wel benieuwd hoe je de Strega van manometer op de groep hebt voorzien. Zou je een foto willen delen?

Grt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Marcje » vr 07 dec 2018, 09:40

Welkom!
Ik ben ook erg benieuwd naar die drukmeter! Had zelf ook al zitten puzzelen, maar nog geen makkelijke oplossing kunnen bedenken
dus...

Boozzz
Berichten: 10
Lid geworden op: do 06 dec 2018, 10:37

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Boozzz » vr 07 dec 2018, 10:04

Alleen even een vieze foto van de buitenkant. Heb hem van binnen na de pomp gekoppeld. Misschien iets minder precies dan recht voor de piston, maar omdat de druk in het systeem uiteraard overal gelijk is, maakt het niet echt veel uit en het was een stuk minder werk. Wat ik me meen te herinneren (wel 3 jaar geleden, zou hem even moeten openmaken om te controleren hoe het echt was): een van de koppelstukjes vervangen door een T-verbinding (volgens mij is er eentje die veruit het meest logisch is), en daar een koperen leiding aan vastgemaakt, klepje in de bodem van de machine naar beneden gebogen en hem zo naar de manometer geleid.

https://imgur.com/a/pnMExDJ

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Even voorstellen

Berichtdoor Marcje » vr 07 dec 2018, 11:11

Ah, nu snap ik het… ik had je verkeerd begrepen, ik dacht dat je de (piston) druk tijdens de extractie bedoelde, maar het gaat om de pre-infusie druk dus. My bad.
De extractiedruk zichtbaar maken lijkt me nog wel een leuke mod (zonder dat de koffie er beter van gaat smaken) en is iets waar ik nog wel eens wat moeite aan wil verspillen in de toekomst…
dus...

Boozzz
Berichten: 10
Lid geworden op: do 06 dec 2018, 10:37

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Boozzz » vr 07 dec 2018, 11:24

Ah nee, dat zou inderdaad nog wel een toffe nerd mod zijn. Zat ook al te denken aan twee PIDs, voor de kop en de boiler, en een mod om de druk die de pomp genereert in te kunnen stellen. Wie weet ooit.

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Erik82 » vr 07 dec 2018, 18:14

Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bvds » vr 07 dec 2018, 20:12

En ook welkom!

Check zeker ook even dit topic. Wat mij betreft DE mod om van een hele goede een fantastische machine te maken:

viewtopic.php?f=58&t=8413

Have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron