Waar sta ik nu

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Marcello
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 22:53
Locatie: Haarlem

Waar sta ik nu

Berichtdoor Marcello » wo 22 jan 2020, 23:00

Hi allemaal,

Net nieuw hier en benieuwd wat jullie van mijn huidige resultaten vinden. Zoals in 'Voorstellen' gezegd zet ik met een Domobar Junior HX, met een Macap m2m molen.

Al een tijdje schommel ik tussen de 17 en de 17,5 gr koffie (koop vaak Tre Forze of Cagliari bij Koffiecentrale) met een opbrengst van 35gr op twee kopjes (dus 1:2, 17,5 gr +/- per kopje). Resultaat is ongeveer gelijk in een reguliere double basket als in een VST 15gr. Ik weeg met een Brewista 2 scale. Domobar staat ingesteld op 1 bar boilerdruk en 9,5 tot 10 bar brew druk. Om tot de 1:2 te komen heb ik nu gemiddeld 25 seconden nodig, vanaf het moment van aanzetten. Ik startte de timer hiervoor altijd op het moment van de eerste druppel. Op die manier kom ik aanzienlijk lager uit de laatste tijd.

Sinds de laatste servicebeurt en een lagere druk (hij stond wat te hoog en de machine had echt service nodig) ben ik mijn mojo weer aan het opbouwen. Espresso is redelijk honingdik, maar nog iets te bitter. Eerste stroompje mag van mij donkerder. Is al meteen donker/middenbruin in plaats van echt donker.
Punt is dat ik de Macap m2m niet veel fijner krijg. Vanaf zero point zit ik op het tweede klikje. Eentje lager en het is zero point. Met deze hoeveelheid wordt mooi verdelen en gladstrijken al lastiger, omdat er zo weinig lucht tussenzit dat de koffie al te diep in het bakje komt. Dan zou ik omhoog moeten met aantal gr. Als ik met ristretto wil experimenteren moet ik voorbij zero point, wat niet echt de bedoeling is.

Ben benieuwd naar jullie reactie. Waar kan ik mee spelen om uit die patstelling van de maler te komen? Zie ik iets over het hoofd? Heb nu te weinig ruimte om te spelen.

Veel dank!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waar sta ik nu

Berichtdoor fransg » wo 22 jan 2020, 23:24

Goed bezig.

Heb je ook andere bonen van andere branders geprobeerd? Wat is de branddatum van de bonen die je nu hebt bijvoorbeeld? Heb je ook "single origin" bonen geprobeerd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron