Temperatuur zetgroep te laag

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Nahpets
Berichten: 14
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 21:25

Temperatuur zetgroep te laag

Berichtdoor Nahpets » do 09 apr 2020, 21:10

Sow, tijdje geleden dat ik hier was......
Ik heb een probleem met mijn Bezzera Mitica Top. De temp. van de zetgroep is sinds een week te laag, max 75 graden gemeten met Eric’s, kan m’n hand ook 3sec . op de E61 zetgroep leggen, dus echt niet goed. Vandaag een complete revisieset in de zetgroep gesleuteld, want dat had ik als mogelijke oorzaak gelezen, maar helaas....
Verder gebruik ik de waterbak met onthardingszakken van Peter Kafko, en meet de hardheid regelmatig, die is goed, max 2DH. De onderdelen die eruit kwamen waren duidelijk gebruikt maar geen kalk. Oh ja, stoom is prima en theekraan levert kokend water.
Iemand een idee......?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Temperatuur zetgroep te laag

Berichtdoor HanR » vr 10 apr 2020, 00:07

Ik gok op een verstopping/ vernauwing in de groep of hx. Ook bevalt de hardheid van 2°DH mij niet.
Het zou best kunnen dat je boiler niet (meer) vult en bijna leeg is. Op afstand kan ik hier niets met zekerheid over zeggen.
Je kunt even kijken of de inspuiter in de groep niet verstopt zit, maar ik vrees dat het probleem dieper zit.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Nahpets
Berichten: 14
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 21:25

Re: Temperatuur zetgroep te laag

Berichtdoor Nahpets » vr 10 apr 2020, 17:03

Ik gok op een verstopping/ vernauwing in de groep of hx. Ook bevalt de hardheid van 2°DH mij niet.
Het zou best kunnen dat je boiler niet (meer) vult en bijna leeg is. Op afstand kan ik hier niets met zekerheid over zeggen.
Je kunt even kijken of de inspuiter in de groep niet verstopt zit, maar ik vrees dat het probleem dieper zit.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Thnx voor je reply!
2DH nog te hard denk je ? In de groep is inspuiter en alles in orde en weinig of geen kalksporen. Onderzijde Mushroom rond de O-ring voelt wel wat ruw/aangedaan kan dat iets betekenen?
Boiler vult prima.
Tja HX of toe of afvoer thermosyphon. Mss kijken of ik dat los krijg ter inspectie...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Temperatuur zetgroep te laag

Berichtdoor fransg » vr 10 apr 2020, 17:21

kan dat iets betekenen?
Boiler vult prima.
Tja HX of toe of afvoer thermosyphon. Mss kijken of ik dat los krijg ter inspectie...
en anders even ermee langs bij http://redspresso.nl/uncategorized/thuiswerk-aktie/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Nahpets
Berichten: 14
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 21:25

Re: Temperatuur zetgroep te laag

Berichtdoor Nahpets » vr 10 apr 2020, 23:24

Vanavond bovenste leiding naar zetgroep eruit gehaald, brandschoon. Zetgroep zag er vanuit binnenzijde bekeken ook prima uit. Toch maar citroenzuuroplossing gemaakt en hele systeem mee gevuld. Bij vullen ging groeptemp. al naar 75 binnen 10min. Citroenzuur 30min laten inwerken met Bezzera uit, daarna met 10l alles gespoeld tot het water overal schoon eruit kwam en alles weer neutraal rook. Alles weer okee. Dus of heeft zich iets gezet na E61 overhaul van gisteren of toch citroenzuur bijdrage geleverd, of allebei.
Hoe dan ook Eric’s wijst als vanouds weer 92graden aan bij extractie. Of dat perfect is valt over te twisten maar alles lijkt weer normaal. Topic kan sluiten, bedankt voor jullie respons!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Temperatuur zetgroep te laag

Berichtdoor bobbee » za 11 apr 2020, 06:56

Nu maar hopen dat er geen citroenzuur in je boiler is gekomen en alleen de HX is gespoeld met citroenzuur.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron