Limoncello

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Limoncello

Berichtdoor SteefM » do 06 sep 2012, 15:32

Het ligt dan niet aan de ethanol, maar aan de overige 4% van de vloeistof. Op het etiket zou vermeld moeten staan wat er precies in zit.

Los daarvan is het natuurlijk sterk af te raden een oplossing van 96% ethanol te drinken, dat heeft schadelijke invloed op van-alles-en-nogwat in je lichaam (niet alleen lever, maar ook bijv. in je mond, keel, maag, hersenen, etc.).

Misschien bedoel je dit: is 'industriële alcohol' soms iets anders dan ethanol, bijv. methanol, wat zeer schadelijk is voor het lichaam?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Limoncello

Berichtdoor Spironski » do 06 sep 2012, 16:27

Eerlijk gezegd weet ik niet of het om methanol gaat. Maar volgens mij maken ze in Rusland nu weer vaak thuis met die industriële alcohol hun "vodka", met de bekende ernstige verschijnselen. Maar ja, dat kan ook gewoon vanwege het alcoholisme komen wellicht.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Limoncello

Berichtdoor @3aan » do 06 sep 2012, 16:34

WIKI schrijft; Spiritus is een onzuivere vorm van 85% ethanol waaraan het giftige methanol en een kleurstof zijn toegevoegd, respectievelijk om het ondrinkbaar te maken en daar voor te waarschuwen. Over spiritus hoeft geen accijns te worden betaald.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Limoncello

Berichtdoor bobbee » di 02 okt 2012, 19:01

Gaaf projectje dit! In ieder geval ziet de kleur er heel mooi uit, proost! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Limoncello

Berichtdoor Joep » di 02 okt 2012, 19:26

Oh, hij is trouwens érg lekker (nog maar een liter over van de 2.8)!
De orders staan al mocht ik nog eens wat maken haha.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Limoncello

Berichtdoor Spironski » di 02 okt 2012, 20:23

Volgens mij is dit een leuke variatie voor ons proefpanel? :? :lol:

Ik schrijf me in hoor!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Limoncello

Berichtdoor SteefM » di 02 okt 2012, 20:59

Haha ik ook :D

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » vr 09 nov 2012, 10:41

Hey iedereen,

Ik heb een vraag over mijn zelfgemaakte limoncello. Voor de duidelijkheid volgt eerst het recept (via via verkregen):

Citroenschillen van biologische Italiaanse citroenen gepeld. De witte binnenkant verwijderd en op 95% alcohol gezet gedurende 30dgn. Na 30dgn heb ik 1.2kg suiker + 1.5L water gekookt. Af laten koelen en de 2 (alcohol+suikerwater) bij elkaar gevoegd. Dit zou nog zo'n 3-4wk moeten blijven staan.

Wat gebeurt er nu: De suiker kristalliseert onderin de pot. Als ik de pot schud dan vermengt alles weer en krijgt het de typische (ondoorzichtige) kleur van limoncello, maar laat ik de pot een dag staan dan dwarrelt alles weer naar beneden en kan ik dwars door de limoncello heen kijken.

Ik vermoed zelf dat het ergens mis is gegaan met het suikerwater. Ik heb deze op een redelijk hoog vuur lekker laten inkoken totdat het een mooie siroop was (alle suiker was opgelost).

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan? En nog liever: wat ik er aan kan doen? Ik kan nergens op internet wat vinden en alle hulp is zeer welkom! Bedankt!

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Limoncello

Berichtdoor SteefM » vr 09 nov 2012, 11:07

Ik weet niet wat je 'fout' hebt gedaan, maar ik snap ook niet wat er mis is met deze simpele oplossing: schudden voor gebruik?

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » vr 09 nov 2012, 11:16

Bedankt voor je snelle respons.

Ja, misschien is het ook niet zo 'fout/erg'... Over 2 weken moet ik het filteren en wil ik het in kleinere flessen overgieten en ik wil er dan (na 2mnd) niet achterkomen dat ik iets fout heb gedaan ;)

In de winkels en andere limoncello's die ik gedronken heb daar zakt het suikerwater nooit naar de bodem, maar blijft alles gewoon goed vermengd.

Ik zat te denken om de pot limoncello in een pan met een laagje water te zetten, op laag vuur, in de hoop dat de suiker dan alsnog smelt. Ik weet alleen niet of dat goed is voor de rest van de ingrediënten...

Nog andere ideeën?


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron