Grindklontertjes wegwerken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Grindklontertjes wegwerken

Berichtdoor Werner vg » vr 17 sep 2021, 11:02

Ik lees hier op het forum dat na het malen van de koffiebonen de klontertjes die zich nog in de portafilter bevinden worden fijngeprikt om zo een mooie consistentie te verkrijgen van het maalsel en een goede flow bij de doorloop.

Daarbij stel ik me de vraag :
1.Waarom doen baristas dit niet in een koffiebar ? Te veel gedoe of indien ze het zouden doen betere espresso ?

2. Is pletten van de klontertjes ook een goede manier of af te raden en waarom ?
Bvb met achterkant koffielepeltje
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Grindklontertjes wegwerken

Berichtdoor fransg » vr 17 sep 2021, 11:12

Die 'clumps' maken mij niet veel uit én ze verdwijnen terwijl ik het maalsel roer.

Dat omroeren / harken van het maalsel is denk ik wel goed omdat het maalsel niet precies mooi verdeeld uit de maler komt spuiten. Lichtere boonslijpdeeltjes komen anders/elders neer dan zwaardere boonfragmenten al is het ook weer geen dramatisch verschil.

In een drukke bar doen ze dat niet omdat 1) het niemand boeit en 2) vijf seconden extra werk per shot, maal duizend op een dag, wie gaat dat betalen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Grindklontertjes wegwerken

Berichtdoor cremalover » vr 17 sep 2021, 16:45

Ik lees hier op het forum dat na het malen van de koffiebonen de klontertjes die zich nog in de portafilter bevinden worden fijngeprikt om zo een mooie consistentie te verkrijgen van het maalsel en een goede flow bij de doorloop.

Daarbij stel ik me de vraag :
1.Waarom doen baristas dit niet in een koffiebar ? Te veel gedoe of indien ze het zouden doen betere espresso ?

2. Is pletten van de klontertjes ook een goede manier of af te raden en waarom ?
Bvb met achterkant koffielepeltje
Omdat alles wat je niet proeft overbodig gedoe is.
Ik denk dat je van WDT ,levelers etc niets proeft. Misschien denkt men er in de horeca ook zo over.
Van de andere kant zijn er weer volksstammen die beweren dat het wel uitmaakt.En zo blijft het boeiend.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Grindklontertjes wegwerken

Berichtdoor gilleko B. » vr 17 sep 2021, 17:20

Je hebt malers waar ook bij een fijne malingsgraad in het geheel geen klontjes gegeven worden. Er zijn malers die door verschillende oorzaken dat wel doen. Roeren,.prikken en wat al niet meer om het maalsel zo fluffy en egaal mogelijk te krijgen om het vervolgens mooi gelijkmatig aan te kunnen stampen. En als men niet gelooft dat het uitmaakt dan is het in ieder geval wel een ritueel dat rust geeft in psychotherapeutische zin.

Horeca is haast en tijd is er niet om het zo te doen zoals een serieuze liefhebber het thuis wel kan doen. Bovendien is het in de Horeca ook vaak armoe troef ook al staat er een KdW met een dure Mahlkönig.








Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron