Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor GuidovW » wo 27 mar 2024, 21:08

er was 10% gewichtstoename, vanwege het water wat met de stoom mee kwam… :P
Ik ga er van uit dat je weet dat water en stoom allebei H2O is en dat er strikt genomen geen "water met stoom mee komt" ;-)

Stoom komt in aanraking met de koelere melk waarbij een groot deel van de stoom weer ontsnapt nadat het de melk flink in een kolk heeft geblazen waardoor er ook lucht wordt aangezogen en de melk in geblazen, bubbeltjes makend.

Op Youtube staat een mooie presentatie van een Nederlander die precies uitlegt hoe de stoom de melk luchtig en lobbig kan maken als je het juist doet en als de melk de juiste samenstelling heeft.

Een flink deel van de stoom koelt snel af in contact met de koele melk en verandert weer gewoon in water.

Dat water kwam niet mee met de stoom maar condenseerde eenvoudigweg ;-)

Sorry :mrgreen:
Het zijn beiden een agregatietoestand van water.
De druppels die met de stoom mee komen en de condenserende stoom, zorgen voor 10% gewichtstoename. :ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor fransg » wo 27 mar 2024, 21:31

Excuses zijn niet nodig ;-)

Je had het eerst deels goed en nu bijna helemaal!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor GuidovW » do 28 mar 2024, 15:30

Excuses zijn niet nodig ;-)

Je had het eerst deels goed en nu bijna helemaal!

Da's fijn. :lol:
Ik ben wel benieuwd welk deel nog niet helemaal goed is.

Als je in een boiler zou kunnen kijken, zie je bij de scheiding tussen water en stoom een hels tafereel: dampbellen van de stoom die gevormd wordt, ontploffen daar en druppels vallen terug in het water.
Het is een en al beweging, zolang er warmte wordt toegevoerd e/o stoomafname is.

Als de stoomkraan wordt geopend wordt die natte stoom door de stoompijp geblazen.

Hier is een prachtig filmpje met een glazen stoomvormer, dat dit laat zien.
Natte stoom, zoals in onze koffieapparatuur, bevat waterdruppels.

Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor fransg » do 28 mar 2024, 16:01

Jij bebt gelijk!

Ik was ervan overtuigd dat het veel simpeler lag en aangezien ik normaal gesproken alles bij het rechte eind heb meende ik dat dat ook nu weer het geval zou zijn.

😂

Niet dus!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor Pti » do 28 mar 2024, 19:25



Hier is een prachtig filmpje met een glazen stoomvormer, dat dit laat zien.
Natte stoom, zoals in onze koffieapparatuur, bevat waterdruppels.
Ik heb wat ervaring met die enorme industriële stoom- en condensaat installaties maar daar vind al deze actie plaats achter dikke lagen isolatiemateriaal. Héél indrukwekkend om het proces in die doorzichtige installatie te mogen aanschouwen :)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor fransg » do 28 mar 2024, 19:46

Ja pracht film.

Mooi dat ze de moeite hebben genomen dat allemaal te vervaardigen, testen, filmen EN dat ze het delen met de wereld.

Ik zou nu wel willen weten hoe dat werkt in de veel kortere leidingen van onze espressomachines. Wanneer de stoompijp even is doorgeblazen en de nattigheid eruit is, zou de hitte ervan niet voorkomen dat er in die leiding al condens ontstaat en zouden eventuele spetters uit de boiler niet alsnog stoom worden? Wat doet de druk ten gevolge van de vernauwing (paar gaatjes) aan het einde van de stoompijp daar en wat gebeurt er wanneer de stoom door die gaatjes naar buiten komt en ineens sterke drukverlaging ervaart? Eerder condens of 'flash boiling' en juist eerder stoom?

Ach gisteren leek het allemaal nog zo simpel!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor GuidovW » do 28 mar 2024, 21:19

Ja pracht film.

Mooi dat ze de moeite hebben genomen dat allemaal te vervaardigen, testen, filmen EN dat ze het delen met de wereld.

Ik zou nu wel willen weten hoe dat werkt in de veel kortere leidingen van onze espressomachines. Wanneer de stoompijp even is doorgeblazen en de nattigheid eruit is, zou de hitte ervan niet voorkomen dat er in die leiding al condens ontstaat en zouden eventuele spetters uit de boiler niet alsnog stoom worden? Wat doet de druk ten gevolge van de vernauwing (paar gaatjes) aan het einde van de stoompijp daar en wat gebeurt er wanneer de stoom door die gaatjes naar buiten komt en ineens sterke drukverlaging ervaart? Eerder condens of 'flash boiling' en juist eerder stoom?

Ach gisteren leek het allemaal nog zo simpel!

Het blijft leuk en leerzaam!
De hitte in de leidingen kan niet voorkomen dat in de leidingen condens ontstaat.
Daarom hebben grotere stoomsystemen condenspotten, om dat af te voeren en opnieuw te gebruiken.
Zou je het niet afvoeren dan ontstaat vroeg of laat waterslag.
En dat kan je leidingwerk volledig vernietigen.

1 liter water, geeft bijna 1.700 liter (éénduizend zevenhonderd liter) stoom.
De minuscule druppeltjes die door de gaatjes naar buiten komen, willen dus explosief expanderen.
En een deel zal waarschijnlijk ook alsnog stoom worden.
Maar ik denk dat de koude melk een groot deel zal opnemen en hierdoor opwarmen. :arrow:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor manduca » do 28 mar 2024, 21:29

Mooi filmpje! Boeiend om te zien.
Ik kon vroeger al uren geboeid kijken naar de triple-destilatie-opstelling op de uni. Heerlijk dat gebubbel :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor koffiebert » wo 03 apr 2024, 22:16

Tjonge wat een hoop interesante info. Ik geloof alleen dat er nog niet een precies antwoord is. Maar de vraag stellen is ook een stuk makkelijker dan het beantwoorden :-). Anders gezegd, zou er iets mogelijk zijn om de hoeveelheid water dat vrijkomt tijdens het stomen te minimaliseren? Zou zo'n condens-pot niet een mooi middel kunnen zijn? En is er met het instellen vd stoomtemperatuur nog iets te regelen in dat opzicht?


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron