Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Fisherman » wo 14 aug 2019, 12:23

Al een tijdje volg ik met veel interesse de kanalen van Jonathan Gagné, een astronoom die met een wetenschappelijke benadering kijkt naar filterkoffie, voornamelijk V60 maar ook meer algemene zaken als koffiefilters en percolatie-dynamica (bij gebrek aan een ander woord).

Schetst heel veel duidelijkheid over de theorie achter het bakkie en zijn leuke experimenten om over te lezen.

Website/blog: www.coffeeadastra.com
Instagram: jgagneastrocoffee

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Fisherman op wo 14 aug 2019, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor fransg » wo 14 aug 2019, 15:05

een astroloog
Gelukkig is het geen astroloog ;-)

https://jgagneastro.com/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Astronoom
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Fisherman » wo 14 aug 2019, 15:18

een astroloog
Gelukkig is het geen astroloog ;-)

https://jgagneastro.com/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Astronoom
Ja oke, dat zal ik wel moeten aanpassen. Twijfelde zelf ook al wat maar had de Winkler Prins en Van Dale niet bij de hand. Gelukkig ben jij daar dan nog, als zijnde extra vangnet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor fransg » wo 14 aug 2019, 15:31

Ja, voor mij is het een dankbaar moment, dat ik even bijdehand kan komen doen. Ik moet dan wel snel wezen want een enkele keer is een andere net zo oude man op het forum mij voor en ik kan achteraf wel roepen "ja dat dacht ik ook al" maar dat gelooft dan niemand natuurlijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Fisherman » wo 14 aug 2019, 15:38

Ja, voor mij is het een dankbaar moment, dat ik even bijdehand kan komen doen. Ik moet dan wel snel wezen want een enkele keer is een andere net zo oude man op het forum mij voor en ik kan achteraf wel roepen "ja dat dacht ik ook al" maar dat gelooft dan niemand natuurlijk.
Een feit waarover ik met eer en geweten een getuigenis kan uitspreken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Pti » wo 14 aug 2019, 19:45

Bedankt heren, ik zit gniffelend op de bank, zo is 't maar net.

Over die astrologen zou ik trouwens nog wel een boekje open willen trekken. Maar dat zou hier niet juist zijn, petje af voor Jonathan Gagné.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Fisherman » do 15 aug 2019, 11:11

Op dit moment lees ik vol interesse mee over experimenten met een 'long-ass bloom'. Hypothese is dat (gemalen) koffie langer dan 30-45 seconden nodig heeft om verzadigd te raken, dat wil zeggen: ~2 maal zijn eigen gewicht in water te hebben 'opgezogen'. Door een langere bloom, van zegge 3 minuten, wordt ook de kern van het koffiemaalsel verzadigd en zou tijdens de percolatie een hogere extractie mogelijk zijn.

Zit wat in. De eerste gerapporteerde resultaten lijken beter (subjectief). Snel eens mee spelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor gilleko B. » ma 23 sep 2019, 18:08

Op dit moment lees ik vol interesse mee over experimenten met een 'long-ass bloom'. Hypothese is dat (gemalen) koffie langer dan 30-45 seconden nodig heeft om verzadigd te raken, dat wil zeggen: ~2 maal zijn eigen gewicht in water te hebben 'opgezogen'. Door een langere bloom, van zegge 3 minuten, wordt ook de kern van het koffiemaalsel verzadigd en zou tijdens de percolatie een hogere extractie mogelijk zijn.

Zit wat in. De eerste gerapporteerde resultaten lijken beter (subjectief). Snel eens mee spelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Interessant causaal verband tussen sterren en filterkoffie, maar hoe moet ik een "ass" hierin zienAfbeelding?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Keyser » ma 23 sep 2019, 19:00

Daarvoor moet je zoeken tussen de Chinese horoscopen. Zal er vast één tussen zitten van een dier dat koffiebonen eet.

"Even tussen ons": ze worden wat seniel op die leeftijd. Gewoon mee praten en vooral niet hun eer aantasten door hen op de feiten te drukken. Voor je het weet heb je oorlog.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Coffeeadastra; Filterfanatiekeling doet onderzoek

Berichtdoor Fisherman » di 24 sep 2019, 08:06

Op dit moment lees ik vol interesse mee over experimenten met een 'long-ass bloom'. Hypothese is dat (gemalen) koffie langer dan 30-45 seconden nodig heeft om verzadigd te raken, dat wil zeggen: ~2 maal zijn eigen gewicht in water te hebben 'opgezogen'. Door een langere bloom, van zegge 3 minuten, wordt ook de kern van het koffiemaalsel verzadigd en zou tijdens de percolatie een hogere extractie mogelijk zijn.

Zit wat in. De eerste gerapporteerde resultaten lijken beter (subjectief). Snel eens mee spelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Interessant causaal verband tussen sterren en filterkoffie, maar hoe moet ik een "ass" hierin zienAfbeelding?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ach, je weet wat ze zeggen; "coffee is not sexy". Ik heb het maar opgevat als een spreekwoordelijke "lange-bips" en heb zelfs nog een moment getwijfeld of er geen hele lange ezel te pas moest komen aan het bloom proces.

Ik heb helaas nog geen observaties gedaan van dames in onthullende kleding die v60's schenken en aanprijzen op een markt, zoals ze dat bij wodka en sportdrankjes nogal eens doen.

De bloom in kwestie is me overigens niet goed bevallen. Zal de resultaten van AdAstra er eens bij opzoeken. Ik ga in elk geval weer terug naar 30s.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron