Hoe maak je nu een Ristretto?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

Berichtdoor Nauti » do 25 jun 2009, 13:00

Scott Rao zegt dat hij denkt dat het gebruiken van hogere doseringen in VS een deel van de verklaring kan zijn waarom ze in de VS met hogere temperaturen werken, inderdaad ten gevolge van de absorbtie van warmte.
Hij refereert daarbij aan de zelfde Andy. Je weet wel van de Brewratiochart. Ze gaan uit van 1 graad Farenheit warmte absorbtie per gram gemalen koffie.

Dit kan echter niet helemaal kloppen omdat er in de onderbouwing van deze stelling van uit gegaan wordt dat een Italiaan 7 gram gebruikt voor 23 gram vloeibare espressomassa waar een Amerikaan 21 gram nodig heeft om 17 gram espresso te fabriceren.
Dat lijken een beetje te veel uitersten. Naar mijn zin altans.

Scott lijkt zich dan ook in te dekken door aan het begin aan te geven dat hij denkt dat "een deel" van de verschillen hiermee te verklaren zijn.

Schomer geeft aan dat de verschillen in temperatuur er zijn omdat de bonen in de VS lichter geroosterd worden. Wat ook enige plausibiliteit in zich lijkt te hebben. Je hoort regelmatig dat mensen met een ge-PID'de machine een tandje warmer gaan als de bonen een zuurtje te veel, naar hun zin, blijken hebben en vice versa.

Wat me wel opviel is dat Scott in het zelfde stuk de bekende 30cl en 23 gram door elkaar gebruikt om een enkele te beschrijven.
Karel, hoe kom je nou bij 23g en 17g?? in de tabel die je hebt toegevoegd wordt gesproken over 30 en 38g? Ik vind de verklaring, in de vorm van de tabel en de berekening, erg overtuigend als het om het verschil in temperatuur gaat, het is goed onderbouwd qua berekening. maar dat is mijn persoonlijke mening.

@spir, hoe kom je bij 14g en 18g gemalen koffie? een enkele espresso wordt in Italie met 7g gemaakt, in de VS persen ze vaak met ~20g ca. 40ml eruit? dus het gaat om 7g vs ca. 20g
Is de 6th wave aan het voorbereiden

karel
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:38
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

Berichtdoor karel » do 25 jun 2009, 13:23

De tabel laat zien;
Watermassa 30G versus 38G
Espressomassa 23G (na extractie)versus 17G (de rest van het water blijft in de puck achter)

De onderbouwing klopt wel maar de aanname van 7 (IT) tegen 21 (US) gaat er bij mij niet in.
En als dat verschil anders is dan klopt de berekening niet meer.
En je maakt mij niet wijs dat "de" gemiddelde Amerikaan 21Gr gemalen koffie nodig heeft om 17 gram espresso te zetten. Dat is drie maal zo veel koffie voor slechts 74% van de opbrengst die de Italiaan uit 7 gram perst.
Dat is wat ik bedoel. Ook Scott houd hier ook niet voor niets een slag om de arm.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

Berichtdoor Spironski » do 25 jun 2009, 22:02

@spir, hoe kom je bij 14g en 18g gemalen koffie? een enkele espresso wordt in Italie met 7g gemaakt, in de VS persen ze vaak met ~20g ca. 40ml eruit? dus het gaat om 7g vs ca. 20g
Wat ik heb begrepen:
De officiële Italiaanse eenheid voor een enkele espresso 7 gr maalsel is waaruit in 25sec. 30 ml koffie komt. Een dubbele espresso (en die worden volgens mij veel vaker gezet) is dus 2x7=14gr.
Amerikanen willen nog wel eens overdosen naar een volle filterbak ==> 18 gram. Daar zetten ze dan ook 60ml espresso mee, maar als ze een dubbele ristretto willen, maken ze er 40 ml van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 21:11

Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

Berichtdoor Jasper » do 25 jun 2009, 22:18

Ik heb dat lijstje even gescand.
Als toelichting; Met Hilly café bedoelen ze de gemiddelde Italiaan en Temprature guy staat voor de average Amerikaan.
Wat mij betreft staat de Temperature Guy voor deze vrolijke snuiter:
Afbeelding

En hilly café uiteraard voor deze:

Afbeelding

Zullen we er een discussie van maken van nog eens 20 pagina's ;)
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

Berichtdoor Spironski » di 07 jul 2009, 10:30

Ik kwam dit tegen op de site van the Coffee Collective (in een stukje over americanos, maar dat doet er nu even niet toe). Dit is hoe zij een ristretto maken:

"We dose it 19 grams for a double ristretto 45 ml. in 20 sec. at a temperature of 94,5 degrees Celsius."

Is toch weer een puntje voor de "korte methode"!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron