Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Keyser » zo 04 okt 2020, 16:33

Ik ben de weg kwijt. Vandaag met dezelfde instellingen door gegaan. Nou het gutste eruit alsof ik mijn maalgraad had vertienvoudigd grover had ingesteld. Dacht ik channeling of verkeerd tampen, maar het bleef. Dus weer fijner ingesteld. Iets beter, maar nog niet goed. Ik moet dus van de 6,5 bijna terug naar 3....... Ik weet dat weer van invloed kan zijn, maar toch niet zo groot? Morgen weer een dag

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Fisherman » ma 05 okt 2020, 15:39

Ik ben de weg kwijt. Vandaag met dezelfde instellingen door gegaan. Nou het gutste eruit alsof ik mijn maalgraad had vertienvoudigd grover had ingesteld. Dacht ik channeling of verkeerd tampen, maar het bleef. Dus weer fijner ingesteld. Iets beter, maar nog niet goed. Ik moet dus van de 6,5 bijna terug naar 3....... Ik weet dat weer van invloed kan zijn, maar toch niet zo groot? Morgen weer een dag Afbeelding
Het weer maakt best rare omslagen de laatste week, weet niet of dat zoveel effect mag hebben..

Hoe was de koffie die er met maalgraad 6.5 uit gutste?

Reden dat ik aanraad om het soms over een andere boeg kan gooien is het feit dat je een beeld creëert bij over- en onderextractie dat wellicht niet aansluit bij daadwerkelijke over- of onderextractie.

https://www.baristahustle.com/blog/coff ... -taste-it/

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » zo 11 okt 2020, 09:41

Even een korte samenvatting van mijn week tijdens dit avontuur ;-)
Ik heb heel wat boontjes besteld, aan de donkere traditionelere kant:
Brute Bonen
Lilehammer
Vintage espresso blend van hoofdkwartier.

Gek genoeg ik wil geen zuren boon, maar dit was vooral erg bitter, Lilehammer en Vintage proefde je echt de rubbersmaak van de robusta, tja traditioneel italiaans maar vond ze te zwaar om lekker te vinden. In italie kan ik het wel waarderen maar heb het gevoel dat ze daar toch iets minder sterk/zwaar zijn.

De brute bonen kan ik nog niet veel van zeggen. Denk wat te vers nog, crema borrelde er uit en de malabar die ik gelijk herkende uit het verleden heeft de overtoon. Jammer, vond op zicht de boon trouwens niet super donker gebrand, terwijl hij wel donker proefde.

1 boon die mijn ogen opende is een wat apartere, ik ben een zwakkeling als het gaat om marketing en volg al tijdje de goede en informatieve video's van Onyx. US bedrijf met hele mooie marketing, goede namen aan hun koffies en voor elke koffie heel veel informatie en uitleg. Ik heb 2 doosjes (285gram p/s) van hun Monarch laten komen. Verzendkosten vielen me alles mee en binnen 4 dagen had ik het binnen.

Deze boon is een blend van natural ethiopia, en een washed columbia. Er staat maar 1 hoogte op dus verwacht dat ze beide uit zo'n 1800m regio vandaan komen. Hun notes zijn Dark Chocolate, Red wine, Dried berrires, Thick & syrupy. Ik had eigelijk verwacht hem niet top te vinden maar wow, ik ontdek nu pas dat fruitig niet vies of zuur hoeft te zijn in espresso. hij is me nog een tikkeltje te zuur maar man wat een smaak, de combinatie van chocola en de hele duidelijke wijn achtige fruit tonen die ik er doorheen proef en ook ruik als ik de zak zelf openmaakte. Ze zetten hem in de markt als traditioneel maar vind dit toch niet zo traditioneel als ik gewend ben, het dik en stiroop achtig sprak me ook erg aan omdat ik dit verwacht in een espresso.

Kent iemand een nederlans / europeesch equivallent van zo'n espresso? In melk doet hij het ook erg goed alleen valt de fruit een beetje weg, lekker als je een wat mildere drank lekker vind (mijn vrouw krijg ik op die manier happy, die vind die lilehammer, brute bonen enz niet te drinken in een cappuccino).


Later op de week liep ik even bij Lebkov binnen. Ik haal daar nog wel eens een bak filterkoffie (batch brew) die ik altijd enorm smakelijk vind bij hun. De cappuccino was top, maar de espresso was me een partij zuur. niet lekker. Wel opvallend mijn zuur is zwaarder op 1 of andere manier, hun espresso was een stuk lichter.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor Keyser » zo 11 okt 2020, 09:59

Die Onyx heeft een erg mooie website. Maar €37,- exclusief verzendkosten voor 900 gram vind ik persoonlijk flink aan de prijs. Daar kun je mooie bonen voor kopen in iets minder mooie verpakking. Dat doen ze wel erg knap die Onyx
Al klinkt jouw verhaal over de smaak zo verleidelijk dat ik het bijna zou kopen. Bijna

Overigens vind ik dat je met recht het hebben van een mening over zure espresso verdiend hebt. Haha, je kan niet zeggen dat je er niets aan hebt gedaan

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » zo 11 okt 2020, 15:33

Ach, ik ben gewoon bijzonder nieuwsgierig, en ik denk ook wel dat er trends zijn in specifieke landen en continenten.
Als je bereid bent om een maler van 500 euro te kopen en een machine van 1900+ kan je ook wel wat geld steken in je leerweg.

Mij viel op dat die onyx blend wel wat donkerder was gebrand zonder enige vorm van bitter of spicy notes te krijgen. Kortom deze boon en dus deze 37 euro hebben mij een hoop geleerd. Grote kans overigens dat er iets in NL ook te krijgen is in die richting maar vond het vooral interessant.

Ik ben er nu dus wel achter dat ik geen hater ben van zuurtje in de koffie. maar wel neig naar een middenweg.
And so the story continues.

binnenkort maar eens een workshop ofzo doen om aan de hand van iemand die meer espresso ervaring heeft verschillende boontjes te proeven en in te regelen.

To be continued.

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor mr Blanc » ma 12 okt 2020, 13:22

@Yakneev lees even mee over die Onyx Monarch, dat smaak profiel is ook precies waar ik naar op zoek ben...een dergelijke vraag kreeg echter weinig response in Nederland
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor yakneev » do 15 okt 2020, 16:11

Ok, another step into the journey,

Vandaag kreeg ik mijn in september bestelde niche zero binnen. En wow!! Ik had tot nu toe een eureka mignon 50mm flat burr manuale, wat volgens mij geen slechte grinder is. Maar de nogal zure boontjes zijn nu ineens fruitig, en fijn subtiel zuurtje. Ik begin het ineens te waarderen. Krankzinnig want ik lees juist dat die niche beetje moet inwerken (seasonen) voor hij consistent en top wordt maar gelijk bij de eerste poging al goed. Gelijk een ander boontje getest na 2 pogingen ook heerlijk.

Ik begin het gelijk weer leuk te vinden :D



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor mr Blanc » vr 16 okt 2020, 09:41

Ok, another step into the journey,

Vandaag kreeg ik mijn in september bestelde niche zero binnen. En wow!! Ik had tot nu toe een eureka mignon 50mm flat burr manuale, wat volgens mij geen slechte grinder is. Maar de nogal zure boontjes zijn nu ineens fruitig, en fijn subtiel zuurtje. Ik begin het ineens te waarderen. Krankzinnig want ik lees juist dat die niche beetje moet inwerken (seasonen) voor hij consistent en top wordt maar gelijk bij de eerste poging al goed. Gelijk een ander boontje getest na 2 pogingen ook heerlijk.

Ik begin het gelijk weer leuk te vinden :D

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Zo dat is idd snel zeg! Goed om te horen wel gek dat je dat met de mignon niet voor elkaar krijgt. Heb je het nu over koffie of espresso die in een keer heel anders smaakt?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor we tigers » vr 16 okt 2020, 10:08

Dat is goed nieuws! De Niche is een fijn apparaat. Wat betreft dat seasoning: ik stapte over van een Super Jolly naar de Niche en bij mij was het eerste shot meteen al een enorme stap omhoog. Gewoon gebruiken die maler en genieten. Dan gebeurt dat inlopen vanzelf.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6446
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

Berichtdoor cremalover » vr 16 okt 2020, 15:46

Apart. Ik heb een jaar 68 mm Mazzer schijven gebruikt en vond de verschillen tov mijn Major nauwelijks aanwezig.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron