Distributie en puck prep

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Distributie en puck prep

Berichtdoor surging » za 10 apr 2021, 13:36

Ik ben benieuwd naar jullie puck prep routine/distributie methodes.

Tot nu toe maal ik altijd rechtstreeks in portafilter, paar taps en tampen.
Voorheen soms ook WDT toegepast met een kurk en stukjes paperclip (stirren van de grounds voor betere verdeling voor het tampen).
Ik moet even een nieuwe tool maken daarvoor om het weer te testen (als iemand tips heeft om ze betaalbaar te kopen ook welkom)

Ik denk dat ik nu iets meer grounds in het midden heb wat enkele dode plekken geeft en wat channeling die nog weggewerkt kan worden. Bij elke puck WDT doen is echter wel weer veel tijd, dus vroeg me af wat jullie ervaringen zijn. Mijn VST baskets zijn, mede door fijn malen van light roasts voor lange preinfusies, wat te diep voor de stockfleth methode van verdelen met je vinger.
Ik weeg dus ook alle input/output. Zijn er onder jullie die doseren naargelang volume en daar ook consistentie mee behalen?
De speciale distributie tools schijnen niet zoveel te doen in de praktijk, maar ik heb gehoord van mensen die bv. enkel dat gebruiken ipv een tamper.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Marcje » zo 11 apr 2021, 13:39

Ik heb een GOD maler en doe niets met speciale technieken of roeren, maar ik gebruik wel een chinees distributie tooltje.
Even draaien en dan heb je een mooi vlak opppervlak waardoor het makkelijker is om daarna recht te tampen. Ook heb ik dan, vanwege die diepte die je kunt instellen, een beetje een gevoel of de hoeveelheid nog ok is. Ik meet het gewicht niet voor elk shot.
Af en toe check ik de kwaliteit met een naked portafilter. Zie dan wel af en toe een squirt/straaltje, maar over het algemeen valt het reuze mee. Ik heb een Eureka Specialty 75 als maler, en die produceert een mooi fluffy maalsel, dus extra roeren brengt wss dan niet veel extra.
dus...

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Dirk Jan » zo 11 apr 2021, 14:10

Ik maal de koffie ineen bakje en vandaar uit schep ik het met een theelepeltje in het filterbakje. Af en toe met het lepeltje de boel verdelen. En soms gebruik ik de kurk met paperclip methode.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor martinierius » di 13 apr 2021, 16:46

Ik maal in espresso bakje met funnel, roer met naaldjes van 0,3mm en daarna 1x tampen.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Boem » zo 18 apr 2021, 08:06

Ik maal met een kinu handmaler. Ik kieper het maaisel in één keer vanuit het opvangbakje in de basket van mijn robot. Dan stamp ik 3-4 met de basket vlak op het aanrecht zodat de koffie mooi vlak en compact ligt. Met de tamper draai ik een paar maal zonder extra gewicht om de de korrels hun plek te laten vinden en een mooie vlakke bovenkant te krijgen. Dan één keer met iets meer druk tampen en klaar.

Lijkt allemaal misschien wat omslachtig maar dat valt erg mee (afgezien van de handmaler natuurlijk) en ik heb geen extra accessories nodig.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » di 08 jun 2021, 08:26

Als het gaat om distribueren van koffie dan lijkt me dit ding wel erg handig en goed! Denk dat ik um op korte termijn ga bestellen.

https://youtu.be/j1OPy2iV4DI

En ik stop met dit ding:

https://youtu.be/i_V-OLdCJPg



Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor fransg » di 08 jun 2021, 09:25

Als het gaat om distribueren van koffie dan lijkt me dit ding wel erg handig en goed! Denk dat ik um op korte termijn ga bestellen.


Leuk ding. Wel fors bemeten. De video erover duurt ook erg lang (insert smiley here) Ik begrijp niet waarom sommige youtubers zichzelf zo langdurig als 'talking head' / nieuwslezer in beeld houden. Het had 3/4 korter gekund met alleen de nuttige mededelingen in beeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » di 08 jun 2021, 10:39

Als het gaat om distribueren van koffie dan lijkt me dit ding wel erg handig en goed! Denk dat ik um op korte termijn ga bestellen.


Leuk ding. Wel fors bemeten. De video erover duurt ook erg lang (insert smiley here) Ik begrijp niet waarom sommige youtubers zichzelf zo langdurig als 'talking head' / nieuwslezer in beeld houden. Het had 3/4 korter gekund met alleen de nuttige mededelingen in beeld.
Het gaat dat het smoelwerk lang in beeld is, en die filmpjes zijn vrij profi gemaakt. Tja wellicht dat je dan van allerlei zaken toegezonden krijgt, afhankelijk van de followers en hits die je krijgt. Zo werkt dat dus weet ik sinds kort. Die Amerikanen gaan daar op zijn Hollywoods mee om. Deze jongeman doet het dan nog vrij netjes, maar het kan ook als een soort MTV gimmick gepresenteerd worden zoals deze meneer. Daarbij zeg ik niet dat ze geen verstand van zaken hebben.

https://youtu.be/8XqrqlxQ5Aw


Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 10 jun 2021, 19:59

Van dit naar dat. Dat ding werkt echt goed, mooi fluffy koffiebed, uit bottemless gelijk mooi centraal straaltje. Het gebruiksgemak en properheid in en rond het mandje is fenomenaal. Extractie volgens mij ook erg goed. De komende dagen mee experimenteren en iedere mogelijke vorm van autosuggestie elimineren. Ondanks alle vervelende botbreuken hier op het forum ben ik hier erg blij mee.AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding



Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor fransg » do 10 jun 2021, 22:15

De komende dagen mee experimenteren en iedere mogelijke vorm van autosuggestie elimineren.
leuk, zo mogelijk met foto's!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -delight en 8 gasten

cron