Consistente espresso shots

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Consistente espresso shots

Berichtdoor doubleb » vr 16 apr 2021, 10:41

Al enige tijd loop ik wat te worstelen met het krijgen van consistente espresso's.

Situatie;
Bij een zelfde dosering in de PF en eenzelfde zet temperatuur (PID) zit er regelmatig een aantal seconden verschil in de doorloop tijd. Als ik om 9 uur mijn eerste bakje zet, met 17 gram in, 34 gram uit op 95 graden in 27 seconden. Dan kan het een uur later met dezelfde variabelen zomaar 31 seconden zijn en daarmee ook een wat bitterdere smaak.

Dosering en temperatuur zijn dus hetzelfde. In beide gevallen spoel ik de machine niet voor het zetten. Maalgraad is ook hetzelfde. Distributie in de PF (met leveller en tamper) ook vrij consistent. Kans op channeling acht ik vrij klein. Ik heb weliswaar geen bodemloze PF, maar als ik de pucks bestudeer na het zetten zie ik geen kanaaltjes en/of gaatjes. Ook komen ze er netjes en droog in één geheel uit bij het uitkloppen.

Mogelijke oorzaak; samenklonteren van gemalen koffie? Ik maal met een Macap M4 (trapsgewijs). Als Single Doser, maar wel met doseerder. Ik borstel alles netjes uit, maar zie wel regelmatig wat kleine klonters. Kan WDT eventueel iets bijdragen?
Andere mogelijke oorzaak; micro channeling? Niet te zien in de puck na het zetten, maar ook niet op te merken, omdat ik geen bodemloze PF heb?
Ik hoor graag jullie suggesties/tips/adviezen.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor fransg » vr 16 apr 2021, 10:51

Bij een zelfde dosering in de PF en eenzelfde zet temperatuur (PID)
Dat de PID eenzelfde getal laat zien betekent niet dat de zettemp identiek is. Er zit geen meetprobe in of vlak boven de puck.
zit er regelmatig een aantal seconden verschil in de doorloop tijd. Als ik om 9 uur mijn eerste bakje zet, met 17 gram in, 34 gram uit op 95 graden in 27 seconden. Dan kan het een uur later met dezelfde variabelen zomaar 31 seconden zijn en daarmee ook een wat bitterdere smaak.
Kan aan van alles liggen. De zetgroep is langzaamaan wat heter geworden, misschien. Je eerste maalsel van de dag kan vanwege retentie wat milder uitpakken dan het volgende bakje. De timing hangt ook af van wanneer je die laat starten, de eerste druppel valt, en de flow die daarna toeneemt kan ook anders zijn. Onbekend hoe je die timing en flow precies meet. Enz.
Dosering en temperatuur zijn dus hetzelfde.
Of niet.
In beide gevallen spoel ik de machine niet voor het zetten.
Een korte flush na de shot is wel handig. En voor je shot ook, goed te proberen.
Kans op channeling acht ik vrij klein. Ik heb weliswaar geen bodemloze PF
Waarom niet? Zonder naked pf blijft het gissen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor doubleb » vr 16 apr 2021, 11:12

Dank voor de reactie, Frans. Zo zie ik maar dat er nog veel te leren valt en een groot deel van mijn aannames niet klopte.

Een hogere temperatuur in de zetgroep kan heel goed. Aangezien de machine bij het eerste bakje ongeveer een halfuur aan staat en voor het tweede bakje dus ruim anderhalfuur. Ik zal eens gaan proberen of een korte flush voor en na de shots iets oplevert.

Timing meet ik met de stopwatchfunctie van de weegschaal. Die gaat aan, zodra de pomp van de machine aan gaat. Er komt dan wél consistent na 6 seconden de eerste koffie uit. Hoe kan ik de flow meten?

Een bodemloze PF lijkt dus wel een must te zijn. Ik ga eens op zoek.

Nog ter aanvulling; Ik heb een Gaggia Classic die dus een PID heeft, 9 bar mod en een geupgrade dispersieschijf en douchezeef.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor fransg » vr 16 apr 2021, 11:24

Timing meet ik met de stopwatchfunctie van de weegschaal.
Welke weegschaal precies? Die van Acaia heeft een gevoelig weegmechaniekje en elektronica die snel reageert, bij andere goedkopere apparaatjes kan het weleens wat variatie geven.
Er komt dan wél consistent na 6 seconden de eerste koffie uit.
Dat vind ik een goeie 'vuistregel' -- bij de Rocket van een goede vriendin van me let ik er ook op dat bij tel 6-7 in een keer alle gaatjes van het (naked) filter volstromen met tranen espresso. Als dat netjes gebeurt loopt de rest ook wel, is dan verder weinig poespas bij nodig.
Hoe kan ik de flow meten?
Op mijn Acaia zie ik doorgaans dat eerst de flow in gram/seconde achterloopt bij de secondeteller, later versnelt de flow en komen ze allebei ongeveer tegelijk op 30/33 uit. Als het heel traag begint en op het laatst erg hard gaat, of meteen begint maar weinig versnelt, kun je daar verschillen zien.

Heb je een bodemloze pf, of heb je iemand de bodem uit je bestaande pf laten halen, dan kun je zien of inderdaad de gehele onderzijde van je filterbakje in een 'veeg' koffie traant en vervolgens in een 'staart' gestaag gaat stromen.
Een bodemloze PF lijkt dus wel een must te zijn. Ik ga eens op zoek.
Kunt ook iemand met een draaibank of zo'n kokervormige zaag op de boormachine vragen eventjes je bodem te verwijderen. Is het een Engelsman, dan heel expliciet duidelijk maken wat je exact bedoelt met 'remove my bottom hole' om misverstanden te vermijden.
Nog ter aanvulling; Ik heb een Gaggia Classic die dus een PID heeft, 9 bar mod en een geupgrade dispersieschijf en douchezeef.
Alle aanleiding om foto's te plaatsen en een filmpje van je gehele 'routine' ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor doubleb » di 20 apr 2021, 08:19

Een aantal van je tips ter harte genomen, Fransg. Een korte flush vóór het zetproces lijkt een meer consistent resultaat te geven. Ik zit nu binnen één seconde ten opzichte van een andere shot, een uur na elkaar. Dat is een positieve ontwikkeling.

Helaas niemand in mijn omgeving die de bodem er uit kan slijpen, ook geen Engelsman. :lol:
Ik twijfel om te investeren in een bodemloze PF, omdat ik ergens in de toekomst toch wil gaan upgraden naar andere machine en ook nog een andere maler. Hou dan liever de paar tientjes voor een PF in mijn zak.

De weegschaal is een goedkoop ding van de bekende Chinese webwinkel. Die zal ongetwijfeld wat achterlopen en afwijken.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor Keyser » di 20 apr 2021, 11:48


Kunt ook iemand met een draaibank of zo'n kokervormige zaag op de boormachine vragen eventjes je bodem te verwijderen. Is het een Engelsman, dan heel expliciet duidelijk maken wat je exact bedoelt met 'remove my bottom hole' om misverstanden te vermijden.
HahahaAfbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor fransg » di 20 apr 2021, 15:01

Helaas niemand in mijn omgeving die de bodem er uit kan slijpen, ook geen Engelsman. :lol:
;-) ik weet niet in welke omgeving je verblijft, maar in Amsterdam weet ik wel een adres.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Consistente espresso shots

Berichtdoor doubleb » wo 21 apr 2021, 08:20

Een zuidelijk puntje Nederland. Amsterdam ligt voor mij niet naast de deur.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

cron