Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 11:59

Goedemorgen!

Ik gebruik het bij de ECM-machine meegeleverde filterbakje,
Ik zou ten spoedigste naar een IMS filterbakje gaan. Je doet nu zo je best, dan kun je maar beter ook heel goed materiaal gebruiken en niet hannesen met wat er zomaar werd meegeleverd.

Bijvoorbeeld deze

https://www.vanpommeren.nl/ims-competit ... ilterbakje
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 12:00

leuk! Ik ga kijken
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 12:04

Ik zou dat 'rekje' in de chute weghalen zodat je met een kwastje telkens de chute kunt leeg vegen. Zo doe ik dat als ik ben bij de vriendin die deze maler van mij al jaren heeft staan.
Schermafbeelding 2021-08-01 om 12.02.09.png
doorloop begint te snel en slechts deels, dus distributie is niet lekker gedaan.

Vanaf instroom water tel ik meestal tot 7 en dan verschijnen de eerste druppels over de gehele bodem van het filter, vaak van de buitenring af, en pas als alles vol zit begint de stroom naar beneden het kopje in.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 12:07

Rond 1:13 zie je een 'spritzer', een kleine korte spuiter zijwaarts, ten teken van 'channeling' wat ook weer een anwijzing is van slecht maalsel, geen lekkere puck of onvoldoende distributie, of niet fijn genoeg malen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 12:09

Op 1:20 is het erg, de helft van de puck geeft nog nette espresso, de andere helft is reeds 'uitgemolken' en daar stroomt alleen nog 'navocht' uit en tegelijk is er een flinke 'spuiter' lange tijd actief:
Schermafbeelding 2021-08-01 om 12.08.07.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 12:11

Filterbakje ziet eruit alsof het voor 14-15g max is bedoeld

Stop je er teveel in dan wordt het niks.
Schermafbeelding 2021-08-01 om 12.10.12.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » zo 01 aug 2021, 12:15

Hoe je de distributie doet wordt niet in beeld gebracht. Heeft de schroevendraaier daar iets mee van doen? Heb je een 'dosing ring' die je in staat stelt fluks te roeren zonder morsen?

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 10#p105123
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor GuidovW » zo 01 aug 2021, 13:32

Espresso maken is een continue oefening in loslaten. :ugeek:

Helemaal voor iemand die alles in de hand wil houden en 100% wil controleren… :idea:
Want er zijn teveel variabelen en natuurlijke veranderingen die je niet in de hand hebt, maar wel de extractie en smaak beïnvloeden.

Onder meer luchtvochtigheid en temperatuur, ontwikkeling van je bonen, enz.

Ik heb niet alle posts hiervoor helemaal gelezen.
Maar als je kunt beginnen met die 25 seconden los te laten en te sturen op ratio (b.v. starten met 1:2) en dan aanpassen naar smaak, maak je denk ik al een hele goede start.
En ja, je blijft iedere dag een beetje tweaken, want de omstandigheden veranderen.
En dat maakt het ook zo leuk en een beetje spannend. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Keyser » zo 01 aug 2021, 14:56

Espresso maken is een continue oefening in loslaten. :ugeek:
Dit zojuist met watervaste stift op een tegel in de wc geschreven. Afbeelding

De foto's en analyse van Frans zeggen alles: het probleem is channeling. Dat verklaard die enorme verschillen. Het doorlopen van de koffie loopt niet gelijk iedere schot. Lang leve de naked!AfbeeldingAfbeelding

Nu nog de oorzaak vinden, maar al tips genoeg van Frans zie ik. En een ander filterbakje, deze loopt ook wat taps lijkt het?
Je maalsel oogt ook wat klonterig, wanneer je dat zo aanstampt heb je grotere kans op channeling. Even losroeren en even verdelen. Dan tampen.

Zo hoort een goede shot te verlopen met een naked:









Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » zo 01 aug 2021, 21:15

Espresso maken is een continue oefening in loslaten. :ugeek:

Helemaal voor iemand die alles in de hand wil houden en 100% wil controleren… :idea:
Want er zijn teveel variabelen en natuurlijke veranderingen die je niet in de hand hebt, maar wel de extractie en smaak beïnvloeden.

(...)

Maar als je kunt beginnen met die 25 seconden los te laten en te sturen op ratio (b.v. starten met 1:2) en dan aanpassen naar smaak, maak je denk ik al een hele goede start.
Helemaal mee eens hoor :) Sterker nog; zo deed ik het eigenlijk tot voor kort alleen maar. Maar de resultaten waren toch te wisselend 5 van de tien shots 'ok', 2 à 3 geweldig, maar de resterende gewoon niet lekker. Dus dan toch maar even terug naar de basis om daarna weer los te laten (als ik dat dan nog kan/wil/durf :lol: ). Zo'n naked shot als in het laatste filmpje ziet er natuurlijk fantastisch uit, maar de realiteit is ook dat ik 's-ochtends gewoon een vlotte dubbele espresso wil en op tijd in de auto moet stappen :')
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron