Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Pti » ma 01 mei 2023, 12:19

Ik heb een paar jaar terug wel eens iets gelezen over het toevoegen van wat extra buffer in het water, door met een sproeiflesje wat extra mineralen opgelost in demi-water bovenop de puck te sproeien. Ik weet niet of daar resultaat mee geboekt werd, maar het zou een manier kunnen zijn om eens te kunnen testen of het alleen het water is. Of gewoon "eventjes" de watertank aan de Bianca hangen en gewoon even een paar shotjes met spablauw of een zelf samengesteld water proberen, als dat dag en nacht verschil is, dan is het zekerweten het water.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor GuidovW » ma 01 mei 2023, 21:39

0 graden dH is zo zacht dat het je koperen leidingen langzaam oplost.
Waterleidingbedrijven mogen het water niet verder ontharden dan 5,6 graden dH.
8-11 graden is een prima hardheid uit je kraan te krijgen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » ma 01 mei 2023, 22:13

Ik heb een paar jaar terug wel eens iets gelezen over het toevoegen van wat extra buffer in het water, door met een sproeiflesje wat extra mineralen opgelost in demi-water bovenop de puck te sproeien. Ik weet niet of daar resultaat mee geboekt werd, maar het zou een manier kunnen zijn om eens te kunnen testen of het alleen het water is. Of gewoon "eventjes" de watertank aan de Bianca hangen en gewoon even een paar shotjes met spablauw of een zelf samengesteld water proberen, als dat dag en nacht verschil is, dan is het zekerweten het water.
Dacht dat spa juist te weinig mineralen heeft. nav. de la marzocco specs bijv komt het niet echt in de buurt.
Al ben ik al even aan het tweaken geweest met 50/50 barleduc en spa. maar kom nog niet echt tot andere smaken.
maar daar komt dus die frustratie vandaan haha.

Waarom lukte het van de week met exact hetzelfde recept dan wel met alles hetzelfde behalve het water ;-)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Frup » ma 01 mei 2023, 22:39

De installateur van onze ontharder vertelde ook dat 0.0 niet goed is. Ik weet niet precies de waarde die werd ingesteld. Ik heb het ook nog eens gemeten met het La Marzocco setje. Maar het is zeker niet 0.0.
We hebben nergens in huis kalkaanslag.
Ik denk dus dat het verstandig is dat eens goed te checken bij je ontharder instellingen.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Dirk Jan » di 02 mei 2023, 08:44

Onze waterontharder staat afgesteld op DH 3.
De zuurgraad van het water hier is 5 á 6 PH.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Ben70 » di 02 mei 2023, 11:32

Onze waterontharder staat afgesteld op DH 3.
De zuurgraad van het water hier is 5 á 6 PH.
Zuurgraad ligt standaard in Nederland boven de 7ph
pas als de Kh onder de 2 komt dan kan de ph onder de 7ph komen
,maar dan moet je zelf ingrijpen om het zo laag te krijgen de PH,
het kan haast niet anders, dat je koffie toch wat zuur moet smaken
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor fransg » di 02 mei 2023, 12:59

Ik zag dat de waterketel weer kalkafzetting begon te vertonen dus was het alweer tijd het filter te vervangen.

Toen ik het oude filter oppakte om weg te gooien viel me op dat die relatief licht was en dat er geen water uit kwam als ik 'm ondersteboven hield.

Bleek ik keurig de oude te hebben los gedraaid, opzij gezet en na controle van de koppeling er weer onder te hebben gedraaid

;-)
IMG_3468.jpg
IMG_3469.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Douwetje » di 02 mei 2023, 14:19

Ik heb een paar jaar terug wel eens iets gelezen over het toevoegen van wat extra buffer in het water, door met een sproeiflesje wat extra mineralen opgelost in demi-water bovenop de puck te sproeien. Ik weet niet of daar resultaat mee geboekt werd, maar het zou een manier kunnen zijn om eens te kunnen testen of het alleen het water is. Of gewoon "eventjes" de watertank aan de Bianca hangen en gewoon even een paar shotjes met spablauw of een zelf samengesteld water proberen, als dat dag en nacht verschil is, dan is het zekerweten het water.
Dacht dat spa juist te weinig mineralen heeft. nav. de la marzocco specs bijv komt het niet echt in de buurt.
Al ben ik al even aan het tweaken geweest met 50/50 barleduc en spa. maar kom nog niet echt tot andere smaken.
maar daar komt dus die frustratie vandaan haha.

Waarom lukte het van de week met exact hetzelfde recept dan wel met alles hetzelfde behalve het water ;-)
Om het ook maar even over een andere boeg heen te gooien. Weet je zeker dat de rest van het recept exact hetzelfde is? Een andere zettemperatuur zou ook dit soort smaakverschillen kunnen geven (misschien is je PID kapot oid).

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » di 02 mei 2023, 19:25

Ik heb een paar jaar terug wel eens iets gelezen over het toevoegen van wat extra buffer in het water, door met een sproeiflesje wat extra mineralen opgelost in demi-water bovenop de puck te sproeien. Ik weet niet of daar resultaat mee geboekt werd, maar het zou een manier kunnen zijn om eens te kunnen testen of het alleen het water is. Of gewoon "eventjes" de watertank aan de Bianca hangen en gewoon even een paar shotjes met spablauw of een zelf samengesteld water proberen, als dat dag en nacht verschil is, dan is het zekerweten het water.
Dacht dat spa juist te weinig mineralen heeft. nav. de la marzocco specs bijv komt het niet echt in de buurt.
Al ben ik al even aan het tweaken geweest met 50/50 barleduc en spa. maar kom nog niet echt tot andere smaken.
maar daar komt dus die frustratie vandaan haha.

Waarom lukte het van de week met exact hetzelfde recept dan wel met alles hetzelfde behalve het water ;-)
Om het ook maar even over een andere boeg heen te gooien. Weet je zeker dat de rest van het recept exact hetzelfde is? Een andere zettemperatuur zou ook dit soort smaakverschillen kunnen geven (misschien is je PID kapot oid).
Tja dat kan altijd. Recept was wel zeker goed. Heb meerdere gedaan het is echt een bepaalde diepte die ik in de smaak mis.


Ik heb net het harde water door de bwt gehaald en inmiddels wat testertjes gehaald
Ph 5.8
TDS 190
Hardheid 5 / 6 dh (accurater lukte niet)


ok, net even paar espresso's gemaakt. ging al beetje de goede kant op in ieder geval ruik ik nu ook weer de wat zoetere tonen in de boon die ik zelf steeds miste, ook qua smaak al is het nog heel minimaal. maar iets beter al.

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » do 04 mei 2023, 17:44

ok, interessante ondekking. Ik heb dus mijn waterontharder weer terug aangezet. maar ben met het mengventiel er iets water bij gaan voegen. Ik vind de TDS wel vrij hoog (180 tot 230) schommelt een beetje maar de hardheid is zo'n 3. Als ik dat water nu gebruik in mijn machine zonder verdere ontkalking of acties krijg ik veel meer uit mijn koffie. heb nu eerder dat de iets donkerdere bonen snel bitter worden en kan mijn filter koffies nu als espresso maken en van echt zuur naar zoet krijgen. Ja de niet specialty koffie drinker zal het nog steeds zurig vinden maar ik smaak nu opzeker gelaagdheid in mn koffies.

Hier ga ik verder mee spelen.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron