Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor fransg » do 04 mei 2023, 17:49

Goed!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Tekork » wo 17 mei 2023, 10:36

Deze post kan op veel herkenbaarheid rekenen bij mij. Waar ik altijd de machine, molen en bonen op de schuld gaf van zure vlakke espresso blijkt het probleem in de basis te liggen “het water”. Hoe kon ik dit gemist hebben….

Wij hebben een centrale waterontharder in huis die dus ook op 0 graden Duitse hardheid staat afgesteld. Met dit water vul ik de watertank van de Speedster die in mijn kantoor/garage staat in combinatie met een Flojet 5000.

Na het lezen van de adviezen ben ik op marktplaats gaan speuren en heb ik een Honeywell drukventiel, BWT kop en flowmeter gekocht plus een nieuwe Premium V cartridge.

Alles aangesloten, oud water eruit en met de bypass van mijn waterontharder de tank opnieuw gevuld met “hard” water. Nu wordt het harde water door BWT (stand 3) gehaald en wonderbaarlijk wat een wereld van verschil !!

Eerst water en de rest komt later

En bedankt voor alle tips hier

Afbeelding
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » vr 26 mei 2023, 10:47

Deze post kan op veel herkenbaarheid rekenen bij mij. Waar ik altijd de machine, molen en bonen op de schuld gaf van zure vlakke espresso blijkt het probleem in de basis te liggen “het water”. Hoe kon ik dit gemist hebben….

Wij hebben een centrale waterontharder in huis die dus ook op 0 graden Duitse hardheid staat afgesteld. Met dit water vul ik de watertank van de Speedster die in mijn kantoor/garage staat in combinatie met een Flojet 5000.

Na het lezen van de adviezen ben ik op marktplaats gaan speuren en heb ik een Honeywell drukventiel, BWT kop en flowmeter gekocht plus een nieuwe Premium V cartridge.

Alles aangesloten, oud water eruit en met de bypass van mijn waterontharder de tank opnieuw gevuld met “hard” water. Nu wordt het harde water door BWT (stand 3) gehaald en wonderbaarlijk wat een wereld van verschil !!

Eerst water en de rest komt later

En bedankt voor alle tips hier

Afbeelding
Ok ik heb de knoop doorgehakt.
Beetje gaar om nu de waterontharder op 3DH te laten staan terwijl ik een ontharder heb.

Ik heb een loodgieter gesproken die het eea voor mij gaat regelen.
Ben alleen best wel een leek op dit gebied. Wat heb ik nodig Ik dacht nu zelf aan

BWT Kop
BWT Bestmax Premium S of M
BWT watermeter.

verder nog ergens rekening mee houden?
Lijkt met dat die drukventiel en flowjet voor jouw situatie speicifiek nodig is. mijn waterleiding ligt niet zo ver weg. dus heb ik dat niet echt nodig toch lijkt mij?

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor Tekork » vr 26 mei 2023, 12:04

Met drukventiel kun je de waterleiding druk terug schroeven en vast zetten voor de pre-infusie. Het vangt ook eventuele leiding drukverschillen op als er bijvoorbeeld nog een kraan aan gaat die drukschommelingen veroorzaakt. Maar is optioneel :-)
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Water uit ontharder of uberhaupt mijn water

Berichtdoor yakneev » do 21 mar 2024, 21:40

ok.. weer eens een nieuw hoofdstuk.
Ik heb soort van toch besloten dat ik mijn linea mini wil aansluiten op de waterleiding.
Voornaamste reden is geen gedoe meer met waterkannen maar vooral ook fatsoenlijk gebruik kunnen maken van pre infusie op leiding druk basis..

Maar dan de opties.

Optie 1.
Ik heb een leiding al lopen richting mijn espresso machine maar dit is vanuit de waterontharder wat echt 0dh water geeft. niet best dus.
Optie is. dit aansluiten op Reverse osmosis (aangezien het al gefilterd is maar niet volledig schoon)
En dan re-miniraliseren. Ik zie bijvoorbeeld dat veel koffiebars RO gebruiken. maar hoe ze re-miniraliseren is mij nog een raadsel.

Optie 2.
Voor 350 euro kan ik mijn waterleiding voor de ontharder laten aftappen en een nieuwe leiding met hard water naar de espresso machine laten gaan. hier dan een BTW filter voorhangen zoals eerder in dit topic besproken.
maar ok geeft mogelijk wat extra gedoe met leidingen enzo.


Wat zou het beste resultaat geven en hoe re-miniraliseer ik optie 1?


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron