Slow vs fast feeding

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor Swirlyespresso » vr 23 feb 2024, 11:53

Ging bij mij van 24s naar 14s. Maalsel is visueel wat groffer maar vooral meer uniform.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor Erik82 » vr 23 feb 2024, 12:00

Als je alles gaat slow feeden is het maalsel dus veel consistenter omdat alles onder gelijk voorwaarden wordt gemalen.
Rest de vraag of 'consistentie' een direct verband heeft met 'lekkere espresso'.

Bij een hefboommachine heeft de afnemende en dus niet-consistente extractiedruk een magnifiek effect op de smaak.

Bij het branden wordt vaak gestreefd naar een afnemende Rate of Rise en ook daar wordt aangenomen dat die inconsistentie de kwaliteit van de branding positief beïnvloedt.

De smaak van de eerste druppels extractie van espresso is ook heel anders dan die van de laatste druppels. Het inconsistente spectrum van smaken bijeen levert idealiter lekker espresso op.

De extra fines die bij 'alles ineens storten' in de eerste seconden worden geproduceerd zouden best weleens de lekkere espresso kunnen opleveren. Ik heb tot nu toe niet aan slow feeding gedaan en geniet toch bijzonder van de smaak van de espresso...
Maar dat is appels met peren vergelijken. Een puck degradeert als deze leeg begint te lopen dus wil je afnemende druk om dit onder controle te houden. Met branden is het helemaal een ander verhaal gezien de bonen van endo- naar exothermisch gaan en je genoeg ontwikkeling wilt hebben dus moet je wel een langzamere ROR hebben anders wordt de boel veel te donker. Te langzaam beginnen verknald de branding en dat zijn chemische reacties die effect hebben.

Dat is iets anders dan je bonen langzaam door je maler voeren waardoor ze net iets anders gemalen worden. Daar ligt geen chemische reactie aan ten grondslag. Consistentie hoeft niet direct lekkerder te zijn maar geeft wel meer voorspelbare resultaten dus uiteindelijk ook beter over het geheel gezien. Als elke espresso heel erg varieert in doorlooptijd omdat je maalsel niet consistent is heeft dat wel degelijk effect op de smaak. Dat voorkom je hiermee mits je maler ertoe in staat is.

Dit principe is trouwens al redelijk wat jaartjes oud. Ik doe dit bijvoorbeeld al meer dan 3 jaar.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor fransg » vr 23 feb 2024, 12:12

Als je alles gaat slow feeden is het maalsel dus veel consistenter omdat alles onder gelijk voorwaarden wordt gemalen.
Rest de vraag of 'consistentie' een direct verband heeft met 'lekkere espresso'.
Consistentie hoeft niet direct lekkerder te zijn
Dan zijn we het daarover eens.
maar geeft wel meer voorspelbare resultaten
Wanneer ik zoals tot nu toe de bonen in een keer in de maler gooi, of het nu de Niche is of de Honne, dan is het resultaat in de extractie ook consistent, shot na shot. En daarmee dus voorspelbaar.
Als elke espresso heel erg varieert in doorlooptijd omdat je maalsel niet consistent is heeft dat wel degelijk effect op de smaak. Dat voorkom je hiermee mits je maler ertoe in staat is.
Langzaam beetje bij beetje erin gooien geeft mogelijk ook even consistent resultaat, zij het met snellere doorloop. Dan moet je je wel oefenen in het elke keer precies zo langzaam ingooien, dus niet de ene keer boon boor boon, dan weer vijf tegelijk etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor gilleko B. » vr 23 feb 2024, 13:07

Alles gelezen hebbende flikker ik bonen er nog steeds als vanouds in. Iedere keer zo'n gram of 50. Ik hou het wel bij deze thread of ik het misschien toch weer anders moet gaan doen. Een hoop bonen in de hopper leidt wel tot consistenter lanceren aantal grammen uit de chute bij tijdprogrammering.




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor omeCo » vr 23 feb 2024, 15:00

Net toch ook maar eens gekeken wat er gebeurt.

18 gram in 1 keer in de molen levert daarna een espresso op met een doorlooptijd van 28 seconden.
18 gram per ongeveer 5 boontjes malen geeft een high speed espresso in 5 seconden!!

Bizar. Ik kan het bijna niet geloven. Dus nog maar een keer doen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor fransg » vr 23 feb 2024, 15:15

En, als je de maler zeer veel fijner instelt voor een normale doorloop en langzaam de boontjes erin gooit, is de espresso dan lekkerder?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor GuidovW » vr 23 feb 2024, 15:22

Ik heb het zojuist ook maar even geprobeerd.
Hopper leeg gemaakt, de laatste bonen uit de maalkamer van de Atom geschud,...pfff...

De maler aan en de bonen bijna 1 voor 1 erin gedaan.
De Atom is al niet geschikt voor single dosing; de boontjes stuiteren hard terug, voordat ze beetje bij beetje gegrepen worden door de schijven.
Wat normaal 15 sec. duurde, nam nu 1,5 minuut in beslag.
Het maalsel zag er wel mooi gelijkmatig uit! :idea:

Toen maar snel weer de hopper gevuld.
Ik kreeg geen extra complimenten over de smaak van m'n vrouw. :geek:
Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat er nog wat retentie-maalsel meekwam e/o door de melk die het geheel zoeter maakt.

Dus 1 keer, maar met deze maler niet meer. ;)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor mr Blanc » vr 23 feb 2024, 17:54

Net toch ook maar eens gekeken wat er gebeurt.

18 gram in 1 keer in de molen levert daarna een espresso op met een doorlooptijd van 28 seconden.
18 gram per ongeveer 5 boontjes malen geeft een high speed espresso in 5 seconden!!

Bizar. Ik kan het bijna niet geloven. Dus nog maar een keer doen.
Haha hetzelfde hier zelfs 2 hele standen fijner gemaald op de sculptor 078s en alsnog een turboshot! Niet te drinken ook! 🤮
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor fransg » vr 23 feb 2024, 18:17

Niet te drinken ook! 🤮
Ah, een eerste verslag van de smaakwinst die valt te behalen met deze consistente maling ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 560
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor Madencio » vr 23 feb 2024, 18:31

Hahaha of het ee nou lekkerder op wordt of niet, vind het wel leuk dat iedereen ermee bezig is!
... / DF83


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron