Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor koffiebert » za 23 mar 2024, 13:26

Uit mijn net nieuwe Lelit Victoria komt vrij veel water tijdens stomen. Ook na de 2 seconden aanbevolen 'ontwatering' voorafgaand aan het stomen. Het lijkt er ook op dat er meer water meekomt naarmate de stoomtemperatuur lager wordt ingesteld dan de max van 140 graden.
Is dat over het algemeen zo? Wat is eigenlijk het doel van een lagere stoomtemperatuur? Is er iets te doen aan de workflow om zo droog mogelijke stoom te krijgen?

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor manduca » za 23 mar 2024, 14:34

Lagere temperatuur (minder druk) zorgt ervoor dat het stoom weer eerder condenseert. Dus ja, dat je dan minder droge stoom krijgt is niet gek. Er zit ook minder power achter. Dat is dan ook een reden dat sommige de druk wat lager zetten, zodat het schuimen wat langzamer gaat. Helemaal droog wordt het nooit overigens. Zeker niet met een single boiler machine.

Bij de Silvia kon je water tappen zonder dat de pomp aan ging. Op die manier kon je wat meer ruimte voor stoom creëren. Geen idee of het bij de Lelit ook kan.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor koffiebert » zo 24 mar 2024, 14:15

Lagere temperatuur (minder druk) zorgt ervoor dat het stoom weer eerder condenseert. Dus ja, dat je dan minder droge stoom krijgt is niet gek. Er zit ook minder power achter. Dat is dan ook een reden dat sommige de druk wat lager zetten, zodat het schuimen wat langzamer gaat. Helemaal droog wordt het nooit overigens. Zeker niet met een single boiler machine.

Bij de Silvia kon je water tappen zonder dat de pomp aan ging. Op die manier kon je wat meer ruimte voor stoom creëren. Geen idee of het bij de Lelit ook kan.
Bedoel je met druk lager zetten de temperatuur van de stoom verlagen, of de boilerdruk? Die staat bij deze op 9 bar zag ik (gemeten met blindfilter in portafilter). Met de Lelit is ook heet water tappen mogelijk maar dan gaat wel de pomp aan. Waarom geeft de machine op stoomstand met regelmaat de pomp heel kort even lopen? Want meteen daarna is ook weer wat meer water te zien in de stoom.

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor robinfcb » zo 24 mar 2024, 14:24

Nanofoamer PRO kopen, die gebruikt geen stoom. Altijd lekkere microfoam.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor manduca » zo 24 mar 2024, 17:23

Boilerdruk natuurlijk. Je pomodruk (9 bar) heeft niks met stoom te maken.

Geen idee waarom je pomp af en toe aan gaat.
Koud water naar binnen pompen is lagere temperatuur/minder deuk en dus nattere stoom. Dat verbaasd mij niet.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor koffiebert » zo 24 mar 2024, 23:10

Boilerdruk natuurlijk. Je pomodruk (9 bar) heeft niks met stoom te maken.

Geen idee waarom je pomp af en toe aan gaat.
Koud water naar binnen pompen is lagere temperatuur/minder deuk en dus nattere stoom. Dat verbaasd mij niet.
klinkt logisch inderdaad :-). Inmiddels weet ik dat de pomp af en toe aangaat ivm bescherming warmte element.Oftewel,het vult gewoon de boiler weer even aan. maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat het voordeel is van lagere stoomtemperatuur instelling.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor manduca » ma 25 mar 2024, 09:08

Zoals ik al zei, soms willen mensen wat minder stoomkracht. Als e niet zo ervaren bent met opschuimen gaat het voor sommige mensen wat te snel allemaal. Je zit dan ook vaak dat ze een tip met minder gaatje plaatsen. Dat kan ook.

Bespaart misschien ook wat energie. Verder zou ik het ook niet weten.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor GuidovW » di 26 mar 2024, 22:04

Uit mijn net nieuwe Lelit Victoria komt vrij veel water tijdens stomen. Ook na de 2 seconden aanbevolen 'ontwatering' voorafgaand aan het stomen. Het lijkt er ook op dat er meer water meekomt naarmate de stoomtemperatuur lager wordt ingesteld dan de max van 140 graden.
Is dat over het algemeen zo? Wat is eigenlijk het doel van een lagere stoomtemperatuur? Is er iets te doen aan de workflow om zo droog mogelijke stoom te krijgen?

140 gr. C is bijna 4 bar druk, dat is best veel voor een single(?) boiler….
Tenzij er speciale voorzieningen genomen zijn, heb je altijd natte stoom.
Ik heb mijn opgeschuimde melk wel eens gewogen; er was 10% gewichtstoename, vanwege het water wat met de stoom mee kwam… :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor fransg » di 26 mar 2024, 22:29

er was 10% gewichtstoename, vanwege het water wat met de stoom mee kwam… :P
Ik ga er van uit dat je weet dat water en stoom allebei H2O is en dat er strikt genomen geen "water met stoom mee komt" ;-)

Stoom komt in aanraking met de koelere melk waarbij een groot deel van de stoom weer ontsnapt nadat het de melk flink in een kolk heeft geblazen waardoor er ook lucht wordt aangezogen en de melk in geblazen, bubbeltjes makend.

Op Youtube staat een mooie presentatie van een Nederlander die precies uitlegt hoe de stoom de melk luchtig en lobbig kan maken als je het juist doet en als de melk de juiste samenstelling heeft.

Een flink deel van de stoom koelt snel af in contact met de koele melk en verandert weer gewoon in water.

Dat water kwam niet mee met de stoom maar condenseerde eenvoudigweg ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: Welke stoomtemperatuur + hoe droge stoom?

Berichtdoor koffiebert » wo 27 mar 2024, 12:51

ja er zijn veel filmpjes over en zijn heel handig. Met mijn Delonghi heb ik dus duidelijk veel 'drogere' stoom dan met de nieuwe Lelit. Ook in filmpjes is te zien dat dit nu eenmaal zo is bij deze machine maar bijvoorbeeld ook bij de Elisabeth en nog andere types. Er komt duidelijk zichtbaar en meetbaar meer water mee, wat het resultaat negatief beïnvloedt. Mijn workaround is de Delonghi ernaast zetten en heb daarmee dezelfde voordelen als een dual boiler :-). Je zou echt eens moeten zien hoe mooi dat gaat met dat goedkope machientje, en hoe snel deze ook op temperatuur is. De hoeveelheid stoom is na 2 capuccino's wel wat minder, maar ook dan is het echt kwestie van seconden. De vraag blijft eigenlijk nog onbeantwoord, want waarom zou dit machientje wel 'droge stoom' kunnen leveren, en deze nieuwe veel duurdere met veel peppie instellingen niet? Opvallend is ook dat bij instelling van lagere temperatuur en nog meer water meekomt, in een bepaalde regelmaat want het verschilt steeds een beetje. Iemand gaf al aan dat dat logisch is ivm condensatie op lagere temperaturen, maar is toch nog discutabel mijnsinziens.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron