Ervaringen Aeropress (Go)

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mr Blanc
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Ervaringen Aeropress (Go)

Berichtdoor mr Blanc » do 23 mei 2024, 15:42

Hi Allemaal,

Na al een aantal jaar te genieten van espresso ben ik toch ook nieuwsgierig geworden naar filter (niet naar die meuk van kantoor, maar goede filter koffie). Nu dacht ik eerst te beginnen aan de Orea V3 mar na een bezoekje aan Spicekix gaf hij mij de tip om te starten met een Aeropress, veel makkelijker en kan eigenlijk niet mis gaan (foolproof).

Wat zijn jullie bevindingen en is dit idd een beter startpunt. En al helemaal ideaal, is er iemand met een Sculptor 078S die tips kan geven over de maalstand en anders op basis van wat moet je finetunen met de maalgraad.

Nu zag ik dat de Aeropress Go er ook is, lekker handzaam en iets kleiner. Nu is dat voor mij geen probleem, maar zijn er nog andere nadelen aan de Go ten opzichte van de normale?

Bedankt.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

fob
Berichten: 166
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Ervaringen Aeropress (Go)

Berichtdoor fob » do 23 mei 2024, 16:20

Ik gebruik de Aeropress Go naar volle tevredenheid. Hij werkt precies als de standaard Aeropress. De enige verschillen zijn de inhoud en de accessoires. De Aeropress Go kan maximaal ongeveer 200 ml water bevatten, de standaard Aeropress zo'n 50 ml meer. Hierdoor moet je wellicht een recept iets aanpassen. Verder is het roerstaafje opvouwbaar en wordt er geen trechter meegeleverd, maar wel een opbergcontainer die je kunt gebruiken als beker. Die beker vind ik handig om het ding mee te nemen of om de koffie in te zetten als de Aeropress niet past op de kop waaruit je wil drinken. Maar de standaard Aeropress is eigenlijk al zeer draagbaar, je moet er alleen nog een etui of zo bij kopen.
Ik gebruik hem thuis als ik maar één kop filterkoffie wil zetten of om de laatste paar gram boontjes op te maken als het te weinig is voor een V60. Ik gebruik hem vooral op m'n werk of onderweg op vakantie of in een hotel. Dan gebruik ik hem met de Comandante handmaler.
De Aeropress is heel gemakkelijk, maar dat is filterkoffie ook. Ik vind het vooral leuk dat er veel verschillende variabelen zijn die je kunt aanpassen en dat er dus veel verschillende recepten mogelijk zijn. Zeker als je ook het ventiel en het metalen filter hebt. De maalstand varieert ook nogal per recept. Daardoor is het wellicht juist een ingewikkelder ding dan een filter.
Maar ik zou hem zeker aanschaffen als ik jou was.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

mr Blanc
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Ervaringen Aeropress (Go)

Berichtdoor mr Blanc » do 23 mei 2024, 16:23

Thanks voor je reactie. Daar kan ik wel wat mee...gewoon aanschaffen dan maar binnenkort. Lijkt me leuk om deze nieuwe dimentie ook te gaan ontdekken.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

fob
Berichten: 166
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Ervaringen Aeropress (Go)

Berichtdoor fob » do 23 mei 2024, 18:51

Wat betreft de maalgraad zou je kunnen beginnen met deze pagina als startpunt. Maar ook daar zie je dat de variatie in maalgraad groot is en loopt van bijna espressofijn tot cafetièregrof.

Ik gebruik meerdere recepten die ik inmiddels wel uit mijn hoofd ken, maar zeker om te beginnen is een website als Aeroprecipe of een app als Aeromatic wel handig. En nog steeds probeer ik wel eens een nieuw recept. De recepten van Alan Adler, de uitvinder van de Aeropress, zelf vind ik namelijk zeker niet de beste.
Laatst gewijzigd door fob op vr 24 mei 2024, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

mr Blanc
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Ervaringen Aeropress (Go)

Berichtdoor mr Blanc » vr 24 mei 2024, 08:00

Thanks dat gaat zeker helpen. Die maalstandlijst van Sculptor ken ik idd maar is idd nogal breed ;)

Die recepten zijn een mooie start, van daaruit idd blijven proberen.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron