To tik or not to tik

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Moniek
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 10:55

To tik or not to tik

Berichtdoor Moniek » ma 19 mei 2008, 14:38

Ik las het item over of je nu echt moet tampen of niet, in Italie zie je ze (de baristi) bijna nooit tampen..

Tijdens een training had ik laatst een discussie of je nu moet tikken (dus de tik na de eerste lichte tamp en voor de tamp met de zoveel kilo, 9-20). Voorstanders riepen dat dit nodig is om de losse koffie die je na de 1e tamp met draai naar de zijkant hebt geduwd weer naar het midden te krijgen. Tegenstanders riepen channeling, channeling, channeling! Als je te hard tikt kan de koek inderdaad scheuren, maar een zacht tikje kan geen kwaad. Maar is het nodig?

Testen dus, verschil in doorloop? Niet zo op het oog. Verschil in smaak, ook al niet. Minder mooi koekje na extractie? Een beetje, niet dramatisch.

Tot tik or not to tik, that's the question..

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Sebastiaan007 » ma 19 mei 2008, 19:04

Het ligt heel erg aan de koffie en je complete afstelling van temp, druk, hoeveelheid koffie en maling.
En het is persoonlijk natuurlijk.
Channeling roepen is leuk en aardig maar als je een kopje espresso zet en de gehele hoeveelheid in het kopje is binnen 10 seconden (moet het ff laten rusten) 1 temperatuur van boven tot bodem, dan is er gewoon geen channeling geweest.

Maarrr, je blijft altijd voor en tegenstanders hebben.
Ik tamp altijd, niet heel hard, maar wel stevig, en ook 2 keer, een keer zacht met een licht tikje (als je het hard doet heeft de eerste keer al geen nut gehad) en de tweede keer wat harder.

Channeling? niet bij deze jongen! ;)
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 21:11

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Jasper » di 20 mei 2008, 12:36

Als je een goed passende tamper hebt in combinatie met een machine die goed voorwelt is tikken gewoon overbodig. Ik heb ook nooit smaakverschil kunnen ontdekken... En onze italiaanse vrienden ook niet....

Zie de perfect passende tamper, is dat nou zo'n Reg Barber? :shock:

Afbeelding
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

Gebruikersavatar
NorthSeaGlass
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 09:09

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor NorthSeaGlass » di 20 mei 2008, 14:05

Mis ik iets??? Ik zie geen stamper... :cry:

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Sebastiaan007 » di 20 mei 2008, 14:49

Mis ik iets??? Ik zie geen stamper... :cry:
Ja je mist hem ;) een alu tamper aan de rechterkant van de machine, 53MM zal ik er maar ff bij zeggen, standaard voor deze broeikop

Ps. tof petje, moeten we hier ook doen hihi
I barista, do you?

Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » di 20 mei 2008, 19:32

Ik tik meestal behoorlijk met de filterhouder op het aanrecht. Dan klinkt het maalsel mooi in en is het meteen mooi verdeeld. Daarna een stevige tamp, waarna ik losse koffie deeltjes wegblaas. Geen channeling en wel lekkere koffie.

Maar wat is er nu eigenlijk zo erg aan eventueel dat beetje maalsel aan de rand van de filter? Ja het zou gaan wervelen, maar dan nog?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Aadje » di 20 mei 2008, 20:15

Tikken op de zijkant hoeft niet perse, je maakt er waarschijnlijk meer kapot mee dan heel. Tampen ben ik wel voorstander van, om de koffie vast te zetten in de portafilter. Vooral tegen de rand aan. Maar erg hard hoeft dat niet.
Speedster | SuperJolly | et al.

roberto bergami
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 08:03
Contacteer:

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor roberto bergami » di 20 mei 2008, 23:15

Het is de kunst om je tamper er net perfect in te laten passen. Ikzelf vind de nieuwe espresso lab tampers fantastisch. Of anders toch maar een Reg Barber, die kan zo precies krijgen als je wenst.

Verder merk ik wel micro cracks door te hard te tikken. Dus rustig aan of kies die espresso lab met een rubberen kop. Ik geloof dat ook Bumper er zo eentje heeft.

Let wel op ; een veel gemaakte fout, dat je tikt terwijl je de portafilter in de lucht hebt hangen, anders komen je overtollige coffee grounds niet van de zijkant van je basket los.

Een draai volgend op je krachtigste drukpunt helpt om goed vlak te tampen. Geeft je op een of andere manier een beter gevoel van eenheid met de materialen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » wo 21 mei 2008, 02:12

Toch, sinds ik ben opgehouden om met de tamper even een zij-tikje te geven, heb ik aanmerkelijk minder last van channeling. Een paar kloppen met de filterhouder op het werkblad om het maalsel te comprimeren, vóór het tampen, heeft ook geholpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Moniek
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 10:55

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Moniek » wo 21 mei 2008, 08:58

Op een rustig feestje hadden Sander en ik alle ruimte om dit eens te testen met een naked portafilter. Het beste resusltaat? Overdoseren en verder helemaal niet tampen!
Tampen met tik gaf het minst goede resultaat, dwz ongelijke extractie. Alleen tampen zorgde voor wisselende resultaten, waarbij we duidelijk zagen hoe snel we "scheef" zaten. Boeiend :) .


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron