Hoe ontkalken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » do 26 jan 2012, 15:24

Even een aparte topic over ontkalken, voor de duidelijkheid. Hierbij de door Dutch vertaalde versie van de ECM handleiding bij hun E61 Machines:

Om sterke verkalking aan uw machine te voorkomen, raden wij u aan deze regelmatig, afhankelijk van de hardheid van uw water, te ontkalken.
Dit om dure reparaties te voorkomen.
Hierbij is het belangrijk een ontkalkingsproduckt te kiezen dat niet agressief reageert op uw machine.

1. Het apparaat voorverwarmen tot de bedrijfsdruk bereikt is.
2. Apparaat uitschakelen.
3. De ketel d.m.v. heet waterkraan leeg laten lopen, en gelijktijdig de warmtewisselaar, door de bedieningslever van de groep te bedienen, leeg laten lopen.
Hierna deze beide weer sluiten.
4. Het ontkalkingsmiddel volgens voorschrift mengen met het water en in de waterhouder gieten.
5. Apparaat inschakelen, hierdoor wordt de boiler automatisch weer gevuld met het ontkalkingsproduckt.
Aansluitend de bedieningslever van de groep zo lang bedienen tot de vloeistof uit de groep komt.
Hierdoor wordt de warmte wisselaar gevuld met het ontkalkingsproduckt.
6. Filterdrager met de blindzeef onder de broeikop draaien, en tot drie maal toe de bedieningslever tot circa 20 seconden activeren.
Hierna iedere keer, de lever helemaal naar onderen toe bedienen, hierdoor wordt het expansie ventiel ontkalkt.
7. Na deze procedure de machine een half uur laten staan, om het product in te laten werken.
8. De rest van het ontkalkingsmiddel d.m.v. bediening van de lever door de groep laten lopen.
9. Machine uitschakelen, en de boiler d.m.v. de heet waterkraan legen, ( aanbevolen is eindstuk van de heetwateruitloop te demonteren, zodat hier geen vuil achter blijft).
10. Waterhouder vullen met vers water.
11. Apparaat weer inschakelen, zodat de boiler zich weer met vers water kan vullen.
12. Water in houder bijvullen.
13. Broeikop lever ongeveer 20 seconden, tot driemaal toe bedienen, en daarna iedere keer weer helemaal naar beneden drukken om het expansieventiel te spoelen.
Aansluitend de blindzeef uit de filterdrager verwijderen.
14. Broeikop lever ongeveer 60 seconden bedienen, om de warmtewisselaar te spoelen.
15. De punten 9 tm 11 drie tot vijfmaal herhalen, om de boiler door te spoelen.

Belangrijk: Deze handleiding is alleen geschikt voor preventieve ontkalking.
Bij reeds ernstig verkalkte machines helpt het reguliere ontkalken niet.
De niet volledig opgeloste kalkdeeltjes kunnen de machine op verschillende plaatsen verstoppen, zoals manometer, kleppen enz., wat tot grote problemen voor uw machine zorgen kan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » do 26 jan 2012, 15:34

Er zijn nog wel wat aanvullingen te maken. Zo is het volgens mij nog beter om bij het vullen de overvul-sensor los te koppelen, zodat de hele boiler zich kan vullen met ontkalkvloeistof. (in een HX wordt de boiler altijd maar voor hoogstens 2/3-de gevuld). Daarbij de opschuimkraan opendraaien, zodra daar water uitkomt stoppen met vullen, de boiler is dan helemaal vol.

En hier nog wat linkjes:

http://www.home-barista.com/espresso-ma ... t3080.html

viewtopic.php?f=12&t=295&hilit=Hx+ontkalken
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor misterpieter » za 24 mar 2012, 22:11

ik lees: 'warmtewisselaar' en heetwaterkraan...

ik heb een 'enkel-boiler' zonder heetwaterkraan!...

waar is deze 'spironski' s handleiding'? ;)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

DGD
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 19:11

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor DGD » za 07 apr 2012, 00:50

Beste koffieliefhebbers,

Ik heb de Classika vandaag toevallig ontkalkt met een citroenpoedertje uit de Turkse supermarkt.
Dit zou minder aggressief zijn dan de gebruikelijke middelen om espressomachines te ontkalken.
Eerst heb ik de kalkfilter uit het reservoir verwijdert.
Of het sinds deze actie is of dat het al langer aan de hand was weet ik niet,
maar er komen metaalschilfertjes uit de heet waterkraan en uit de zetgroep. :(
Zelfs na ca. 10 liter schoon water te hebben laten doorlopen blijven er nog deeltjes uit komen.
Voor zover ik weet zit er een stalen boiler in de ECM. Ik heb daarom met een magneet gekeken of er iets wilde gebeuren in een kopje vers getapt metaalvijlsel, maar niets.
Zou het aluminium kunnen zijn en waar zou deze ellende vandaan kunnen komen?
Morgen maar eens melding van maken bij de winkel. Ik ben bang dat reparatie lang gaat duren.

Iemand nog goeie ideeën :?:

Hoe dan ook, vrolijk pasen allemaal! Ik drink voorlopig alleen filterkoffie.

Gebruikersavatar
raymondv
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 16 aug 2010, 16:34

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor raymondv » ma 09 apr 2012, 20:49

Hallo DGD,

Komt er nog steeds troep uit het apparaat?

Blijf dit nauwgezet volgen, vindt het wel vreemd dat dit gebeurt is en aan de reacties te zien zijn er niet veel anderen die hetzelfde hebben ervaren. Weet je zeker dat het metaal is? En geen kalkdeeltjes?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » ma 09 apr 2012, 23:02

Ik heb het denk ik wel eens eerder gezien bij ontkalken. Leek toen op het loslaten van chroom ofzo. Lijkt me niet zo lekker om het op te drinken, dus goed spoelen. Maar wat het echt is?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor activ » wo 11 apr 2012, 07:27

Is het echt metaal? Of zou het ook een heel fijn poeder spul kunnen zijn?
Er zit namelijk een soort poeder in het verwarmingselement, dat zou de boiler in kunnen "zweten".

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Bluecold » wo 11 apr 2012, 08:15

[quote="activ"
Er zit namelijk een soort poeder in het verwarmingselement, dat zou de boiler in kunnen "zweten".[/quote]
Poeder wat zweet? Klinkt raar.

Ik heb wel eens verhalen gelezen van E61 groepen die ook aan de binnenkant een klein laagje chroom meegekregen hebben. Dat wil nog wel eens loslaten en dan heb je wat chroomschilfers. Hoe dan ook, ik betwijfel of het veel kwaad kan. Het komt niet in je kopje terecht.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor @3aan » wo 11 apr 2012, 11:19

Is het echt metaal? Of zou het ook een heel fijn poeder spul kunnen zijn?
Er zit namelijk een soort poeder in het verwarmingselement, dat zou de boiler in kunnen "zweten".
Dat duid op een een doorgeslagen element of een element wat aan zijn eindje aan het komen was en dunne delen had en dat toen mede door het Citroenzuur kapot ging, wees blij dat het toen gebeurde, je was toch bezig met schoonmaken en je moet altijd voorbereid zijn dat er iets aan het licht kan komen, maar je kan een deel van alle ellende voorkomen door er een strak regime op na te houden wat betreft de voorbehandeling van je water, een goede ontharder is eigenlijk een eerste vereiste en niet al die Britakannetjes en Spawater etc onzin, mag natuurlijk wel "hou jezelf maar lekker voor de gek" ;)

Een goede Ontharder om het populair te noemen of een een Osmosewisselaar, doet niet alle water wat je toevoert ontharden slechts een deel van 80% en de rest zal de ontharder helemaal niet zien en er omheen geleid worden, deze 20% heb je bikkelhard nodig voor de smaak.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

DGD
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 19:11

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor DGD » wo 18 apr 2012, 21:21

Allen,

Bedankt voor jullie reacties!

Het is echt metaal wat ik zie, geen kalk of poeder. En het element zou nog niet aan zijn eind moeten zijn na anderhalf jaar.
Ik heb de vraag bij de winkel neergelegd en vervolgens contact gehad met de importeur en tevens servicepunt van ECM. Ik kreeg te horen dat er inderdaad koppen zijn die wat te ver naar binnen toe verchroomd zijn en dat dit chroom met het ontkalken met een bepaald middel los kan komen.
Indien dit bij mijn machine het geval is kan het worden opgelost door het teveel aan chroom te verwijderen en dan de machine nog eens goed door te spoelen.
Ik breng hem binnenkort langs voor 'een beurt'.

Filterkoffie smaakt me ook prima in de tussentijd.

Marco


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten