Hoe ontkalken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor paulkoffie » vr 04 mei 2012, 13:15

een goede ontharder is eigenlijk een eerste vereiste en niet al die Britakannetjes en Spawater etc onzin, mag natuurlijk wel "hou jezelf maar lekker voor de gek" ;)

Een goede Ontharder om het populair te noemen of een een Osmosewisselaar, doet niet alle water wat je toevoert ontharden slechts een deel van 80% en de rest zal de ontharder helemaal niet zien en er omheen geleid worden, deze 20% heb je bikkelhard nodig voor de smaak.
Wat is er mis met mijn ontharder dan? Ik heb een kan van Aqua Select, hetzelfde als Britta. Dacht juist dat ik goed bezig was door mijn water preventief te ontharden!

Met voor de gek houden, bedoel je dan omdat dit volgens jou niet goed werkt vwb het ontharden, of bedoel je dat het water 'te zacht' wordt en dit invloed heeft op de koffie smaak? Mijn espresso smaakt in ieder geval heerlijk!

En wat suggereer je dan voor ontharder? Ik heb namelijk geen espresso apparaat op de leiding aangesloten! Dus ik vond een kannetje met filter de beste oplossing.

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Wimula » vr 04 mei 2012, 13:30

een goede ontharder is eigenlijk een eerste vereiste en niet al die Britakannetjes en Spawater etc onzin, mag natuurlijk wel "hou jezelf maar lekker voor de gek" ;)
Adriaan schiet zijn doel wat voorbij. Ik heb zeer recent weer eens gemeten, zowel de Brita kan, alswel die fraaie filters die je in je aanvoerbak hangt.
In Lisse 8,6 bijna hard water wordt met 2 teststrookjes gemeten bijna zacht (2,5)!!!!

Ergo werken die watderontharders prima. Mutatis mutandis, quod erat demonstrandum :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor @3aan » vr 04 mei 2012, 13:57

een goede ontharder is eigenlijk een eerste vereiste en niet al die Britakannetjes en Spawater etc onzin, mag natuurlijk wel "hou jezelf maar lekker voor de gek" ;)
Adriaan schiet zijn doel wat voorbij. Ik heb zeer recent weer eens gemeten, zowel de Brita kan, alswel die fraaie filters die je in je aanvoerbak hangt.
In Lisse 8,6 bijna hard water wordt met 2 teststrookjes gemeten bijna zacht (2,5)!!!!

Ergo werken die watderontharders prima. Mutatis mutandis, quod erat demonstrandum :-)
Zachter water wil niet perse zeggen dat er geen kalk meer in het water aanwezig is, terwijl dat toch de grote boosdoener is voor de warmteboilers en soms piepkleine leidingen qua doorsnede die snel vol gaan zitten met die troep.

Trouwens heb je met een nieuwe filter in het kannetje gemeten of met eentje die er al 2 maanden inzat?

maar je kan een deel van alle ellende voorkomen door er een strak regime op na te houden wat betreft de voorbehandeling van je water, een goede ontharder is eigenlijk een eerste vereiste en niet al die Britakannetjes en Spawater etc onzin, mag natuurlijk wel "hou jezelf maar lekker voor de gek" ;)

Een goede Ontharder om het populair te noemen of een een Osmosewisselaar, doet niet alle water wat je toevoert ontharden slechts een deel van 80% en de rest zal de ontharder helemaal niet zien en er omheen geleid worden, deze 20% heb je bikkelhard nodig voor de smaak.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor paulkoffie » vr 04 mei 2012, 14:19

Zachter water wil niet perse zeggen dat er geen kalk meer in het water aanwezig is, terwijl dat toch de grote boosdoener is voor de warmteboilers en soms piepkleine leidingen qua doorsnede die snel vol gaan zitten met die troep.
Ik volg je nu niet helemaal. Wat is er nou mis met zo'n kannetje met waterfilter? Ik vervang het filter iedere maand, zoals voorgeschreven door de fabrikant.

ZachtER water bevat inderdaad nog steeds kalk (uiteraard), maar het lijkt me niet dat je moet streven naar geheel ontkalkt water (als dat überhaupt al mogelijk is).

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Midas » vr 04 mei 2012, 14:33

Ontharden onder de 3 graden duitse hardheid is slecht voor den mensch.
Te zacht water stroomt namelijk niet door koffie filters heen en zal overstromen.
Ditzelfde effect gebeurt ook in je lichaam met maagkrampen tot gevolg.(Veelvuldig gebruik)
7 graden is normaal/zacht en prima voor alle apparatuur.
Echt 0 graden is trouwens met een ontharder niet haalbaar.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » vr 04 mei 2012, 14:43

Te zacht water stroomt namelijk niet door koffie filters heen en zal overstromen.
Leg eens uit?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor SteefM » vr 04 mei 2012, 14:45

Opvallend hoe we telkens weer op dit onderwerp terugkomen. Misterpieter heeft laatst hierover ook al een en ander gezegd, maar de controverse is nog niet opgelost.

In dit artikel wordt een uitgebreid verhaal gehouden over water en hardheid. Zijn conclusie over Brita:
All in all, neither the Brita or the hose end unit will produce boiler safe water either alone or in combination unless your tap water is already fairly soft
Voor ons is denk ik dat laatste relevant: ons tapwater in Nederland is, naar Amerikaanse maatstaven, zacht. Hijzelf heeft het erover dat zijn water 150mg/l hardheid heeft en 100 mg/l alkaliniteit. Volgens Wikipedia komt een waterhardheid van 8dH overeen met ongeveer 40 mg/l zouten.

Dus tenzij ik ergens een redeneerfout maak, voldoet Brita prima in Nederland.

Over de doorstroom van demi-water door koffie weet ik niets, maar ik kan wel bevestigen dat demi-water érg ongezond is. De osmotische waarde van demi-water is vanzelfsprekend vrijwel 0. Als cellen in contact komen met demi-water zullen ze door osmose vrijwel al het water opnemen; teveel leidt tot het breken van celmembranen (de cel 'explodeert', zo je wilt).

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Spironski » vr 04 mei 2012, 14:57

Oei, horrorverhalen! ;) Ikzelf kan alleen maar constateren dat die filtertjes aan het begin van de waterslang bij mij wel afdoende werken. Groningen heeft dH 10, redelijk normaal.

Linkje naar Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor Midas » vr 04 mei 2012, 15:04


Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Hoe ontkalken

Berichtdoor paulkoffie » vr 04 mei 2012, 15:09

Concluderend blijf ik dus gewoon gebruik maken van mijn Aqua Select waterkan.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron