Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Spironski » za 31 mar 2012, 16:40

Er zijn daarom mensen die zelf hun boontjes branden ;) .

Wat je ook kan doen is eens per maand bestellen (Fascino of Fleur de Cafe b.v. slechts €4 verzendkosten), en dan een deel invriezen, dat gaat goed.

Kijk hier maar eens voor adresjes: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =23&t=1625
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Cobus » za 31 mar 2012, 16:52

Das sterk, ik zat net op de site van fleurdecafe!
proefpakket van 4x 1Kg voor 52,50 inc verzendkosten!
Nooit ouder dan 2 weken claimt men.
Invriezen kan dus wel?
Laatst gewijzigd door Cobus op za 31 mar 2012, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Spironski » za 31 mar 2012, 19:09

Invriezen lijkt geen probleem te zijn. Bij ontdooien enige zorg hebben voor condensatie op de boontjes.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Erik82 » ma 02 apr 2012, 07:46

Enige nadeel met invriezen van grote hoeveelheden is dat je na ontdooien niet meer in kan vriezen. Je zult de kilozakken dus in kleinere porties moeten verdelen. Na ontdooien gaan de bonen ook harder achteruit dus probeer porties voor 3-4 dagen te maken en deze allemaal apart in te vriezen.

Ik gebruik hiervoor zelf de tightvacs en coffevacs van Fascino. Heb een aantal van de kleinste tightvacs. Hiermee heb je ook veel minder kan op condens op de bonen. Gewoon een dag van tevoren uit de vriezer halen en vooral niet openen totdat ze helemaal zijn ontdooit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Cobus » ma 02 apr 2012, 12:19

Ok. Ik heb het proefpakket van Fleur de Café à 4x1kg besteld samen met een kennis.
Ieder dus 4x1 pond.
Moet te doen zijn, een pond in de week gaat er hier wel doorheen tegenwoordig dus als ik 2 pond invries en de andere 2 meteen gebruik heb ik voorlopig even verse bonen.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Berichtdoor Cobus » zo 15 apr 2012, 08:44

Vraagje,
Van het weekend heb ik een paar mooie dubbelwandige espressoglaasjes gekocht.
Als ik nu mijn (grootste 9gr.) 1ps filter gebruik en ik laat de pomp 25 sec lopen dan is dat glaasje bijna vol.
Die hoeveelheid heb ik met water nagewogen en dan kom ik op zo'n 80 gram.
80 gram is gelijk aan 80ml en dat is dus bijna 3x zoveel als de gewenste 30ml.
Nu ga ik er even vanuit dat het soortelijke gewicht van koffie ongeveer gelijk is aan die van water.
Moet ik nu met mijn maalgraad zoveel fijner dat ik in 25sec rond de 30ml uitkom?
Volgens mij is de koffie dan niet meer te zuipen zo zuur dat ie dan wordt.
De espresso smaakt zoals het nu is prima overigens al ben ik niet zo kapot van de 2e soort bonen van Fleur die ik nu in de molen heb, de A.O.C.

Reken ik nu ergens verkeerd of moet ik op de een of andere manier toch minder koffie uit een maling zien te krijgen?

-edit-
De maling toch wat fijner gezet en nu ziet het er zo uit.
Afbeelding

Zo groot is dat kopje,
Afbeelding
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Berichtdoor Spironski » zo 15 apr 2012, 12:13

Nee, espresso is toch lichter dan water, maar het is moeilijk te zeggen hoeveel. Komt ook door al die CO2 bubbels die langzaam wegtrekken, waardoor volume afneemt. Beter is daarom om de hoeveelheid espresso te wegen. Met 9 gram maalsel zou je dan op iets van 18 gram espresso moeten uitkomen (zetratio 50%).

Zo op het zicht denk ik dat je nog wat fijner zou kunnen malen. De hoeveelheid in dat kopje zet ikzelf met een 16 grams filter. Vandaar ook de raad om die moeilijker 1-kopsfilters voorlopig maar te laten liggen, zo'n dubbel shot is toch al niet zo veel.
Ook denk ik niet dat je bang hoeft te zijn voor zure koffie als je wat meer richting ristretto gaat. Kijk HIER maar eens.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Berichtdoor Cobus » zo 15 apr 2012, 12:45

Maar dan nog iets.
Met dezelfde maalgraad vliegt de druk tijdens het zetten met het enkele filter naar de 11 bar en met het dubbele filter maar net rond de 4 bar?
En als ik nog fijner maal dan wordt mijn espresso steeds zuurder volgens mij.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Berichtdoor Spironski » zo 15 apr 2012, 17:48

Ja, verschillende filters en hoeveelheden vragen om verschillende maalinstellingen. Het gaat allemaal om balans.

En in de link die ik postte kan je lezen: "If the coffee is too bright, with lemon, fruit, apple, wine and other acidic flavors, keep the dose the same, make the grind finer, to lower the flow rate. Make a slower flowing, more ristretto shot. This will reduce the acidity relative to the bitterness."
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

Re: Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Berichtdoor misterpieter » zo 15 apr 2012, 23:50

Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron