temperatuurmetingen aan machines

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor Spironski » wo 05 dec 2012, 17:24

Ik heb onderhand ook van die koelpasta tussen de ring de broeikop aangebracht en dat scheelt flink, de koelring wordt nu een stuk heter. Eerst kon ik die zo'n 3 seconden vasthouden voordat het te heet werd, nu nog maar 1 seconde.

Ik kreeg mijn koffie toch steeds maar niet zachter uit de machine (maar als gezegd kon dat ook te maken hebben met de boontjes) en vermoedde een niet optimale warmtegeleiding tussen broeikop en ring.
Toen ik de pasta aanbracht viel me op hoeveel ik er tussen kon proppen en bovendien dat de ring slechts op 3 plekken strak tegen de broeikop aanzat. Ik denk dus dat die laatste niet volledig egaal rond is.

Hoe dan ook: de ring koelt nu beter, maar de Mokha Matari is ook net op, dus ik heb geen vergelijk :evil: .
De cappuccino die ik net maakte smaakte echter heerlijk en zeker niet zurig, als in: te koel gezet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor R1200C » za 28 nov 2015, 09:34

Heren, is het mogelijk om de foto's ergens anders te bekijken? Ik heb het draadje met plezier zitten lezen maar een groot aantal foto's lijkt niet meer beschikbaar te zijn.

Naast koffie is buiten-koken (met BBQ's, klei ovens etc.) een grote hobby van me en voor de BBQ projecten die langer dan een half uur duren heb ik een Heatermeter gebouwd die op vier punten de temperatuur kan meten en op basis daarvan actie kan ondernemen (in het geval van de BBQ het "vuur" hoger of lager zetten door meer of minder lucht in te blazen of het water van een sous-vide op een exacte temperatuur houden). Ik heb al gevonden dat ik er een paar merken thermokoppels in kan prikken als vervanging van de probes die normaal in het vlees gaan maar ik zou graag wat foto's zien van de plekken waar jullie de thermokoppels hebben aangesloten.

Wie weet kan ik hier nog wat nuttigs bijdragen dan alleen maar vragen stellen :D
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15168
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor fransg » za 28 nov 2015, 09:54

Als je vertelt aan welke machine je een thermokoppel wilt maken, kan ik kijken of ik daar plaatjes van heb. Heeft weinig zin als ik de plaatjes van de La Pavoni weer opduikel als jij aan een heel andere machine wil sleutelen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor @3aan » za 28 nov 2015, 10:23

In de Sous Vide zit een doorstroomelement en die zijn uitstekend geregeld, ik zou niet weten wat je daar nou met je metertje nog meer wilde doen, je kan ook teveel willen (m)weten je product temperatuur is toch bijna niet te meten of je moet een draadloos koppel mee in kunnen sealen oid.

Die garingen die we er mee gedaan hebben is gewoon de daarvoor geldende standaarden gebruikt, toppie! Wij eten alleen geen grote hoeveelheden vlees of andere dingen, we gebruiken hem dus niet altijd
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor R1200C » za 28 nov 2015, 12:27

Het gaat inderdaad om een La Pavoni Professinal. Dus als je die plaatjes op kunt duikelen zou ik erg geholpen zijn.

@3aan: bij mij is sous-vide een kookplaatje met een pannetje water. Dus is het wel van belang om te kunnen meten :D
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15168
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor fransg » za 28 nov 2015, 12:35

Het gaat inderdaad om een La Pavoni Professinal.
Oké!

Zie o.a. http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... probe.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor R1200C » za 28 nov 2015, 12:49

Gaaf! Dat betekent weer een paar uurtjes hobby werk :lol:

Leuk om te zien dat je ook de bedrading wat hebt aangepast om meer controle te krijgen over de temperatuur. Voorlopig ga ik nog maar niet zo ver, de machine is net nieuw dus mocht er iets mis mee blijken te zijn wil ik mijn garantie niet al te veel in gevaar brengen.

Maar wie weet, als ik tzt een 2e op de kop tik.....
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15168
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor fransg » za 28 nov 2015, 12:52

Als je die ring van Tije om de zetgroep heen hebt, en je hebt de pressostaat goed afgesteld, dan heb je ook eigenlijk geen extra grappen nodig. Ik heb die hele PID etc gebouwd uit pure zin om te kijken hoever je kunt gaan met zoiets ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor R1200C » za 28 nov 2015, 13:07

Jij hebt de PID nog moeten bouwen, ik heb er al een liggen. Dus voor mij is het alleen nog een paar thermokoppels regelen en dan ben ik al klaar. Leuke bijkomstigheid is dat mijn Heatermeter aan het internet gekoppeld kan worden dus kan ik de resultaten "live" delen. Zelf kijken hoe het met de koffie staat terwijl ik boodschappen aan het doen ben is natuurlijk van wat minder nut dan kijken hoe lang het nog duurt voor het vlees klaar is. Maar ja, als het puur om nuttig ging.... :lol:
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15168
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: temperatuurmetingen aan machines

Berichtdoor fransg » za 28 nov 2015, 13:09

Leuk, laat maar zien hoe e.e.a. gaat!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron