Latte art fotos

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Spironski » zo 19 apr 2009, 23:32

Tussen al die mooie en minder geslaagde creaties vraag ik me toch iedere keer weer af: waarom heet zo'n ding in 's hemelsnaam een rosetta??? Ik zie zelden iets wat op een roos lijkt! Boompjes, tulpen klimop, spoken: ik zie het allemaal. Maar géén rozen?!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Latte art fotos

Berichtdoor swimmer » ma 20 apr 2009, 01:37

Nou - aan jou dus de eer om eens een keer een echte rosetta te laten zien ;-)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
rwielinga
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:57
Locatie: Amersfoort

Re: Latte art fotos

Berichtdoor rwielinga » ma 20 apr 2009, 19:43

Fjiew, deze wilde ik toch wel ff laten zien...en?

Afbeelding
Netjes! Hmm, buitenkoffie, my favorite!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Spironski » ma 20 apr 2009, 20:25

Nou - aan jou dus de eer om eens een keer een echte rosetta te laten zien ;-)
Oké, niet van mijzelf (maar van de Friese Vlag site), bij een rosetta denk ik aan zoiets:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Espressotopia

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Espressotopia » ma 20 apr 2009, 22:53

Dit geen rosetta hoor, maar een figuur die je door etching krijgt. Een rosetta is - naast het appeltje en het hartje - één van de basisvormen van latte art.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Spironski » di 21 apr 2009, 00:22

Dit geen rosetta hoor, maar een figuur die je door etching krijgt. Een rosetta is - naast het appeltje en het hartje - één van de basisvormen van latte art.
Ehh, ja dat weet ik. En daar ging mijn punt ook over. Een rozet is al eeuwenlang een "basisfiguur" op een heleboel gebieden, zie hier. Dus daarom bevreemdt het mij steeds om die figuren die je in Latta Art ziet, rosetta's genoemd te zien worden, terwijl het duidelijk helemaal geen rosetta's zijn!
Van de figuren die gemaakt worden in Latte Art (auw, het doet pijn om het hier als beeldend kunstenaar over "art" te hebben! :twisted: ), vind ik dat wat ik liet zien het enige wat een rosetta genoemd zou mogen worden, vandaar mijn voorbeeld.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Espressotopia

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Espressotopia » di 21 apr 2009, 10:23

Sorry dat ik daarin je punt miste, het zal het tijdstip geweest zijn. Ik ken de oorsprong van de naamgeving ook niet. Wellicht wel interessant om die oorsprong te achterhalen. Wie is een rosetta voor het eerst een rosetta gaan noemen?

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Bluecold » di 21 apr 2009, 11:34

Misschien werd de eerste rosetta gemaakt in El Rashid, Egypte. En dat het daarom zo heet.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Latte art fotos

Berichtdoor Spironski » di 21 apr 2009, 11:41

Ha ha, je bedoelt: "Het Melkfiguur van Rosetta" ? Hmm, wat zou daaruit te lezen zijn... :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
ruben89
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 16:52

Re: Latte art fotos

Berichtdoor ruben89 » wo 22 apr 2009, 00:27

Deze is helaas niet van mijzelf,maar ik vind deze een van de mooiste die ik heb gezien!

Afbeelding
Ala di Vittoria Junior/Eureka Mignon/ECM flat tamper/Naker portafilter
Aan het restaureren: Rancilio Z9 met koperen body


Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron