Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor beekschooten » wo 30 jan 2013, 22:44

Toen ik een vriend probeerde uit te leggen hoe hij met zijn maler de smaak van zijn koffie kon sturen kwam ik op het idee om het uit te beelden als van het espresso kompas. Zie bijgaande afbeelding. Ben er nog niet helemaal tevreden over omdat de sturing van de doorloop nog niet helemaal goed mee uit de verf komt. Ik vind het nog steeds wat te complex overkomen terwijl het in essentie simpel is. Ik houd me aanbevolen voor verdere versimpelingen van het plaatje. Tot aan dat moment: Doe er je voordeel mee!
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor pichichi » wo 30 jan 2013, 23:27

Ik houd me aanbevolen voor verdere versimpelingen van het plaatje.
Ik denk dat dát er juist niet inzit.. Zo simpel als je het wilt maken is het in de praktijk geenszins.

Over je kompas zoals het er nu uitziet: naar mijn idee moeten de vier termen rondom een kwartslag met de klok meedraaien (binnenteksten dus niet). Beter nog om op NO, ZO, ZW en NW ook nog iets toe te voegen.

Hoe dan ook: leuk initiatief!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor Spironski » do 31 jan 2013, 04:19

Zo'n diagram kan inderdaad wel handig zijn omdat je het in 1 blik kan overzien. Leuk dat je het doet. Maar ik weet niet of ik de termen zo goed kan plaatsen. Scherper? of bedoel je daar zwaarder mee? En tegenover zuur zou ik niet meteen bitter zetten, maar misschien zoeter?

Mogelijk is een kruis te simpel, en moet je er een ster van maken met 6 poten?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor eleonardo » do 31 jan 2013, 04:55

Leuk initiatief, en handig voor beginners.
Ik begrijp dit schema trouwens niet helemaal.
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor beekschooten » do 31 jan 2013, 08:07

Dank voor de eerste terugkoppeling. Ten aanzien van de suggesties voor 6 of 8 assen: Heb ik ook mee zitten te stoeien maar kwam ik niet goed uit. Eigenlijk heb je hiervoor drie dimensies nodig: Maling, dosering en doorlooptijd. Drie dimensies op een plat plaatje levert meestal problemen op. Wellicht is de conclusie ook wel dat je dit niet in een tweedimensionaal plaatje kunt weergeven zonder nuances te gaan missen. (Zo ontbreekt in het plaatje bijvoorbeeld het feit dat een lungo zurig verwaterd als je bij een govere maling toch de volle doorlooptijd aanhoudt :x ) Daarmee wordt het vooral een versimpelde weergave voor de beginner.

Naar aanleiding van de eerste opmerkingen realiseer ik me wel dat de gekozen woorden vooral de negatieve kant van de uitersten aangeven. Bijvoorbeeld: Wordt je te puriteins met een superfijne maling, dan zal je koffie te bitter gaan smaken. Waar de positieve kant is dat je met een fijnere maling juist meer smaakkarakteristieken uitkrijgt. Dus misschien 'Vol en rijk' als kompasrichting. Misschien moet er een rode rand omheen die aangeeft wat de problemen zijn als je de uitersten opzoekt.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor bobbee » do 31 jan 2013, 08:09

Deze staat op hb.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

jan kees
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 22:15

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor jan kees » za 02 feb 2013, 17:42

interessant en leuk initiatief!
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Smaak sturen met je maler: De Espresso kompas

Berichtdoor fransg » zo 24 jan 2016, 22:53

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron