Handleiding voor beginners

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Bert K » wo 19 mei 2010, 22:20

Nou ja, het is een onderwerp waar steeds meer liefhebbers voor komen, dus je kan ook steeds meer boeken verwachten. Het ultieme boek over koffie zal echt nog niet geschreven zijn.
Je kan net zo goed stellen dat er geen koffiebranders meer nodig zijn omdat er al een hoop zijn.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Nauti » do 20 mei 2010, 08:25

Dat is natuurlijk appels en peren !

Er is zoveel info beschikbaar op sites als b.v. Home-barista.com en coffeegeek.com, daarnaast zijn er een aantal goede boeken geschreven over dit onderwerp. Mijn vraag wat dit boek toevoegt vind ik dan ook niet meer dan een normale vraag alvorens ik geld hiervoor neerleg.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

hopjesvla
Berichten: 34
Lid geworden op: di 17 nov 2009, 11:42

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor hopjesvla » do 20 mei 2010, 08:50

Dan is maar een manier om achter te komen: inkijken. is het boek geschikt voor jou:koop het dan, zo niet laat het liggen.
Heb het zelf trouwens wel besteld, was nog op zoek naar een boek, hetgeen wat ik er van heb gezien zag er wel leuk uit. Ben benieuwd.
Rancilio Silvia | Eureka Mignon Specialita

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Nauti » do 20 mei 2010, 09:29

Als het bij de boekhandel ligt dan zal ik zeker een kijkje nemen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

sschat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 18:32

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor sschat » vr 21 mei 2010, 00:11

de reden waarom ik dit hier heb neer gezet is eigenlijk puur om de titel van deze topic.

Handleiding voor BEGINNERS...


@nauti Ik heb het vermoeden dat je al menig koffieboek hebt en al vele sites hebt afgezocht naar nog meer informatie. helemaal goed. En hierdoor lijkt me dat jij niet helemaal de doelgroep bent.

Nogmaals, dit boek is voor beginners en geïnteresseerden in koffie. Die niet gelijk de nerd-sites af zoeken. Maar gewoon een mooie simpele handleiding willen voor hun nieuwe espresso machine en wellicht wat melktechnieken willen opdoen. Daarnaast een spectrum aan verschillende benaderingen binnen de wereld van koffie, als achtergrond info.

toet54
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 10:05

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor toet54 » vr 21 mei 2010, 08:31

Sander, laat je niet gek maken. Ik heb het boek gezien op de beurs en het is fantastisch mooi. Het kan onwetenden op koffiegebied een totaal nieuw inzicht geven. Misschien niet direct gericht op de forumleden van koffiepraat, zeker geschikt als cadeau of koffietafelboek. Mag je er maar veel slijten!

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Nauti » vr 21 mei 2010, 09:59

Sander, ik probeerde je niet gek te maken hoor, probeerde gewoon te bepalen wat ik van het boek kan verwachten. Als ik het goed begrijp is het een boek wat vergelijkbaar is met de Professional Barista, maar dan nog wat simpeler en in het Nederlands, lijkt me inderdaad dat dit nog wel een gaatje opvult in de markt. Succes ermee.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

tikra
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 14:56

30ml/ bittere smaak/ hoeveelheid koffie en LaCimbali junior

Berichtdoor tikra » di 24 aug 2010, 16:47

Koffievrienden,

ik heb gelezen dat er 30 ml water voor een espresso door de machine gaat - nu heb ik "alleen" maar een aan-uitschakelaar - dus gewoon een espresso kopje nemen en een streep zetten?! Ik merk ook dat als de koffie te fijn is gemalen de smaak bitter wordt (klopt dit) - of heb ik hem te lang laten lopen?
Kan mij iemand helpen hoe ik de heoveelheid bij een CIMBALI junior koffiemolen kan instellen op de juiste hoeveelheid?
Ik ben echter positief stom verbaasd dat koffie ook een nasmaak kent - de smak van koffie blijft langer in de mond - net als bij wijn - wow wat een belevenis is dat - nu weet ik pas wat ik de jaren altijd heb gemist .......

bedankt voor dit uitstekende forum en de geduld ........

mvg
Helge

Gebruikersavatar
Hoenen
Berichten: 298
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 18:09

Re: 30ml/ bittere smaak/ hoeveelheid koffie en LaCimbali junior

Berichtdoor Hoenen » di 24 aug 2010, 17:31

Koffievrienden,

ik heb gelezen dat er 30 ml water voor een espresso door de machine gaat - nu heb ik "alleen" maar een aan-uitschakelaar - dus gewoon een espresso kopje nemen en een streep zetten?! Ik merk ook dat als de koffie te fijn is gemalen de smaak bitter wordt (klopt dit) - of heb ik hem te lang laten lopen?
Kan mij iemand helpen hoe ik de heoveelheid bij een CIMBALI junior koffiemolen kan instellen op de juiste hoeveelheid?
Je moet de koffie zo fijn malen dat 15gr (of iets eromheen) in zo'n 20-30sec, zo'n 60ml (met de dubbele-filter, dus 2x 30ml) espresso maakt. het beste gaat dit natuurlijk met verse bonen en het liefst niets uit de supermarkt (en in mijn opinie ook niets van kaldi/S&L). Hoe ouder de boon, hoe sneller het water door de maling heen gaat.

Een goede espresso van 30ml kan alle kanten op: mild, soepel, licht zuur, licht bitter, en het liefst dit allemaal :P

Ik ben echter positief stom verbaasd dat koffie ook een nasmaak kent - de smak van koffie blijft langer in de mond - net als bij wijn - wow wat een belevenis is dat - nu weet ik pas wat ik de jaren altijd heb gemist .......
Een goede espresso proef je 15minuten erna nog in de mond (vind ik dan), of ruik je droge kopje eens na 10 minuten, heerlijk :)

Koen
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 18:48

Re: Handleiding voor beginners

Berichtdoor Koen » ma 14 mar 2011, 19:16

Erg fijn zo'n handleiding. Ontzettend leerzaam voor een beginner als ik. Misschien heb je tips voor mij.

Zoals ik al zei ben ik echt een beginner. Ik heb onlangs besloten toch maar eens te investeren in een espressoapparaat. Ik heb / had mijn zinnen gezet op de Francis Francis X2. Dit mede omdat het uiterlijk volledig bij mijn interieur past. Het zou fijn zijn als het er een beetje uitZiet op mijn aanrecht. Heb je misschien suggesties wat betreft apparaat?
Ik koop liever tweedehands gezien mijn financiën.

Ik hoop van je te horen,

Groet,

Koen


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron