Espresso niet boven de 8 Bar

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
peter157
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 21:34

Espresso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor peter157 » za 26 apr 2014, 19:07

Beste koffie liefhebbers,

Ik krijg mijn espresso's naar mijn beleving best goed voor elkaar nu, echter krijg ik de zetdruk niet hoger dan 8 bar. Als ik een espresso zet, of eigenlijk altijd een dubbele,gebruik ik 16 gram maling (Equito Brandmeesters) gemalen met mijn Quamar m80e. Machine is een Bezerra Mitica (E61)
De doorlooptijd is nu 25-30 seconden voor 2x 28gr espresso.Ik kan de maling natuurlijk wel aanpassen (fijner) en zo kom ik wel op de 9 bar, alleen heb ik dan een veel te lange doorlooptijd van meer dan 40 seconden om een espresso te zetten. Ik kan de dosering niet echt meer verhogen want het filterbakje is tot de rand gevuld met 16 gram afgestreken.
Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan veranderen? Of gaat er niets fout en hoef ik mij niet zo druk te maken over de 8 of 9 bar?

Groeten,

Peter
Laatst gewijzigd door peter157 op za 26 apr 2014, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor fransg » za 26 apr 2014, 19:17

Ik zou me er geen zorgen over maken, tenminste als het verrukkelijk smaakt.

Met 16 g gemalen koffie zet ik in ongeveer 25 seconden 20g -- 25g espresso. Als ik er twee wil, zet ik er twee achter elkaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor SteefM » za 26 apr 2014, 19:28

De invloed van 1 bar verschil in zetdruk is niet bepaald groot te noemen, zal niet zo veel voorstellen. Dus voor de smaak zal je het niet hoeven doen.

Maar daarnaast is zoiets afstellen misschien wel een goede manier om je machine iets beter te leren kennen. Gebruik eens de zoekfunctie met de zoekterm: "OPV afstellen"; dat is wat je moet doen om de zetdruk te verhogen of te verlagen. Je komt dan onder andere terecht op dit topic: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=5222 .

peter157
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 21:34

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor peter157 » za 26 apr 2014, 19:40

Ik zou me er geen zorgen over maken, tenminste als het verrukkelijk smaakt.

Met 16 g gemalen koffie zet ik in ongeveer 25 seconden 20g -- 25g espresso. Als ik er twee wil, zet ik er twee achter elkaar.
Frans, dus jij zet met 16 gram koffie 20-25 gram espresso. Bedoel je dan twee espresso's van 20-25gram, dus uiteindelijk 40 tot 50 gram espresso totaal?

De koffie smaakt inderdaad goed,ook met een fijnere maling. Ik ben niet zo'n espresso drinker en maak eigenlijk meestal americano's of cappuccino's van de espresso's.Het is voor mij wat moeilijker te beoordelen welke van de twee de beste smaakt, vind ik (iets grover of fijnere maling).

peter157
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 21:34

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor peter157 » za 26 apr 2014, 19:50

De invloed van 1 bar verschil in zetdruk is niet bepaald groot te noemen, zal niet zo veel voorstellen. Dus voor de smaak zal je het niet hoeven doen.

Maar daarnaast is zoiets afstellen misschien wel een goede manier om je machine iets beter te leren kennen. Gebruik eens de zoekfunctie met de zoekterm: "OPV afstellen"; dat is wat je moet doen om de zetdruk te verhogen of te verlagen. Je komt dan onder andere terecht op dit topic: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=5222 .
Steef, ok dus dan heb ik de cijfertjes misschien iets te letterlijk genomen. Ik heb mijn machine inderdaad al afgesteld op 9-10 bar. De Bezerra stond standaard op 12 bar ingesteld. Ik moet zeggen dat ik sinds de afstelling een veel mooiere stabielere uitloop heb. :D
Kan het overigens ook met de branding van de bonen te maken hebben dat ik qua zetdruk wat lager uitkom? Ik heb namelijk het idee dat ik bij deze partij boontjes veel meer moeite heb om een hogere zetdruk te verkrijgen dan anders. Ik gebruik altijd de Equito boontjes van Brandmeesters.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor SteefM » za 26 apr 2014, 20:09

Steef, ok dus dan heb ik de cijfertjes misschien iets te letterlijk genomen. Ik heb mijn machine inderdaad al afgesteld op 9-10 bar. De Bezerra stond standaard op 12 bar ingesteld. Ik moet zeggen dat ik sinds de afstelling een veel mooiere stabielere uitloop heb. :D
Ja dat zou wel kunnen, 12bar wordt ook wel erg hoog. Maar het verschil tussen 8 en 9... ik weet 't niet. Veel 'simpele' hefboommachines halen geloof ik een druk van 'slechts' 6 bar, maar dat hoeft geen slechte invloed op de smaak te hebben.
Kan het overigens ook met de branding van de bonen te maken hebben dat ik qua zetdruk wat lager uitkom? Ik heb namelijk het idee dat ik bij deze partij boontjes veel meer moeite heb om een hogere zetdruk te verkrijgen dan anders. Ik gebruik altijd de Equito boontjes van Brandmeesters.
Elke boon heeft z'n eigen maalgraad nodig. Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat je de ene boon wat fijner moet malen om de juiste doorloop te krijgen dan de andere boon. Ook de druk zal daarin iets variëren. Maar nogmaals, staar je niet blind op de cijfertjes: zo lang je binnen de 'normale' range zit, zit dat wel in orde. Het loont veel meer om op de smaak te letten.

gruiter
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:40

Re: Espresso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor gruiter » za 26 apr 2014, 20:21

Vraagje: waarom is 12 bar wel erg hoog?

In de handleiding die ik van mijn dealer die ook service geeft (dus geen vage webshop) heb gekregen staat letterlijk. Bij een goede dosering en juiste maling zal de pompdrukmeter tussen de 11,5 en 12,5 bar aangeven als er koffie gezet wordt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor fransg » za 26 apr 2014, 20:33

Frans, dus jij zet met 16 gram koffie 20-25 gram espresso.
Klopt, of met 20g in het 20g bakje zet ik 20-30g espresso. De ene boon vind ik lekkerder met 20 op 20, de andere wordt net wat "opener" en interessanter met 30g espresso uit die 20g bonen. Als het zoutig smaakt, is het meestal tijd om een wat langere extractie te proberen, of er een beetje gestoomde melk over te gooien.

Ik maak nooit twee espresso's tegelijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

peter157
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 21:34

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor peter157 » za 26 apr 2014, 20:42

Frans, dus jij zet met 16 gram koffie 20-25 gram espresso.
Klopt, of met 20g in het 20g bakje zet ik 20-30g espresso. De ene boon vind ik lekkerder met 20 op 20, de andere wordt net wat "opener" en interessanter met 30g espresso uit die 20g bonen. Als het zoutig smaakt, is het meestal tijd om een wat langere extractie te proberen, of er een beetje gestoomde melk over te gooien.

Ik maak nooit twee espresso's tegelijk.
Ok maar dan zit jij dus duidelijk ver onder de "richtlijnen" toch? Ik heb namelijk met 18 gram(sorry ik zei eerder 16 maar was 18 dus) 56 gram espresso. Of snap ik het nu helemaal niet meer? :shock: ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

Berichtdoor fransg » za 26 apr 2014, 20:56

Ok maar dan zit jij dus duidelijk ver onder de "richtlijnen" toch?
Ja, en ik loop nog steeds vrij rond ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

cron