Het optimaliseren van espresso.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Erik82 » ma 01 feb 2016, 07:38

Hulde aan Adriaan die denkt alles te weten. Ik zeg niet dat ik alles weet maar Adriaan doet het overkomen alsof die alles lijkt te weten en dan met een dergelijk onzinnig advies komt.

Wat Adriaan van de toren blaast staat compleet niet in lijn met de consensus die er in de koffiewereld heerst. Het is zonde om je vers gebrande dure bonen 2 weken te laten liggen. En het is ook algemeen bekend dat goedkopere bonen van minder kwaliteit niet de resultaten geven van goede duurdere bonen. Zo zal een Dacia nooit een Rolls Royce worden en een Bose speakerset nooit gelijk aan zijn aan Bowers en Wilkins. Niks vreemds aan maar wel aan het trekken van een foutieve conclusie op basis van klaarblijkelijk beperkte kennis en ervaring op dit gebied. Anders zou de hele professionele koffiewereld het mis hebben en heeft Adriaan ineens het goude ei uitgevonden wat me zeer onlogisch lijkt.

Doel van dit forum is om juiste informatie te verstrekken en foutieve informatie te corrigeren. Dat doe ik hier, niet meer en niet minder.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor @3aan » ma 01 feb 2016, 17:41

Hulde aan Erik de betweter, je mag van mij best het laatste woord, jouw "wijsheid" is immers niks anders, dan als anderen napraten van hetgeen je hier en daar bijeen graast op het www, ik ga hier voor de rest geen moeite in stoppen, je zoekt het maar uit met 90+ koffies.
Laatst gewijzigd door @3aan op ma 01 feb 2016, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Erik82 » ma 01 feb 2016, 19:14

Het zou je meer sieren als je eens je ongelijk toe zou geven in plaats van je nietszeggende antwoord te herhalen. Iets constructiefs posten zou ook al beter zijn dan je huidige antwoord.

De punten die ik heb aangehaald zijn algemeen bekend en aanvaard in de professionele koffiewereld. Dit heeft niks te maken met het beter weten maar meer met beter op de hoogte zijn van de feiten. Dan kun je mij wel de alwetende noemen maar dat zegt in dit geval meer over jezelf dan over mij.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

piponld
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 20:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor piponld » ma 01 feb 2016, 19:24

Ik stel een onpartijdige espresso wedstrijd voor. beide partijen zetten een kopje naar volgens hun de beste methode maar wel met dezelfde boon.
verschil moet toch te proeven zijn ?

:D
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor @3aan » ma 01 feb 2016, 19:30

Ik stel een onpartijdige espresso wedstrijd voor.
Beide partijen zetten een kopje naar volgens hun de beste methode maar wel met dezelfde boon. < daar ga je helaas mank!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

piponld
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 20:29
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor piponld » ma 01 feb 2016, 21:50

Ik geloof je direct (van dat mank gaan) als noob weet ik er niets noppes nada van. Het was mijn bedoeling om aan dit draadje een beetje humoristische slinger te geven zodat we als volwassen mensen weer gezellig aan de koffie/espresso kunnen :D
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Spironski » di 02 feb 2016, 00:08

Ja, ik had ook al een voorzet gegeven. Als piponld's suggestie niet wordt opgevolgd gooi ik hier een slotje op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Powerreserve » ma 01 jul 2019, 16:34

Ook ik ben een rookie in de wereld vd betere koffie en worstel elke keer weer als ik van boon verander. Ik heb nu een lichtere boon die vers vd pers komt en het lijkt erop alsof ik alles weer opnieuw moet inregelen. Ik hou ongeveer 17gr aan (voor 2 espresso's) en ben de maalgraad iets fijner aan het instellen. De espresso is wat zuur en de doorlooptijd heb ik maar even losgelaten. Ik richt nu op een mooi shot met genoeg crema.

Een paar vragen:
1. Ik meet de doorlooptijd en hield 25 sec vanaf de start > maar ik zie anderen pas 25 sec meten als pas de eerste druppels doorkomen?
2. Hoe belangrijk is die 25-30 sec?
3. Hoe krijg ik de zuurgraad omlaag? (nog fijner malen/minder doseren?)

P.s.: ik gebruik nu de Vintage Espresso Melange vh Hoofdkwartier
Life is too short for mediocre coffee

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Pti » ma 01 jul 2019, 17:22

Temp iets omhoog en gewoon wat langere brew ratios hanteren, vintage espresso zit slechts enkele graden onder 2e krak temperatuur met 22% DTR da's niet echt licht ;)

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Powerreserve » ma 01 jul 2019, 20:08

Check: dus van 92 naar 93 graden (?) en iets langer laten doorlo-en? Dosering op 17gr laten?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten

cron