Gebruik Naked portafilter

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
@presso
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:15

Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor @presso » zo 31 jul 2016, 11:18

Hallo allemaal,

Bij mijn Bezzera Guilia heb ik een Naked portafilter, nu heb ik een vraag hoe en met welk filterbakje deze gebruikt.

Ik zie allemaal plaatjes dat er mooie koffie in het midden uitloopt, bij mij ook wel alleen uit sommige gaatjes komt zo'n vervelend fijn straaltje koffie dat naar alle kanten sproeit,

Ik heb een filter bakje van 14gr en een nog grotere ik denk 18gr. Bij beide bakjes gebeurt dit bij een pomp druk van 9 tot 9.5 bar.

Wie weet hier een oplossing voor of wat doe ik fout?

Graag jullie reactie.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor Pti » zo 31 jul 2016, 11:23

Zoek even op WDT of weiss distribution technique.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor Erik82 » zo 31 jul 2016, 14:03

Gebruik van het filterbakje is niet anders dan bij elk ander portafilter. Je gebruikt degene die je de beste resultaten geeft voor het doel wat je voor ogen hebt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor Spironski » zo 31 jul 2016, 15:08

Zo'n Naked betekent alleen maar dat de bodem uit de normale pf is gehaald. Je kan dus inderdaad elk filter gebruiken dat past. Het mooie is dat je kan zien hoe je extractie verloopt, en die is kennelijk bij jou niet helemaal oké. Spuitertjes duiden op kanaaltjes waarlangs het water schiet, en dat geeft allicht een ongelijkmatige extractie, en dus niet optimale smaak. Dat kan aan onregelmatige distributie van je maalsel liggen, of verkeerd tampen, maar ook aan b.v. oude koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

@presso
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:15

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor @presso » zo 31 jul 2016, 16:04

Ga ik het maalsel en de bonen eens onder de loupe nemen.

Voor het tampen gebruik ik een vlakke tamper en doe een draai beweging tijdens het aandrukken. Ook het maalsel is niet klonterig en verdeel ik in de portafilter.

Dacht dat de zetdruk te hoog zou zijn maar dat maakt niets uit dus.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor Pti » zo 31 jul 2016, 16:24

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar probeer eens géén draaiende beweging te maken als je drukt op de tamper.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor Spironski » zo 31 jul 2016, 18:55

Gewoon loodrecht tampen, niet aan de pf tikken met je tamper, wellicht af maken met een draai zonder veel druk. Het is inderdaad wel zo dat die Bezzera's vaak hun druk op 12 bar hebben, dat is wat hoog.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

@presso
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:15

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor @presso » zo 31 jul 2016, 19:14

Vanavond eens uitproberen met recht omlaag te tampen. Zal nu ook niet tegen het pf tikken.
Deed altijd licht aantampen, licht tegen het pf tikken en aantampen met +- 12kg

De druk staat nu op 9.5bar afgesteld minder gaat met deze opv niet, dan gaat de opv lekken.

Wie weet een goede opv welke afgesteld kan worden op 8 of 9bar?

@presso
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:15

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor @presso » ma 01 aug 2016, 10:50

Met deze koffie gaat het niet lukken, heb gisterenavond voor het eerst vers gebrande koffiebonen besteld. Haalde ze altijd bij een speciaalzaak in de buurt deze komen in grote partijen van de leveranciers. Waarschijnlijk zijn ze dan al een maand oud.
Binnenkort maar eens met verse bonen proberen.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gebruik Naked portafilter

Berichtdoor HanR » ma 01 aug 2016, 11:15

Om je opv aan te passen heb je in ieder geval deze 4 mogelijkheden:
1. Van Bezzera zijn er aparte setjes verkrijgbaar om je opv op plm 9 bar af te stellen. Onder ander verkrijgbaar bij Casabarista;

2. Als je het uitschroefbare deel van je opv afdicht met teflon tape kun je deze misschien nog een paar slagen verder uitdraaien zonder dat deze gaat lekken;

3. Je laat het huis (T-stuk) van de huidige opv zitten. Je verwijdert het binnenwerk en schroef een opv met een passend bereik op de plek van het uitschroefbare deel;

4. Je vervangt de huidige opv in zijn geheel. Je vervangt deze door een passend T-stuk. In de zijspruit schroef je een opv met een passend bereik. Dit voor het geval je voor 3. geen ruimte hebt.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron